فسیل های زنده دریای خزر در معرض انقراضند
فسیل های زنده دریای خزر در معرض انقراضند

ماهیان خاویاری چندسالی است که به دلیل آلودگی دریای خزر و قاچاق این گونه از ماهیان در معرض انقراض قرار دارد.

به گزارش یوپنا، ماهیان خاویار فسیل‌های زنده‌ای هستند که در یک میلیون سال پیش پا به عرصه آبی گذاشته‌اند دریایی خزر ۵ گونه از این ماهی‌ها شامل قره برون، اوزون برون، ماهی شیپ، ماهی سیبری و فیل ماهی را در خود جای داده است مهمترین آنها فیل ماهی و با کیفیت ترین خاویار از آن به عمل می آورد.

نغمه نظری مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: سازمان شیلات ایران پرورش ماهیان خاویاری را با هدف بازسازی ذخایر دریایی خزر و پرورش در محیط های پرورشی انجام می دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰ واحد در کشور  مشغول پرورش این ماهیان هستند، افزود: اکثر استان های ساحلی همچنین استان های غیر ساحلی از جمله اصفهان، قزوین، فارس و تهران کم و بیش در پرورش ماهیان خاویاری فعالیت می کنند.

نظری با اشاره به اینکه در این طرح پیش بینی می کنیم که امسال ۳۰ تن تولید داشته باشیم، ادامه داد: طبق آخرین آمار سازمان شیلات ایران در کل کشور ۱۰۰۰ تن گوشت ماهی و خاویار از انواع گونه ها و ۲ تن خاویار پرورشی تولید کرده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: در راستای سال اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات در بخش ماهیان خاویاری توجه ویژه‌ای داشته است با توجه به اینکه استان تهران با کمبود آب شدیدی مواجه است سعی بر آن شده تا ماهیانی که نیاز آبی کمتری دارند پرورش داده شود.

وی افزود: هم اکنون یک سایت پرورش ماهی در استان تهران وجود دارد و تلاش می کنیم که تعداد این سایت ها را افزایش دهیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: تولید گوشت ماهی خاویار هنوز به میزانی نرسیده که نیاز داخلی را پوشش دهد اما خود خاویار پرورشی صادر می شود. همچنین در صورت تولید گوشت ماهی خاویار و تامین نیاز داخلی به طور یقین اقداماتی را برای صادرات انجام خواهد شد.

**پرورش ماهی خاویار با آب چاه کشاورزی

یکی از سایت های پرورش ماهی خاویاری در اسلامشهر تهران با استفاده از آب چاه همزمان با آب کشاورزی اقدام به پرورش ماهی خاویار می کند.

عمار صالحی کارشناس شیلات گفت: به دلایل مشکلاتی که در سال های اخیر در دریای خزر از جمله آلودگی دریا به وجود آمده  است برهمین اساس سازمان شیلات بر آن شد تا ماهیان خاویاری را به آبهای داخلی معرفی کند.

وی با بیان اینکه آبزیان به دلیل داشتن پروتئین سالم نیاز به سرمایه گذاری دارد، افزود: امکان تولید مثل برای ماهیان خاویاری بسیار کم شده است چرا که ایجاد سدها بر روی رودخانه ولگا، سفید رود و سایر رودخانه هایی که محل تخم ریزی آنها بوده و این امر سبب شده تا نسل ماهیان  افزایش پیا نکند.

این کارشناس شیلات با اشاره به اینکه از سالیان دور بازسازی ذخایر این ماهیان انجام شده است، تصریح کرد: دلیل اصلی انقراض قرار گرفتن ماهیان خاویار در دریای خزر و ایجاد سد بوده است.

صالحی ادامه داد: طی سال های گذشته در مکان هایی نظیر تکثیر گاههای سد سنگرود و همچنین در کشور شوروی سابق اقدام به تولید بچه ماهی و رهاسازی به دریایی خزر شده است که البته مشکلات دریای خزر بسیار جدی تر از اینهاست که با این مساله حل شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای این محصول باعث افزایش قاچاق این ماهیان شده است گفت: تولید و پرورش ماهیان خاویار علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی زمینه را برای اشتغالزایی فراهم می کند.

صالحی با تاکید براینکه در حوزه صادرات بسیار ضعیف هستیم اظهار داشت: تولید کنندگان به تنهایی قادر به حل این مشکل موجود نیستند باید سیاست ها و برنامه هایی توسط دولت در جهت رفع این موانع اجرایی شود تا بستر برای رونق صادرات این محصول هموار شود. 

منبع: باشگاه خبرنگاران