شوک انگلیسی به بازار نفت
شوک انگلیسی به بازار نفت

یحیی احمدی

جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بر خلاف پیش بینی بسیاری از فعالان بازار، سبب شد قیمت نفت در آخرین روز هفته گذشته سقوط پنج درصدی را تجربه کند.

جدایی انگلستان از اتحادیه مهمترین عاملی بود که سبب شد قیمت نفت در هفته گذشته کاهش یابد، زیرا این رویداد می تواند موجب بازگشت رکود به اقتصاد اتحادیه اروپا شود و تقاضای نفت خام را کاهش دهد.

در مجموع در پایان هفته گذشته، قیمت برنت ١,٥ درصد و قیمت شاخص نفت آمریکا ٠.٧ درصد نسبت به هفته پیش از آن کمتر بود.

در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته (دوشنبه ٣١ خرداد ماه) قیمت نفت از سه درصد رشد برخوردار شد و برای دومین روز پیاپی افزایش یافت، زیرا از یک سو برخی نظرسنجیها نشان داد احتمال خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش یافته است و از سوی دیگر، در آستانه فصل اوج رانندگی در آمریکا قیمت بنزین در این کشور از جهش پنج درصدی برخوردار شد.

به گفته معامله گران، اطلاعات مؤسسه جنسکیپ مبنی بر کاهش ٥٦٨ هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا نیز از جمله دلایل مؤثر در رشد قیمت نفت بود.

قیمت بنزین در آمریکا با پنج درصد افزایش، به بالاترین حد خود در ٦ هفته اخیر رسید. به گفته معامله گران، خریدهای سفته بازانه پیش از تعطیلات روز استقلال در آمریکا، که آغازگر فصل رانندگی تابستانی در این کشور است، مهمترین دلیل رشد قیمت بنزین در این کشور بود.

سه نظرسنجی منتشر شده در انگلستان نشان داد که طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا، پیشرفتهایی داشته اند اما دورنمای کلی، همچنان به سود طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بود. به گفته معامله گران، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ممکن است موجب بحران اقتصادی در اروپا و دیگر مناطق جهان شود.

این گمانه زنیها، سبب شد ارزش پوند انگلستان در برابر دلار آمریکا افزایش یابد. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، کاهش ارزش این ارز مطلوبیت نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر افزایش می دهد.

در معاملات دوشنبه، شاخص نفت خام برنت با یک دلار و ٤٨ سنت افزایش به ٥٠ دلار و ٦٥ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و ٣٩ سنت رشد، در سطح ٤٩ دلار و ٣٧ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

تحلیلگران اعلام کردند اگر انگلستان از اتحادیه اروپا خارج نشود، قیمت نفت می تواند همچنان بالا باقی بماند، هرچند بدون اختلال جدید در تولید، روند افزایشی قیمت با چالش رو به رو خواهد شد.

تلاش معامله گران برای سودبری از رشد قیمت نفت در روزهای گذشته سبب شد در معاملات روز سه شنبه (اول تیر ماه) قیمت نفت اندکی کاهش یابد، اما پس از پایان ساعت کاری بازار، قیمتها افزایش یافتند زیرا گزارشهایی درباره کاهش سطح ذخیره سازی سوخت در آمریکا منتشر شد.

مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) اعلام کرد در هفته منتهی به ٢٨ خرداد ماه، سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور با پنج میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه کاهش رو به رو شده که بسیار فراتر از پیش بینی کارشناسان بود.

ادامه روند افزایش قیمت بنزین در آمریکا نیز از دیگر عواملی بود که سبب شد افت قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه محدود باشد. تعطیلی واحد تولید بنزین در پالایشگاه شرکت شل در ایالت تگزاس، مهمترین عامل رشد قیمت این سوخت بود.

نگرانی از تأثیر بحران اقتصادی ونزوئلا بر تولید نفت این کشور و تکذیب موافقت شورشیان نیجریه با آتش بس یک ماهه نیز از جمله عوامل مؤثر در محدود شدن افت قیمت نفت بودند.

هر بشکه نفت خام برنت در این روز با سه سنت کاهش، به قیمت پایانی ٥٠ دلار و ٦٢ سنت برای هر بشکه رسید، اما پس از پایان ساعت کار بازار، قیمت این شاخص تا مرز ٥١ دلار و ١٠ سنت نیز بالا رفت.

