افزایش تولید نفت و گاز در منطقه عملیاتی سیری
افزایش تولید نفت و گاز در منطقه عملیاتی سیری

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از استقرار دکل DD٤ در میدان اسفند منطقه عملیاتی سیری خبر داد و گفت: با اجرای عملیات تعمیر و حفاری چاه‌های بسته، تولید نفت و گاز از این میدان افزایش می یابد.

به گزارش یوپنا، سعید حافظی با بیان این مطلب افزود: عملیات استقرار دکل در ١٩ خردادماه امسال با موفقیت اجرا شد و مقرر است هفت حلقه چاه میدان اسفند تعمیر و منجر به افزایش تولید از میدان شود.

وی گفت: با اجرای این عملیات، تولید نفت میدان اسفند، در مجموع ١٠ هزار بشکه و تولید گاز آن ٥ تا ١٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

حافظی ادامه داد: میدان نفتی ایلام در کنار میدان اسفند قرار دارد و مشتمل بر سه سکوی  WEP-١،WEP-٢ و WEP-٣  است که پس از پایان عملیات حفاری چاه‌های این میدان در سال ١٣٧٩ توسط شرکت توتال، باوجود نیاز برخی از چاه‌های ایلام به عملیات تعمیر، این مهم به دلیل شرایط خاص بستر دریا در اطراف این سکوها میسر نشد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به نیاز عملیاتی و پس از ١٦ سال، کارشناسان اداره حفاری و ترمیم چاه شرکت نفت فلات قاره ایران با مطالعه دقیق و انجام آزمایش‌های لازم از بستر دریا اقدام به انتقال دستگاه حفاری DD٤ به عنوان نخستین دکل در کنار سکوی WEP-٢ کردند که خوشبختانه در مدت سه شبانه‌روز این عملیات اجرایی شد و سرانجام دکل در ١٩ خردادماه امسال در میدان اسفند استقرار یافت.

وی با قدردانی از تلاش همکاران امور فنی، اداره حفاری و ترمیم چاه، منطقه عملیاتی سیری و سکوی ایلام در اجرای این عملیات، ابراز امیدواری کرد که با تعمیر چاههای مدنظر، تولید نفت و گاز از میدان اسفند در آینده ای نزدیک افزایش یابد. 

منبع: شانا