امسال تولید خاویار افزایش می یابد
امسال تولید خاویار افزایش می یابد

مدیر عامل اتحادیه و تکثیر پرورش صادرات آبزیان گفت:با توجه به وضعیت مساعد تولید پیش بینی می کنیم که امسال میزان تولید به مرز هزار و ۵۰۰ کیلو برسد.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه و تکثیر پرورش صادرات آبزیان با اشاره به صادرات خاویار اظهار داشت: براساس آمار گمرک سال گذشته هزار و ۱۲ کیلو خاویار به هشت کشور دنیا از جمله ژاپن، آلمان، امارات، انگلستان، ایتالیا،بلژیک، کره جنوبی و نروژ صادر شده است.

وی با اشاره به آنکه بیشترین آمار صادرات مربوط به انگستان است، گفت: طبق آمار گمرک ۲۶۵ کیلو خاویار به انگستان صادر شده است . 

قاسمی ادامه داد: به مجموع آمار گمرک باید ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلو دیگر اضافه کرد چرا که مسافران خارج از کشور تا سقف ۲۰۰ گرم می توانند صادرات چمدانی داشته باشند

مدیر عامل اتحادیه و تکثیر پرورش صادرات آبزیان با اشاره به آنکه میزان تولید سال جاری در مقایسه با سال گذشته روند افزایش است ، بیان کرد: با توجه به وضعیت مساعد تولید پیش بینی می کنیم که میزان تولید به مرز هزار و ۵۰۰ کیلو برسد.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به آنکه ۸ الی ۱۰ سال در مزارع پرورشی زمان نیاز است که ماهی بالغ شود و به خاویار برسد لذا پیش بینی می شود که امسال تولید خاویار با روند افزایشی مواجه شود.

قاسمی با اشاره به ارزآوری خاویار بیان کرد: براساس آمار گمرک صادرات خاویار سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ارز آوری در برداشته که بنده معتقدم که این رقم با توجه به بحث مسافری ۲ میلیون دلار است.

مدیر عامل اتحادیه و تکثیر پرورش صادرات آبزیان با اشاره به مهم ترین مشکل پرورش ماهیان خاویاری گفت: نبود برنامه منسجم شیلاتی ، عدم تامین نقدینگی و استفاده از توانمندی های کشور از جمله معضلات پرورش ماهیان خاویاری به شمار می رود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مروارید سیاه ایرانی به فراموشی سپرده نشود همواره لازم است که یک برنامه عملیاتی در راستای حمایت و تامین زیر ساخت ها از آموزش تا بازار به کار گرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران