نرخ تورم بعد از سال‌ها تک رقمی شد/ کاهش تورم از ۱۰/۲ به ۹/۵
نرخ تورم بعد از سال‌ها تک رقمی شد/ کاهش تورم از ۱۰/۲ به ۹/۵

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:برای نخستین بار تورم سالانه تک رقمی شد که این موفقیت بزرگی است.

به گزارش یوپنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در جلسه علنی امروز (سه شنبه، یک تیر ماه) بهارستان، به ارائه گزارشی درباره برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: در پایان هر ماه گزارشی از وضعیت شاخص قیمت ها و تورم را داریم که خوشبختانه موفقیت بزرگی حاصل شده است. 

وی افزود: نرخ تورم برای اولین بار تک رقمی شده به طوری که در ۱۲ ماهه سالانه از ۱۰٫۲ درصد در اردیبهشت‌ ماه سال گذشته به ۹٫۵ درصد در خرداد امسال رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت ادامه داد: تورم نقطه به نقطه نیز از ۶/۸ درصد به ۶/۱ درصد تقلیل یافته است. 

وی افزود: آهنگ کاهنده نرخ تورم طی سه سال در حال کاهش بود که امیدواریم در آینده نزدیک گزارشی از وضع رشد اقتصادی را عرض کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمار رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال حاکی از دو درصد مثبت است، اظهار داشت: این نسبت به یک درصد سالانه عدد قابل قبولی است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی حوزه کشاورزی گفت: گرچه متأسفانه وضعیت صنعت و واحدهای تولیدی نیازمند پوشش بیشتر است به همین جهت برنامه فعال کردن ۷۵۰۰ واحد تولیدی در حال حاضر با اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی در دستور کار مجلس است.

نوبخت تأکید کرد: دو قلم کالای گندم و چای که در بهار امسال استحصال شد نشانگر این است که امسال سال خوبی برای کشاورزی خواهد بود چون میزان تولید گندم تا امروز بیش از ۴ میلیون خرید بوده و ۷ درصد افزایش آن بیش از ۲۰ درصد است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در کنار گندم چای نیز محصول بهار است که بر اساس گزارش سازمان چای در سه ماهه اول سال ۳۷ درصد رشد داشته که این رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که امسال می‌توانیم رشد اقتصادی را با سرمایه گذاری کمتر و اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی معطوف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به محور اصلی توسعه تصریح کرد: توسعه یک حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است و آنچه که در برنامه ششم توسعه مطرح می‌شود سازوکاری است که ما می‌خواهیم از وضعیت امروز به وضعیت مطلوب در سال ۹۹ برسیم که همه موارد مطرح در این برنامه ملحم از اسناد فرادستی نظام است.

وی اضافه کرد: در این برنامه سندچشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و کار مشترک بین دولت و مجلس در آغاز کار مجلس دهم است. 

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در ۱۳۶ مجلل صفحه بندی شده است، اظهار داشت: وظیفه دولت و کارشناسان این است که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر نوع اطلاعاتی راکه نمایندگان می‌خواهند به آنها بدهند.

سخنگوی دولت افزود: مهمترین نقشه راه برنامه ششم توسعه برخلاف ده برنامه دیگری که از سال ۲۸ تا ۵۷ پنج برنامه عمرانی در کشور با وقفه ده ساله اجرا می‌شد و از سال ۶۷ یک برنامه ۵ ساله تحت عنوان توسعه آغاز شد و ۵ برنامه بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد متفاوت است.

وی تأکید کرد: برنامه‌های گذشته نوعا برنامه جامعی بودند و امروز عدم کارایی کافی در این برنامه‌های جامع باعث شد که امروز برنامه ششم توسعه که ضمن آنکه جامع نگر است به همه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشراف دارد و همچنین مسئله محور است به مجلس تقدیم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأکید کرد: تم برنامه ششم توسعه بر مبنای رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی فرهنگ ایرانی- اسلامی و تعامل سازنده با جهان شکل گرفته است و مشخصا نشان می‌دهد که تحولاتی در آن ایجاد شده است.

نوبخت افزود: در چهارسرفصل این برنامه موضوعاتی که برای ما بسیار مهم‌اند مطرح شده که اگر به آنها نرسیم به بحران خواهیم رسید که این موضوعات شامل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این موضوعات قرار است درطی برنامه پنج سال ششم توسعه تحول داشته باشد یکی از آسیب‌های برنامه‌های گذشته این بود که همه چیز اولویت داشت وقتی که همه مسائل اولویت‌بندی شود در واقع هیچ چیز اولویت ندارد براین اساس باید مشخص کنیم که از موضوعات متنوع چه چیزی برای ما اولویت دارد تا به آن بپردازیم.

وی تصریح کرد: در این راستا باید به مکان‌های خاصی توجه کنیم هرچند همه جای ایران مورد توجه است اما به تأسی از سیاست‌های ابلاغی رهبری اگر قرار است بخشی از ایران طی سال ۹۵ تا ۹۹ ارتقای موقعیتی یابد سواحل مکران است که متأسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.