یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:با تدبیر مالی وزیر بود که پروژههای عمرانی پیش رفت و متوقف نشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حمایت از خرید هواپیماهای نو و تاکید بر اینکه نباید این قرارداد درگیر حواشی سیاسی شود، از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در سامان دادن به پروژ ههای ناتمام عمرانی تقدیر کرد و گفت: با تدبیر مالی وزیر بود که پروژههای عمرانی پیش رفت و متوقف نشد.
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه ناوگان هوایی در وضعیت کهنهای به سر میبرد، گفت: امیدوار به اجرایی شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و نوسازی صنعت هوایی کشور هستیم. درحال حاضر ۲۶۶هواپیما در کل ناوگان هوایی داریم که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است، بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم.
وی در خصوص حرف و حدیثهای انجام شده پیرامون خرید هواپیماهای نو، گفت: هیچ کس مخالف ورود هواپیما نیست، حتی آنهایی که دغدغههای سیاسی دارند میگویند حتما باید این قرارداد انجام و کار نهایی شود. داستان این است که این فرضیه وجود دارد که مبادا با شرکتهای هواپیمایی آمریکایی سرمایهگذاری کنیم، فرصت را از شرکتهای دیگر بگیریم و بعد این قرارداد انجام نشود. اینکه این قرارداد درگیر مسایل سیاسی شود و نهایتا انجام نگیرد از طرف مردم قابل قبول نیست.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نماینده مردم جهرم در مجلس دهم با اشاره به دست آوردهای سیاسی کشور در پسابرجام تصریح کرد: تمام تلاش ما معطوف به جلوگیری از هدر رفت فرصتهای خوب سرمایهگذاری و معاملاتی است، اما در این میان عدهای از منتقدان قرارداد هوایی با بوئینگ، دلواپس قرار گرفتن سرمایههای کشور در این قرارداد و بعد بینتیجه ماندن آن هستند.
رضایی با بیان اینکه این توقع در مردم ایجاد شده است که سوار هواپیماهای نو و جدید شوند و نباید ناامیدشان کرد، گفت: مردم میخواهند با اطمینان سفر کنند، حتی اگر در گوشهای مسوولی بیاید و با قرارداد مخالفت کند، نهایتا نظر مردم مهم است. ما هم در مجلس همین نظر را داریم. بهتر است کار را با خرید تعداد محدودی هواپیما شروع کنیم. وقتی هم مردم استقبال کنند و تقاضا بالا باشد و طرف معامله هم به تعهدات خود عمل کند میتوانیم هواپیمای بیشتری وارد کنیم.
تقدیر از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه راهداری
رضایی در ادامه با تقدیر از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه راهداری، گفت: در این دوره ساخت بزرگراهها و راههای روستایی با حداقل پیمانکاران صورت گرفت و اصلاحات خوبی هم در جادهها انجام شد. اما اصل موضوع این است که ما واقعا این همه پروژه را با این اعتبارات محدود دولتی نمیتوانیم جمع کنیم. این در حالی است که با زمان بر شدن و مستهلک شدن پروژهها هم قیمت تمام شده بالا میرود و هم مردم ناامید میشوند.
رضایی با اعلام اینکه از مشکلات مالی وزارتخانه باخبر هستیم و در کمیسیون عمران مصمم به همکاری و کمک دادن به وزارتخانه هستیم، تصریح کرد: وزارت راه در میدان عمل است و باید با آن همکاری کنیم و بسترهای لازم را فراهم کنیم تا کار انجام بگیرد. هرجا لازم باشد بگویید تا ما به کمک مدیران اجرایی شما بیاییم.
وی در پاسخ به منقدان همکاری مجلس و دولت با بیان اینکه جایگاه نظارتی مجلس هیچ منافاتی با تعامل و همکاری با وزارتخانهها ندارد، گفت: ما هر جا که لازم باشد از وزارتخانه حمایت و پشتیبانی میکنیم. لازمه آن این است که ارتباط ما نزدیک و دوستانه باشد. متاسفانه درحال حاضر دست وزیر و وزارتخانه خالی است و با مشکلات زیادی مواجه هستند و نباید تنهایشان گذاشت.
رضایی ادامه داد: در حال حاضر شبکه ریلی در کشور ناقص است. طبیعی است اگر شبکه ریلی به هم متصل نباشد نمیتوان از ظرفیت آن خوب استفاده کرد. تکمیل شبکه ریلی کشور هم منجر به کاهش آلودگی می شود و هم هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد. گاهی انتقاداتی در این حوزه به وزارت راه میشود که ناعادلانه است و قبل از وزارتخانه ما در کمیسیون پاسخ آن را میدهیم، اینکه وزارتخانه رفته است و لوکوموتیو و واگن از خارج آورده است، اینکه به تولید داخلی بیتوجهی کرده است. باید با شفاف کردن عملکرد وزارتخانه در این زمینه به منتقدان پاسخ داد. اعتقاد ما بر این است که در پروژهای که امکان استفاده از تولید داخلی هست به بیرون مراجعه نکنیم مگر اینکه فاصله معنادار باشد و کار روی زمین مانده باشد. در این شرایط سخت اقتصادی هر چه بیشتر تلاش کنیم که تولید از درون داشته باشیم بهتر است. البته این به معنای رد بخش خصوصی نیست.
