متن سخنان رییس جمهوری در ضیافت افطار با وزرا، استانداران و روسای سازمان ها
متن سخنان رییس جمهوری در ضیافت افطار با وزرا، استانداران و روسای سازمان ها

به گزارش یوپنا، متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ضیافت افطار با وزرا، استانداران و روسای سازمان ها به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین از نعمت‌های بزرگی که خداوند به […]

به گزارش یوپنا، متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ضیافت افطار با وزرا، استانداران و روسای سازمان ها به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین
از نعمت‌های بزرگی که خداوند به ما داده ، ماه ضیافت و ماه رحمت و مغفرتش است و صیامی که بر ما واجب کرده است… من در پیشگاه خداوند بزرگ اولاً می‌خواهم شکرگزاری کنم از طرف همه مسئولین اجرایی نظام‌مان، بخاطرتوفیقاتی که خداوند به ما برای خدمت داده است.حالا ما خوب استفاده می‌کنیم یا خوب استفاده نمی‌کنیم ،بحث دوم است.
اگر جایگاهی را که با رای ، مجاهدت و ایثار مردم ، در میان مردم پیدا کرده ایم به یک فرصت برای خدمت تبدیل کنیم ، موفقیم. این فرصت در زندگی ما دایمی نیست، ابر رحمت الهی بالا سر زندگی انسان در گذر است و یک فرصتی است که دایمی هم نیست و تمام می‌شود.
ما از فرصتی که به نام دوران مبارزه انقلاب ، پیروزی انقلاب ، جنگ تحمیلی ، ساختن کشور ، تحریم ها و بعد دوران امروز، چگونه استفاده کردیم؟ خیلی سخت است وقتی انسان آن فرصت‌ها و نعمت‌هایی را که خداوند به او داده ، مرور می کند و خدایی ناکرده ببیند آن فرصت را تضییع کرده است. خداوند آن روز را برای زندگی ما نیاورد که آن، شرمساری در برابر ملت و شرمساری در برابر خداوند بزرگ ما است.
می‌خواهم از همه مسئولین اجرایی کشور که در این ۳۳ ماه با ما همکاری کردند و کنار ما بودند ، تشکر کنم و اگر می‌گوییم کاری کردیم مقصود رییس جمهور و وزرا نیستند مقصود همه بخش‌های اجرایی است که هر کدام به سهم و در جایگاه خودشان،کمک کردند.
می‌خواهم برگردم به آن حرفی که ما از روز اول و در ایام انتخابات به مردم وعده دادیم و در همان‌ها همچنان من راه‌حل نجات کشور را می‌بینم یعنی امید، تدبیر و اعتدال. با این سه رویکرد ما کشور را در یک مسیر درستی قرار دادیم. امروز هم اگر بخواهد کشور در مسیر درست قرار داشته باشد و بهتر بشود، باید امیدوار باشیم و تدبیر کرده و معتدل حرکت کنیم.
افراط باعث بدبختی کشور شده و هست و خدای ناکرده اگر بماند، خواهد شد. از اول انقلاب لااقل صدها مثال دارم.هر جا افراط آمد فرصت‌سوزی شد و فرصت‌های ما را از بین برد، روابط ما را با دنیا و مردم خراب کرد و نگذاشت درست حرکت کنیم. ما راهی جز تعقل و انتخاب مسیر درست نداریم.
انقلاب ما هم با همان رویه اعتدال به بهترین وجه به پیروزی رسید…امام در دوره انقلاب نیز راه اعتدال را انتخاب کرد و جاذبه‌ای را برای انقلاب درست کرد که همه نیروهایی را که رژیم غربگرا و اربابانش سال‌ها فکر کرده بودند برای روز مبادا در کنار آنها خواهند بود، جذب و آنها را در صف انقلاب آورد. هنر این است . اینکه هر روز بخواهیم مخالف اضافه کنیم هنر این نیست. هنر این است که صف مقابل را جذب و در درون انقلاب هضم کنیم.امام با اعتدال این انقلاب را با کمترین هزینه به ثمر نشاند…
در این ۳۳ ماه از فعالیت دولت یازدهم ، کارهایی انجام شد که نه تنها مخالفین بلکه موافقین و دوستان ما هم باورشان نمی‌شد . در عین حال از همه مسئولین اجرایی می‌خواهم کمربندها را برای پیشبرد طرح ها و برنامه ها ، در این ۱۴ ماه محکمتر ببندند.
