عدم پوشش بیمه ای و محدود شدن واردات دارو؛ موانع درمان ناباروری در کشور/ واردات داروئی موجب پیشرفت تولیدات داخلی می شود
عدم پوشش بیمه ای و محدود شدن واردات دارو؛ موانع درمان ناباروری در کشور/ واردات داروئی موجب پیشرفت تولیدات داخلی می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این که عدم پوشش بیمه ای و محدود شدن واردات دارو؛ موانع درمان ناباروری در کشور است، بر لزوم تعامل وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر برای حل این مشکل تاکید کرد.

ساغر صالح پور در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری یوپنا، درباره عوامل ناباروری، اظهار داشت: حدود ۳۵ درصد ناباروری به عوامل مردانه، ۵۰ درصد به فاکتورهای زنانه مربوط و ۱۵ درصد نیز با علت ناشناخته مطرح می شود.

این متخصص زنان ادامه داد: با توجه به این که افزایش سن ازدواج و فرزند آوری در ناباروری موثر است، توصیه می کنیم که زنان قبل از ۳۵ سالگی و مردان قبل از ۵۰ سالگی اقدام به باروری کنند، چرا که با ازدواج و فرزندآوری در سنین مناسب، ناباروری، بارداری، مشکلات نوزادان و کودکان در آینده کمتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توصیه به زوج های نابارور برای عدم مراجعه زودهنگام، گفت: اگر زن و مرد سالم هستند، سابقه جراحی روی شکم یا دستگاه تناسلی را ندارند بهتر است یکسال صبر کنند.

وی افزود: اگر خانمی اختلال قاعدگی، موی زائد، چاقی یا لاغری غیر عادی داشته باشد بهتر است برای بررسی علت ناباروری مراجعه کند.

این فلوشیپ نازایی با ابراز خرسندی از اجرای طرح سیاست های افزایش جمعیت، تصریح کرد: اکنون اجرای طرح سیاست های افزایش جمعیت در وزارت بهداشت موجب شده است تا ساختمان ها بهسازی شود و وسایل لازم خریداری شده تا در امر درمان ناباروری موفق باشیم.

وی ادامه  داد: خوشبختانه وزارت بهداشت حمایت لازم را کرده است، و اکنون مشکل ما، عدم پوشش بیمه ای و محدود شدن واردات دارو است. نازایی به گونه ای است که باید داروهای مختلفی وجود داشته باشد. عوامل ناباروری آن قدر گسترده است که برای درمان آن به تمام داروهای ناباروری نیاز است و محدودیت در واردات این داروها می تواند مشکلاتی را در زمینه درمان ناباروری ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: البته ما از تولیدات داخلی پشتیبانی می کنیم، اما پیشرفت در زمینه رقابت ایجاد می شود اگر در زمینه رقابت با دارو ها بتوانیم داروهای داخلی را وارد بازار کنیم این بازار بهتر می شود.هر کاری شروع اش با ایراداتی همراه است، اما بهتر است در گام های اول تمام داروها در دسترس مردم باشد.

وی اظهار داشت: مشکل دیگر، نقص در بسته های درمانی زوج های نابارور به ویژه در بحث قیمت گذاری است. گاهی قیمتی که در نظر گرفته می شود نسبت به سیستم های دولتی پایین است و در دراز مدت ممکن است نتوانیم از پس چرخاندن سیستم  های دولتی برآییم از طرفی قیمت ها نباید آن قدر بالا باشد که مردم نتوانند آن ها را بخرند.

این متخصص زنان گفت: برای درمان ناباروری  باید روش های جدید دنیا را در بسته ها بیاوریم. مهمترین مسئله هم پوشش های بیمه ای است. باید پوشش بیمه ای را برای ارائه این بسته های درمانی ایجاد کنیم. عدم این پوشش به مردم و پزشکان فشار وارد خواهد کرد.

وی افزود: تعامل وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر به ویژه بیمه های پایه که مردم عادی از آن ها استفاده می کنند می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. اکنون کارگروه ها و گروه هایی در وزارت بهداشت برای نوشتن لیست های لازم انجام شده است و فقط تعامل سازمانهای بیمه گر پایه با وزارت بهداشت مانده است.

این فلوشیپ نازایی خاطر نشان کرد: مطالعات در کشور نشان می دهد که بین ۱۱ تا ۱۴ درصد زوج ها نابارور هستند که اگر بخش های درمانی مراکز دولتی و دانشگاهی را مجهز کنیم می توانیم علاوه بر کمک به فرزندآوری این زوج ها، در بحث سیاست افزایش جمعیت نیز موفق باشیم.  

انتهای پیام