«برجام» زمینه سرمایه گذاری خارجی را در کشور فراهم کرده است/ آمادگی آلمان و ژاپن برای سرمایه گذاری در ایران
«برجام» زمینه سرمایه گذاری خارجی را در کشور فراهم کرده است/ آمادگی آلمان و ژاپن برای سرمایه گذاری در ایران

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، سرمایه گذاری خارجی را یکی از ملزومات نیل به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که در پرتو تعامل با کشورهای دیگر ایجاد می شود. 

عبدالرضا هاشم زائی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری یوپنا، با بیان این که اقتصاد مقاومتی؛ ایجاد رونق اقتصادی بر اساس تولیدات داخلی درون گرا و برون گرا است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی بتوانیم واحدهای تولیدی را در کشور راه بیندازیم و تولیدات مورد نیاز کشور را تامین کنیم و بخشی از این ها را به کشورهای منطقه و دنیا صادر کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود این مهم نیاز به نقدینگی دارد. سیستم بانکی ما به علت طلب هایی که از دولت و مردم دارد نمی تواند نقدینگی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کند. این سیستم حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اکنون دولت قادر به پس دادن این بدهی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تصریح کرد: همین میزان بدهی معوقه نیز دارد. از طرفی در دو دولت گذشته وام های کلان بدون پشتوان و ضمانت نامه کافی برای انجام پروژه ها به افراد داده شده است که متاسفانه این پروژه ها نیز انجام نشده است. بنابراین سیستم بانکی قادر به تامین نقدینگی برای راه اندازی واحدهای تولیدی در کشور نیست.

وی افزود: یکی از منابعی که می توانیم توسط آن تامین سرمایه کنیم، سرمایه گذاری خارجی است. ایرانیانی که در منطقه و خارج سرمایه دارند برای ورود به کشور و سرمایه گذاری داخلی به شکل فاینانس یا مستقیم به سرمایه گذاری بپردازند و این زمانی امکانپذیر است که تعاملی که با کشورهای جهان در برجام انجام شده است توسط دولت تدبیر و امید استمرار پیدا کرده و به منطقه نیز سرایت کند.

هاشم زائی اظهار داشت: سرمایه گذاری خارجی تا زمانی که روابط دیپلماتیک و سیاسی ما با کشورهای منطقه و دنیا عادی نشود که شوخی نیست.

وی با اشاره به این که اکنون اقتصاد دنیا به ویژه کشورهای غربی و منطقه توسط بخش خصوصی است، خاطر نشان کرد: برجام روابط بین دولت ها را بر اساس تعامل تنظیم می کند تا زمینه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی آن کشورها در ایران فراهم شود.

وی افزود: بخش خصوصی کشورهای مختلف که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند باید مطمین باشند که سود می دهد و بازگشت سرمایه دارد. برجام توانسته است روابط بین دولت ها را به شکل عادی برگرداند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ادامه داد: بانک ها در دنیا خصوصی هستند و بخش های خصوصی زمانی برای سرمایه گذاری به کشور دیگری می روند که امید داشته باشند که این تعامل ادامه پیدا می کند و به دشمنی تبدیل نمی شود. بنده معتقدم که برجام در ارتباط با اقتصاد مقاومتی مهمترین کاری که انجام داده، تعامل با کشورهای خارجی برای بهبود روابط دیپلماتیک با آن ها بوده است تا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی واحدهای تولیدی در ایران فراهم شود.

هاشم زائی گفتک تا این لحظه به دلیل برخی مسائل که اتفاق افتاده، هنوز بخش خصوصی دنیا متقاعد نشده است که روابط سیاسی ما با دنیا عادی شده است. زمانی که این اثبات شد، کشورهای مختلف به ایران می آیند و سرمایه گذاری می کنند و با این عمل نقدینگی واحدها تامین می شود و آن زمان قادر به ساماندهی صادرات خواهیم بود.

وی افزود: بسیاری از کشورها مانند آلمان و ژاپن با توجه به امنیت، نیروهای متخصص، پتانسیل نفت و گاز و منابعی که ما به عنوان پشتوانه در کشور داریم حاضرند در کشور سرمایه گذاری کنند و تا ۹۰ درصد تولیدات را در بازارهای دنیا بفروشند.

هاشم زائی خاطر نشان کرد: لازم نیست برخی شرکت ها محصولات تولیدی که با سرمایه گذاری در ایران تولید می کنند را در کشور خود بفروشند بلکه آن ها مشتریان خود را در همه جای دنیا دارند.

انتهای پیام