چه کسی باور می‌کرد ما بتوانیم با لطف و عنایت خداوند در آن شرایط سختی که امور را در اختیار گرفتیم ، یک اقتصاد باثبات و در مسیر صحیح ایجاد کنیم که البته سرعت و رشد آن ممکن است بخاطر اقتضائات زمان ، مشکلاتی داشته اما مسیر، مسیر درست و با ثباتی انتخاب شده است.
شما ۳۳ ماه است که هر روز آن، بازار را آرام می بینید. یک عده از روی حرص و ناراحتی نمی‌توانند این بازار آرام و زندگی خوب مردم را ببینند. نمی خواهم بگویم که چه کارهایی می شد و روزانه می شود و به من گزارش می دهند. نمی دانم این چه روحیه‌ای است که بگویند این موفقیت برای این دولت نبوده است . همه چیز برای این مردم است و واقعاً هم برای این مردم است ، اینکه تعارف نیست.آیا اگر مردم به این دولت اعتماد نمی کردند، ثبات بازار امکان پذیر بود؟ اصل و اساس ، اعتماد مردم است، سرمایه‌اجتماعی است که کارساز بوده وبقیه همه فرعیات است.
با این ثبات اقتصادی و ثبات بازار قابل پیش بینی است که فردا، یک ماه و دوماه دیگر چه خبر است و در کنارش، کاری که در زمینه تورم انجام شده که در یک مسیر درست، ثابت و ادامه دار قرار دارد و این در ۴۰ سال اخیر بی نظیر بوده است. ممکن است سالی تورم تک رقمی شده اما سال بعد به هم خورده است. ما مسیر ثبات اقتصادی را که از سال ۹۲ شروع کردیم ادامه داده و می دهیم.
برجام نیز پیروزی بزرگ سیاست خارجی ما است و هیچ کس نمی‌تواند این نور را خاموش بکند. این نوری که در سایه وحدت ، ایستادگی، تلاش، ایثار و فداکاری مردم و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و کارشناسان با تجربه حاصل آمد و باورناکردنی بود.
در برجام در مواردی به موفقیت‌هایی رسیدیم که هیچ‌کس باور نمی‌کرد که ما به آن موفقیت برسیم. یک نمونه اش PMDبود بعضی‌ها هم که به آنها می‌گفتیم PMD حل می شود با یک لبخندی می گفتند ان شاء الله حل می شود. کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است هیچ کس نمی تواند پیروزی بزرگ ملت را از یاد ببرد و فراموش کند.
مسأله سوم خدمت در حوزه اجتماعی است یعنی بحث بیمه سلامت.چه کسی می‌تواند آن را منکر شود. کدام دولت بوده؟ نه در ایران بلکه کدام دولت در جهان بوده توانسته چنین کاری بکند؟ در سازمان ملل بیش از ۱۰ الی دوازده نفر از سران کشورها به من گفتند که شما چطور توانستید این کار را بکنید ما سالهاست نمی‌توانیم چنین کاری را در این عرصه انجام دهیم . یک کار عظیم انجام گرفت و طی یکسال بدون استثنا ۱۱ میلیون نفر را زیر پوشش بیمه درمانی برده و در مجموع کل ملت بیمه شدند.
فکر می‌کنم هیچ‌کس در این سه پیروزی و موفقیت نمی‌تواند شک کند؛ ثبات بازار اقتصادی و آرامش بازار، برجام و طرح تحول سلامت. ده‌ها مسأله دیگر هم هست که در فرصتی جدا به آن ها پرداخته خواهد شد.
هر روز یک برنامه‌ریزی می‌شود که هم ذهن مردم تخریب شود و هم ما از مسیر منحرف شویم. البته از نظر من اینها در هیچ‌یک از برنامه‌هایشان موفق نبودند و موفق نخواهند بود .هر کجا آمدند شکست خوردند چرا که نه حق می گفتند و نه نیتشان برای خدا بود.کسی که نیتش برای کار مادی و پیروزی های حزبی و جناحی شود، موفق نخواهد بود. از همه شما می‌خواهم که در این دام نیفتید.جواب بدهیم و اشکالی اگر هست اشکال را رفع کنیم. ما دولت رمضان هستیم از ماه رمضان شروع کردیم، ان شاء الله خداوند به ما توفیق دهد دولت حق هم باشیم و در مسیر حق حرکت کنیم ولی دولت معصوم نیستیم در یک جای سیستم هم ممکن است اشکال و ایراد باشد.
