تاثیر روانی و فیزیکی اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی
تاثیر روانی و فیزیکی اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی

تحقیقات نشان می‌دهد اخبار بد بیش از آن‌چه مردم تصور می‌کنند، در بدن و ذهن انسان تاثیرگذارند.

به گزارش یوپنا، این روزها اخبار ناراحت‌کننده به سرتاسر دنیا مخابره می‌شوند. در این میان نمی‌توان سهم شبکه‌های اجتماعی را در انتشار و پوشش‌دهی این نوع اخبار نادیده گرفت.

 

دکتر "ماری مکناتون کاسیل"، استاد روانشناسی دانشگاه "تگزاس سان آنتونیو" در مصاحبه‌ای با سایت خبری "هافینگتون‌پست"، ضمن اشاره به تاثیرات منفی رویدادهای ناراحت‌کننده بر سلامت کلی انسان بیان کرد: «در هیچ نقطه‌ای از تاریخ جهان، مردم تا این اندازه تحت محاصره رسانه و اطلاعات نبوده‌اند».

 

وی ادامه می‌دهد: «100 سال پیش، زمانی که فاجعه‌ای رخ می‌داد، مردم بایستی مستقیماً با عناصر اطرافشان به منظور برطرف کردن آن رویدادها ارتباط برقرار می‌کردند. اما در عصر حاضر هر آن‌چه اتفاق می‌افتد از دید بشر پنهان نمانده و انسان ناگزیر به دانستن کل جریانات است».

 

مهمترین تفاوت پوشش اخبار امروز با دیروز در هجوم رسانه‌های اجتماعی است. بر اساس مرکز تحقیقات "پیو" (Pew Research Center) مستقر در آمریکا، ۷۴ درصد کاربران اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و نصف آنان از امکانات شبکه برای بدست آوردن اخبار روز بهره می‌برند. علاوه بر آن، ۷۸ درصد کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک به طور غیر مستقیم اخبار اشتراک‌گذاری شده را دنبال می‌کنند.

 

"سونیا لوپین"،  مدیر مرکز مطالعات فشارهای روحی در شهر مونترال کانادا طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «زمانی که خبری تکان‌دهنده وارد مغز انسان می‌شود، بدن شروع به تولید هورمون‌های استرس می‌کند. این هورمون‌ها با ورود به مغز حوادث منفی و استرس‌زا را تحت کنترل قرار می‌دهند.»

 

به گفته وی این واکنش استرسی در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر به چشم می‌خورد. گفته می‌شود خانم‌ها جزئیات اخبار منفی را بیشتر از جزئیات اخبار معمولی به خاطر می‌سپارند. "لوپین" این امر را ناشی از غریزه خانم‌ها برای حفاظت از بچه‌هایشان و نیز احساساتی بودن آن‌ها می‌داند.

اخبار ناراحت‌کننده محرک بسیاری از اتفاقات منفی درون بدن انسان است و روح و روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متخصصان پیشنهاد کرده‌اند به منظور محافظت از خود، باید تا جایی که امکان دارد از دیدن این اخبار جلوگیری شود.

توجه شود چک نکردن اخبار شبکه‌های اجتماعی به معنی خودخواهی و اهمیت ندادن به مردم دنیا نیست؛ شما با انجام این کار در واقع می‌پذیرید که ابراز تاسف و ناراحتی برای دیگران کاری از پیش نمی‌برد (مخصوصاً زمانی که کمک چندانی از دستتان بر نمی‌آید).

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان