اقتصاد مقاومتی دارای پنج رویکرد اصلی است
اقتصاد مقاومتی دارای پنج رویکرد اصلی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برای تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی، باید آحاد ملت در آن مشارکت داشته باشند و اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی و ملی در کشور بدل شود.

به گزارش یوپنا، اسحاق جهانگیری، عصر دیروز (سه‌شنبه، ٢٥ خردادماه) در جلسه شورای فرهنگ عمومی، با بیان این که موضوع اقتصاد از جمله موضوعهایی است که همه آحاد جامعه با آن سروکار دارند، گفت: اقتصاد جزو موضوعهایی است که مردم در همه نظرسنجیها درباره آن سخن می‌گویند و از مهمترین دغدغه ها و اصلیترین مسائل و اولویتهای آحاد جامعه است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که در سالهای گذشته وقتی به موضوع اقتصاد می‌پرداختیم، اختلاف نظرهای جدی در میان صاحبنظران وجود داشت و دیدگاههای متفاوتی درباره موضوعهای اقتصادی از جمله مالیات، استفاده از منابع مالی خارجی و فعالیت بخش خصوصی در کشور به چشم می‌خورد، افزود: امروز خوشبختانه در مقطعی قرار گرفته‌ایم که با ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، همه اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی با گرایشهای مختلف، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را قبول دارند و پذیرفته‌اند که این سیاستها می‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند.

وی تصریح کرد: این اتفاق نظر می‌تواند یک اجماع مناسب در حوزه اقتصاد بوجود آورد، زیرا قوای سه گانه و همه دستگاهها و نهادها و صاحبنظران و نخبگان کشور نسبت به اقتصاد مقاومتی دیدگاه مثبتی دارند.

جهانگیری عنوان کرد: ایرادی که در این زمینه وجود دارد این است که هرکس برداشت و تعریف متفاوتی از اقتصاد مقاومتی ارائه می‌دهد و متاسفانه گاهی سطح آنرا تا حد زیادی پایین می‌آورند به گونه‌ای که تصور می‌شود با برخی اقدامهای سطحی می‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است، غیر از چیزی است که برخی رسانه ها مطرح می‌کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی دارای پنج رویکرد اصلی است که باید به دقت و با جدیت به این رویکردها توجه شود.

وی افزود: رویکرد نخست درونزایی به معنای استفاده از تمام ظرفیتهای داخلی، رویکرد دوم برونگرایی به معنای تعامل سازنده با دنیا، رویکرد سوم مردمی بودن به معنای این که مردم باید نقش آفرین اصلی اقتصاد باشند، رویکرد چهارم عدالت محوری به معنی بهره‌مند شدن آحاد جامعه از دستاوردهای اقتصادی و ایجاد فرصتهای برابر برای مردم و رویکرد پنجم دانش بنیان بودن، بدین معنا که به جای اتکا به منابع طبیعی نظیر نفت، باید اقتصاد کشور بر دانش و تفکر افراد متکی باشد.

جهانگیری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در دولت برای تدوین برنامه های عملیاتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برای تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی، مهم این است که آحاد ملت در این راه مشارکت داشته باشند و اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی و ملی در کشور بدل شود.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: در بند ٢١ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر لزوم گفتمان سازی و تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان فراگیر و رایج ملی تاکید شده است.

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه سیاستهایی مناسب برای اداره کشور یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که برنامه ششم توسعه نیز باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد و اقدامها و برنامه های همه دستگاهها و نهادها در قوای سه گانه نیز باید همسو و مطابق با اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

جهانگیری با اشاره به این که ١٢ برنامه ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، افزود: یکی از این ١٢ برنامه ملی، موضوع گفتمان سازی است که سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است در این زمینه اقدامهای لازم را انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت از صاحبنظران و نخبگان فرهنگی کشور انتظار دارد برای بدل شدن اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی به صحنه بیایند و وارد میدان شوند، زیرا این کار مهم بدون حمایت صاحبنظران و نخبگان فرهنگی میسر نیست.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر این که باید مفهوم اقتصاد مقاومتی در میان همه اقشار جامعه نهادینه شود، گفت: باید همه برداشت مشترک و درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، ضمن آنکه نباید انتظار داشت اقتصاد مقاومتی به سرعت محقق شود، زیرا تحقق چنین برنامه مهمی نیازمند زمان لازم و برنامه‌ریزی گسترده و بلندمدت است و عزم ملی، تلاش و فعالیت همه نهادها، دستگاهها و آحاد جامعه را می‌طلبد.

منبع: شانا