دکتر جهانگیری همه لیست حقوق مدیران ارشد را که آورد ، نگاه کردم و موارد اشکال هم وجود دارد البته این بدان معنا نیست که بخش بزرگ مدیریت ارشد ما اشکال دارد البته دقیقا برعکس است. اکثریت مدیران ارشد ما مسیرشان مسیر درست بوده و برای خدا کار کردند و با یک حقوق قابل قبول و متعارف حرکت کردند، البته موارد غیرقابل قبول هم داریم و حتماً با آنها برخورد می‌کنیم.
دیشب مقام معظم رهبری اشاره کردند که شما بایستید روی این مسأله حتما می‌ایستیم و حتماً آقای جهانگیری ادامه می‌دهد و دنبال می‌کند و حتما به مردم گزارش می‌دهیم.
ما دولتی نیستیم که اگر خطایی در گوشه‌ای از این دولت انجام بگیرد از عذرخواهی لکنت زبان داشته باشیم. ما بدون لکنت زبان آنجایی که خطایی در گوشه‌ای صورت گرفته از مردم عذرخواهی می‌کنیم و اصلاح می‌کنیم اما در عین حال متوقع هم نباشند که فسادهای گذشته را برای مردم نگوییم و تبیین نکنیم. آن را هم خواهیم گفت.
زمان اذان نزدیک است و بحثی را می‌خواهم بیان کنم که آقای جهانگیری بخشی از مطالب را بیان کردند. ما در این ۱۴ ماه یک حرکت فوق‌العاده‌ای را باید شروع کنیم.
برجام به نظر من پایه‌هایش استوار است و نگران نیستم، فکر هم نمی‌کنم در داخل و خارج کشور کسی بتواند برجام را بر هم بزند. در آمریکا هم قادر نیستند، برجام را بر هم بزنند. برجام پایه‌هایش استوارتر از این حرف‌هاست که مشکلی پیش بیاید.
بنابراین، این فضا پیش روی ما است ما از این فضا باید درست استفاده کنیم. راه را گم نکنیم با فشارهای تبلیغاتی که بوق زیاد دستشان است و این طرف و آن طرف می‌پرند، حواستان را پرت نکنند، ما باید از این فضا در اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم .
چندین بار به مقام معظم رهبری هم گفتم اقتصاد مقاومتی را ما در دولت با همه وجودمان قبول داریم ، ما بند بند این سیاستها را قبول داریم و تمام ۲۴ بندش را باید اجرا و عملی کنیم. باید یک حرکت بزرگ اقتصادی امسال انجام دهیم و این شدنی است.مشکلاتی وجود دارد اما باید از این مشکلات عبور کنیم و اینها نه می توانند ما را بهراسانند و نه در امید ما خللی ایجاد کنند. تمام دستگاه‌های اجرایی ، مدیریت‌ها، روابط عمومی‌ها و بخش حقوقی‌شان با زبان واضح برای مردم خدمات انجام گرفته و مشکلات را توضیح دهند، مردم اگر ببینند که راه و مسیر ما درست است می‌آیند کنار ما و به ما کمک می کنند و ما با کمک مردم پیروز خواهیم شد.
و جمله آخرم؛ امروز روز بدر کبری است. پیروزی بزرگ مسلمان‌ها در ۱۷ ماه مبارک رمضان که اگر بگویم سرنوشت اسلام با این جنگ تعیین شد شاید اغراق نکرده باشم… خداوند با تأکید می‌گوید ما در بدر با اینکه ناتوان بودید شما را یاری و پیروز کردیم و حالا تقوا. اگر بخواهم تقوا را با یک کلمه معنا کنم تقوا به معنی پایبندی به وظیفه و پایبندی به اجرای دستورات الهی است. همه ما توفیق یابیم که در پایان دولت یازدهم در پیشگاه خداوند و امام زمان (عج) و ملت بزرگ ایران ان شاء الله سرافراز، روسفید و سربلند باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته