۴۵ درصد نوغانداری کشور در استان گیلان انجام می شود
۴۵ درصد نوغانداری کشور در استان گیلان انجام می شود

نوغانداری شغلی مکمل در کنار سایر مشاغل سنتی است که در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش آفرینی می کند.

به گزارش یوپنا، چند سالی است که شغل نوغانداری به عنوان یک حرفه قدیمی نسل به نسل توسط روستائیان حفظ شده است و بسیاری از نوغانداران شغل آبا و اجدادیشان را دنبال می کنند؛ این فعالیت خانگی، اقتصاد روستایی را در برخی فصول سال به ویژه بهار رونق بخشیده است.

رمضان دشت‌پیما نوغاندار گیلانی گفت: نوغانداری شغلی فصلی است و در فصول خاصی برای ما درآمد زایی دارد ؛ از طرفی تولید و پرورش کرم ابریشم و پیله تر سختیهای خاص خود را نیز دارد.

وی افزود: قیمت کم خرید تضمینی در کنار بالا بودن هزینه های کارگری شرایط کار را سخت کرده است، در حالی که بسیاری از خانواده های روستایی برای تامین جهیزیه و مراسم عروسی فرزندان خود روی این درآمد حساب می کنند؛ حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای تامین مخارج تحصیلی خود به طور فصلی به این اشتغال روی آورده اند.

این نوغاندار ادامه داد: ۳۰ سال است که به این حرفه آبا و اجدادی می پردازیم و تنها خواسته ام از دولت این است که قیمت خرید تضمینی را افزایش دهند تا مردم روستا به خصوص جوانان انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند و این شغل قدیمی به فراموشی سپرده نشود.

وی گفت: در چند سال گذشته نوغانداری رو به افول رفته بود اما هم اکنون جرقه های فعالیت در این بخش به شرط ارتقا جایگاه واقعی نوغانداری، اختصاص تجهیزات آموزش و افزایش سطح دانش نوغانداری در حال احیا است.

علی اصغر داداش پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور  گفت: نوغانداری ریشه در ایران باستان دارد که با تامین درآمد روستائیان به عنوان شغلی مکمل و جانبی به اقتصاد روستایی کمک می کند؛ هم اکنون روستائیان ۲۷ استان کشور و بیشتر در شهرهای شمالی کشور (گیلان، مازندران، گلستان) به نوغانداری اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه نوغانداری از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می کند، افزود: نوغانداری را باید در یک زنجیره ارزشی نگاه کرد زیرا ۶۰ درصد اقتصاد در حوزه اشتغال زنان روستایی از اين طریق  تامین می شود.

داداش پور ادامه داد: این شغل خانگی به دلیل سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده (کودکان تا میان سالان) دارای مزایای فراوانی است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: در اين مرکز تلاش می کنیم تا با توسعه حمایت ها از نوغانداران به حفظ و احیای نوغانداری کمک کنیم و علی رغم قیمت تضمین ، تمامی پیله ها به صورت توافقی از نوغانداران توسط بخش خصوصی خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور تامین نیاز داخلی کشور در تلاش هستیم تا پیله تر کرم ابریشم را افزایش دهیم، گفت: در سال گذشته صادرات ۱۵۰۰ جعبه تخم نوغان به کشور آذربایجان داشتیم و تعاملات بین المللی برای انتقال و تبادل تجربه و دانش برای بهبود نوغانداری را با کشورهای عضو کمیسیون بین المللی و کشورهای غیر عضو در دستور کار قرار داده ایم.

داداش پور با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور برای تامین ابریشم،  500تن واردات داریم، اظهار داشت: در تامین تولید پیله تر، نهال توت و تخم نوغان به عنوان نهاده های مورد نیاز نوغانداری نه تنها باید خود کفا باشیم بلکه با صدور دانش فنی و تولید صادرات محور شرایط صادرات را نیز فراهم کنیم.

**۴۵ درصد نوغانداری کشور در استان گیلان انجام می شود

مجید فرزانه رئیس اداره نوغانداری گیلان را اولین استان در تولید پیله کرم ابریشم در کشور دانست وگفت: بخش عمده ای از نوغانداری کشور در گیلان انجام می شود به طوری که بالغ بر ۸۰۰۰ هزار خانوار روستایی در این استان به این حرفه اشتغال دارند.

وی افزود: در سال جاری ۱۳۰۰۰ هزار جعبه تخم نوغان را در بین نوغانداران توزیع کردیم و پیش بینی می شود که ۴۰۰ تن پیله برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم در دهه ۷۰-۸۰ رونق بیشتری داشت، تصریح کرد: از دهه ۸۰ تا ۹۰ نوغانداری وضعیت خوبی نداشت اما در سال ۹۲ به بعد با حمایت مرکز توسعه نوغانداری کشور در تولید پیله و تخم نوغان رشد بیشتری داشتیم.

فرزانه توسعه مراکز تحقیقاتی در توسعه نوغانداری بسیار موثر دانست و ادامه داد: این مراکز در بخش بانک ژن، توتستان و معرفی نژادهای خوب به نوغاندران کمک می کند.

رئیس اداره نوغانداری استان گیلان اظهار داشت: تامین نهادهای مورد نیاز نوغانداران، تامین نهال توت، تولید تخم نوغان یکی از برنامه های در دستور کار مرکز توسعه نوغانداری کشور است همچنین یارانه های نیز در اختیار نوغانداران قرار می گیرد تا در شرایط مطلوب تری فعالیت کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران