روان درمانی منحصرا متعلق به روانشناسان است/ موضوع انجمن روان درمانی روانپزشکان را از طریق ریاست جمهوری و مجلس پی گیری می کنیم
روان درمانی منحصرا متعلق به روانشناسان است/ موضوع انجمن روان درمانی روانپزشکان را از طریق ریاست جمهوری و مجلس پی گیری می کنیم

معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، با بیان این که روان درمانی منحصرا متعلق به روانشناسان است، گفت: موضوع انجمن روان درمانی روانپزشکان را از طریق ریاست جمهوری، مجلس و دیوان عدالت پی گیری می کنیم.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: محمد حاتمی با بیان این که روان درمانی جزو وظایف اصلی روانشناسان و مشاوران است و مسئولان انجمن های روان دروانی در تمام دنیا روانشناس هستند، اظهار داشت: کسی می تواند روان درمانی کند که حداقل در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد دوره های روانشناسی را به صورت نظری گذرانده باشد و پس از آن روان درمانی را به صورت تکمیلی در مقطع دکترا بگذراند.

وی افزود: بنابراین روان درمانی منحصرا متعلق به روانشناسان است و این بر اساس رویه جهانی و علمی است و روان پزشکانی هم که نظریه پرداز روان درمانی هستند ابتدا درس های نظری روانشناسی را خوانده اند و بعد با تبحر در روان درمانی، روانشناس شده اند، بنابراین منافاتی ندارد که روان پزشک روان درمان گر باشد، منتها به شرطی که دوره های نظری و روان درمانی را گذرانده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، ادامه داد: سه سال پیش تقاضای مجوز انجمن علمی روان درمانی را به وزارت علوم دادیم و با آن موافقت شد، سپس از طریق روزنامه رسمی اطلاع رسانی شد. بعد از آن انتخابات هیئت مدیره انجمن با حضور نماینده وزیر علوم برگزار شد و به وزارت علوم ابلاغ کردیم، اما در یک فرایندی وزارت بهداشت نامه ای به وزارت علوم مبنی بر این که روان درمانی باید در چارچوب وزارت بهداشت  انجام شود نوشت که بر همین مبنا وزیر علوم دستور توقف این انجمن را صادر کرد تا این کار در وزارت بهداشت پی گیری شود.

وی افزود:این موضوع در کمیسیون های وزارت علوم مطرح شد و در آن جا نظر وزیر مورد قبول واقع نشد و تصمیم گرفته شد دکتر افروز به نمایندگی از وزارت علوم در کمیسیون انجمن های علمی در وزارت بهداشت حضور یابد و آن ها را قانع کند که کار روان درمانی مربوط به وزارت علوم است زیرا ۹۸ روانشناسان در وزارت علوم هستند.

وی ادامه داد: دکتر افروز پس از قانع کردن وزارت بهداشت طی نامه ای به وزیر علوم اعلام کرد که روان درمانی مربوط به روانشناسان است و کمیسیون انجمن های علمی نیز قانع شدند بعد در همین راستا نامه ای از این کمیسیون به ما رسید که می توانیم پسوندی به انجمن علمی روان درمانی اضافه کنید تا وزارت بهداشت اعتراض نکند. طی مشورتی که با  دکتر سلیمی؛ رییس بورد بالینی وزارت بهداشت داشتیم ایشان اعلام کردند که این کار را نکنیم زیرا روان درمانی مربوط به روانشناسان است.

معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، گفت: سپس نامه ای نوشتیم و اعلام کردیم که همان عنوان انجمن علمی روان درمانی را می خواهیم و آن ها نیز اعلام کردند که طی جلسه ای مشترک با وزیر و رییس کمیسیون انجمن های علمی این مسئله را حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما اعلام آمادگی کرده ایم و اسامی را اعلام کرده ایم و منتظر جلسه  بودیم که متاسفانه متوجه شدیم کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت انجمن روان درمانی را شکل داده است که از نظر اخلاق حرفه ای، غیر حرفه ای است زیرا به ما گفتند که برای حل و فصل این موضوع منتظر برگزاری جلسه باشید.

وی ادامه داد:روان درمانی  متعلق به روانشناسان است و  برخی روانپزشکان از لابی قدرت استفاده کرده و این انجمن را ثبت کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، تاکید کرد:به دلیل غیرقانونی بودن این کار، موضوع را از طریق دیگری مانند ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی یا دیوان عدالت اداری پی گیری می کنیم.

وی خاطر نشان کرد:از روانشناسان و مشاوران تقاضا می کنم با توجه به این که روان درمانی برای ما فرصت تلقی می شود، به جای اختلاف افکنی و لابی با برخی روانپزشکان برای این که آن ها نیز به موازات ما انجمن روان درمانی داشته باشند، روان درمانی را به عنوان اصلی ترین کار روانشناسان برای این جامعه به رسمیت بشناسند.

معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تصریح کرد:روان درمانی متعلق به یک نفر و دو نفر نیست و به کل جامعه صد هزار نفریروانشناسان و مشاوران مربوط می شود و ما هم اگر کاری می کنیم برای تمام این جامعه است. زیرا خود ما که نیازی نداریم و کسانی که در پشت پرده با روانپزشکان در حال رایزنی هستید تا روان درمانی را از  جامعه روانشناسی بگیرند را معرفی می کنیم.

وی یادآور شد:قول می دهیم این موضوع را پی گیری کنیم تا روانپزشکان نتوانند به موازات انجمن ما، انجمنی تحت عنوان روان درمانی داشته باشند.

انتهای پیام