شاخص نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه نیز ٥٢ سنت افت را تجربه کرد و در سطح ٤٨ دلار و ٨٥ سنت تثبیت شد. قیمت شاخص نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه اوت نیز با ١١ سنت افت، در سطح ٤٩ دلار و ٨٥ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

برخی فعالان بازار، نسبت به کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام که از سوی مؤسسه نفت آمریکا اعلام شد، ابراز تردید کردند. پیش از این نیز آمار اعلام شده از سوی این مؤسسه با آمارهای رسمی ناهمخوان بوده است.

روز چهارشنبه (دوم تیر ماه) پس از آن که آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان داد که سطح کاهش ذخیره سازی نفت در این کشور کمتر از برآوردها بوده است، روند کاهش قیمت نفت ادامه یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور در هفته منتهی به ٢٨ خرداد ماه، تنها ٩١٧ هزار بشکه کاهش داشته است که بسیار محدودتر از برآورد مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) بود.

در این روز قیم شاخص نفت خام برنت با ٧٤ سنت کاهش، به ٤٩ دلار و ٨٨ سنت برای هر بشکه رسید. شاخص نفت خام آمریکا نیز قیمت نهایی ٤٩ دلار و ١٣ سنت برای هر بشکه را تجربه کرد.

با وجود رشد ٣,٩ درصدی تقاضای بنزین در آمریکا در چهار هفته اخیر، سطح ذخیره سازی این سوخت نیز در هفته منتهی به ٢٨ خرداد ماه، از ٦٢٧ هزار بشکه رشد برخوردار شد.

پس از آن که آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات روز جمعه (٤ تیر ماه) انگلستان امیدواریها به باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا را افزایش داد، قیمت نفت در پایان معاملات روز پنجشنبه (٣ تیر ماه) دو درصد افزایش یافت.

به گفته معامله گران، گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره کاهش یک میلیون بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به ٣١ خرداد ماه نیز در رشد قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه مؤثر بود.

شاخص برنت در این روز با یک دلار و سه سنت افزایش، به قیمت نهایی ٥٠ دلار و ٩١ سنت برای هر بشکه رسید و شاخص نفت خام آمریکا نیز از ٩٨ سنت رشد برخوردار شد و قیمت نهایی ٥٠ دلار و ١١ سنت را تجربه کرد.

روز پنجشنبه ارزش دلار نیز اندکی کاهش یافت، زیرا با وجود بهبود آمار اشتغال در آمریکا، رشد ارزش پوند انگلستان سبب شد دلار آمریکا تضیف شد.

کاهش برآورد اتحادیه تولیدکنندگان نفت کانادا از تولید نفت این کشور در سال ٢٠٣٠ میلادی به چهار میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز، از دیگر عوامل مؤثر در رشد قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بود.

بانک اس ئی بی نروژ نیز برآورد خود را از قیمت شاخص نفت خام برنت در سال جاری میلادی از ٤٤ دلار به ٤٨ دلار و برآورد قیمت این شاخص در سال ٢٠١٧ میلادی را از ٥٠ دلار و به ٥٥ دلار افزایش داد.

وزیر انرژی عربستان نیز اعلام کرد قیمت نفت رو به بهبود است و عرضه و تقاضای نفت به توازن نزدیک تر شده اند.

پس از رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا در روز جمعه (٤ تیر ماه) و رشد چشمگیر ارزش دلار، قیمت نفت خام با سقوط پنج درصدی رو به رو شد.

شاخص دلار آمریکا با دو درصد افزایش، بالاترین حد خود از سال ٢٠٠٨ میلادی تا کنون را تجربه کرد و پس از اعلام تصمیم دیوید کامرون برای کناره گیری از مقام نخست وزیری انگلستان، ارزش پوند این کشور به پایین ترین حد خود در ٣١ سال اخیر رسید.

در پایان معاملات آخرین روز هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام برنت با دو دلار و ٥٠ سنت کاهش، به ٤٨ دلار و ٤١ سنت برای هر بشکه رسید. در معاملات میان روز، این شاخص قیمت ٤٧ دلار و ٥٤ سنت را نیز تجربه کرد.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز شدیدترین افت روزانه خود در چند ماه اخیر را تجربه کرد و با دو دلار و ٤٧ سنت کاهش، در سطح ٤٧ دلار و ٦٤ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سبب شد حدود دو تریلیون دلار از بازارهای سهام در سطح جهان خارج شود و به خرید کالاهای کم خطر همچون طلا و اوراق قرضه دولتی هدایت شود.

برخی تحلیلگران باور دارند که قیمت نفت ممکن است در روزهای آینده با فشار کاهشی بیشتری رو به رو شود.

منبع: شانا