در سال ۹۵ ارزش سبد دارویی خارجی رشد قیمت نخواهد داشت
در سال ۹۵ ارزش سبد دارویی خارجی رشد قیمت نخواهد داشت

در سال ۹۵ ارزش سبد دارویی خارجی رشد قیمت نخواهد داشت/ تجویز داروی داخلی مبتنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی است/ داروهای داخلی همان اثر بخشی داروهای خارجی را دارند ، پزشکان با دقت بیشتر در تجویز، مردم را به زحمت نیندازند

 دکتر حریرچی گفت: تجویز داروی داخلی مبتنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی است و تجویز داروی خارجی مشابه آن صحیح نیست.
به گزارش یوپنا، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به سیاست های وزارت بهداشت برای واقعی شدن تعرفه ها و کاهش پرداخت از جیب مردم گفت: درگام سوم طرح تحول سلامت شاهد واقعی شدن تعرفه ها در بخش خدمات حق العمل بودیم که میزان پرداخت از جیب مردم در شهر و روستا را از ۱۰ و ۵ درصد به ۶ و۳ درصد کاهش دادیم ، یعنی علاوه بر کاهش میزان پرداختی مردم ، نقش دولت و بیمه در تامین هزینه های سلامت نیز افزایش یافت.
وی در ادامه افزود: از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در سال گذشته مشخص کردن قیمت واقعی خدمات بود. به طور مثال تعرفه مصوب برای بستری در یک شب در بیمارستان دولتی ۱۰۸هزار تومان و قیمت واقعی آن ۲۰۳هزار تومان محاسبه شد.
معاون کل وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: با وجود افزایش ۱۰درصدی تعرفه ها هنوز با قیمت واقعی فاصله ی زیادی داریم.
دکتر حریرچی در خصوص تخلفاتی که بعضا در حوزه دارو صورت می گیرد، گفت: خوشبختانه جامعه پزشکی و داروسازان از هرگونه تخلف مبرا هستند و تخلف درصد اندکی را نباید به کل صنف تعمیم داد.
وی افزود: ممکن است دارویی بیش از اندازه مجاز تجویز شود یا با وجود تولید داروی داخل از مشابه خارجی آن استفاده شود که این عمل با مبانی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد و نوعی خیانت به کشور است.
سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص میزان قاچاق دارو در کشور گفت: میزان قاچاق دارو در داروخانه های رسمی کشور صفر یا نزدیک به صفر است. مشکل اصلی در حوزه مکمل ها است که متاسفانه به اشتباه جزو داروها تلقی می شوند.
وی ادامه داد: در آرایشگاه ها، باشگاه ها و عطاری ها بعضی مواد به عنوان دارو بدون تایید وزارت بهداشت و خارج از نظارت و سيستم وزارت بهداشت عرضه می شوند که مورد تأیید ما نیست و قاچاق هستند.
دکتر حریرچی در پاسخ به این پرسش که دلیل آمارهای ضد و نقیض از سهم بازار دارویی کشور چیست؟ تصریح کرد: سهم عددی داروی تولید داخل از بازار دارویی کشور ۹۷٫۸ درصد و ارزش ریالی آن ۶۰درصد سهم بازار است که در راستای اقتصاد مقاومتی سهم ریالی داروی تولید داخل با ۱۰درصد افزایش به ۷۰درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ ارزش سبد دارویی خارجی بالا نمی رود و امیدواریم با همکاری جامعه پزشکی و دقت بیشتر آنها در تجویز داروی داخلی که همان اثر بخشی داروی خارجی را دارند مردم را به زحمت نیندازند.
دکتر حریرچی در خصوص میزان داروهای قاچاق کشف شده بیان کرد : سه نوع داروی تولید داخل، خارجی، خارجی مشابه داخل داریم که رقابت اصلی بین تولید داخل با خارجی مشابه داخل است.
وی با بیان اینکه عمده موارد گزارش شده به عنوان قاچاق دارو جزو مکمل ها هستند، افزود: وزارت بهداشت به دنبال تقویت داروی تولید داخل است اما تصور اشتباه برخی افراد مبنی بر بالا بودن کیفیت داروی خارجی نسبت به داروی تولید داخل ، فشار زیادی برای تامین و واردات این داروها به وزارت بهداشت تحمیل می کند.
دکتر حریرچی در خصوص برنامه های وزارت بهداشت برای مبارزه با قاچاق دارو اظهار داشت: تا چند سال گذشته مردم برای تامین داروی اصلی خود به خیابان خاصی در تهران می رفتند اما اکنون این گونه نیست.
وی ادامه داد : متاسفانه برخی داروهای گران قیمت برای بیماران خاص با جعل امضا و اغفال بیمار توسط قاچاقچیان خریداری می شود .
حریرچی با اشاره به نظارت وزارت بهداشت بر مراکزی مانند آرایشگاهها ، باشگاهها و عطاریها افزود: وزارت بهداشت در صورت بروز عوارض پزشکی در این مراکز، ورود و با متخلفان برخورد و در صورت ضرورت آن مرکز را پلمپ می کند که چند مرکز متخلف اخیرا در کرج پلمپ شدند.
سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برخورد وزارت بهداشت با پزشکانی که داروی خارجی مشابه داخل را تجویز می کنند، گفت: در مواردی پزشکانی که استدلال منطقی در این خصوص را نداشته باشند از طریق انجمن ها، سازمان نظام پزشکی و محاکم مربوطه اقدام لازم را انجام می دهیم.
دکتر حریرچی در پایان از حمایتهای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از طرح تحول سلامت قدردانی کرد.