وزارتخانه در این شرایط بد مالی باید به سمت بخش خصوصی برود
رییس کمیسیون عمران مجلس با طرح این سوال که چه میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی را در راهآهن داریم؟ گفت: بر اساس آماری که داریم سرمایه گذار خصوصی در این بخش خیلی کم است. درحالی که باید با استقبال از بخش خصوصی آن را تقویت کنیم. وزارتخانه در این شرایط بد مالی و عدم تامین بودجه دولتی باید به سمت بخش خصوصی برود. متاسفانه هنوز به بخش خصوی اعتماد نداریم. این درحالی است که در وضعیت کنونی استفاده از ظرفیتهای خارج از منابع دولتی باید تقویت شود. در همین راستا یک مقداری لازم است که به بخش خصوصی اعتماد کنیم و دست از انگ زدن برداریم. مخصوصا در حوزه راهها که عمده کار را باید بخش خصوصی انجام دهد.
رضایی با تقدیر از عملکرد وزیر راه در تامین اعتبارات وزارتخانه ادامه داد: وزیر سال گذشته در استفاده از اسناد خزانه خوب عمل کرد. نزدیک چهار هزار میلیارد پول گرفت و به پیمانکارها داد. با تدبیر وزیر پیمانکاران یک نفس راحتی کشیدند و گرنه همه پروژههای کشور تعطیل میشد و شما با جمعیت زیادی از پیمانکاران بدهکار روبرو میشدید. نمونه این تلاش را در ساخت آزادراه تهران- شمال و پیشرفت چشمگیر آن به نسبت سال گذشته میتوان دید.
وی با بیان اینکه خرج وزارت راه باید در این شرایط از اسناد خرانه، بخش خصوصی و کمک بانکها و اوراق مشارکت در بیاید، گفت: این نقد از طرف مجلس به دولت وارد هست که اخیرا خود سازمان برنامه و بودجه آمده وسط و بدون کسب نظر وزیر خودش اسناد خزانه را بین پروژهها تقسیم کرده است و در اختیار وزیر نیست. این تصمیم لطمه بزرگی است هم به وزارتخانه و هم به پروژههای عمرانی. تخصیص اعتبار باید با نظر وزارتخانه باشد. یعنی اولویت سنجی هم باید از سوی وزیر باشد نه سازمان برنامه و بودجه. ما با آقای نوبخت و دوستانش در حال مکاتبه هستیم که اختیارات وزارتخانه و وزیر محدود نشود و این اعتبارات توزیع شود.
با این منابع مالی نمیتوان انتظار ساخت آزادراه و بزرگراه را داشت
رضایی هم چنین به تشریح وضعیت راه ها و شبکه ریلی در استان فارس پرداخت و گفت: استان فارس استان پهناوری است هم جمعیت هم وسعت دارد. در بحث زیرساختها مثل شبکه ریلی سهم استان به این بزرگی بسیار ناچیز است. تنها شبکه ریلی ما مسیر شیراز به اصفهان است که مسیر برگشت ندارد و یک طرفه است و نکته مهم تر اینکه سهم استان در آزادراه صفر است ما حتی یک میلیمتر هم آزادراه نداریم.
وی در خصوص ساخت آزادراه شیراز – اصفهان، گفت: اگر چه کلنگ آن زده شده است اما کار ضعیفی درحال انجام است که هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است. کار روی زمین مانده و دلیل اصلی آن هم عدم تامین منابع مالی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه در حد توان پیمانکار هست یا خیر، با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا و وزارت دفاع این پروژه را در دست دارند ادامه داد: مشکلی ندارد. توان کار شرکتهای وزارت دفاع هم بالاست. مشکل همان تامین منابع مالی است. به گفته وزیر وزارتخانه از آبان سال گذشته یک ریال اعتبار نگرفته و با این منابع مالی محدود نمیتوان انتظار ساخت آزادراه و بزرگراه را داشت.
رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: اگر هم در حال حاضر کاری دارد انجام میشود با استفاده از اسناد خزانه است که تدبیر خود وزیر بود. وی برای گرفتن این اسناد هم تلاش زیادی کرد. در ابتدا مشکل دیوان محاسبات را حل کرد بعد با مجلس و دولت رایزنی داشت و در نهایت باید بگوییم اگر اسناد خزانه نبود اصلا کار عمرانی انجام نمیگرفت.
منبع: خبر آنلاین