لزوم همراهی گاز و انرژیهای تجدیدپذیر در مبارزه با گرمایش زمین
لزوم همراهی گاز و انرژیهای تجدیدپذیر در مبارزه با گرمایش زمین

با ترکیب انرژیهای تجدیدپذیر و گاز طبیعی و کاهش استفاده از ذغال سنگ و نفت می توان گرم شدن کره زمین را مهار کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از خبرگزاری یی اف یی اسپانیا، سید محمد حسین عادلی، دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده گاز (جی یی سی اف) در مصاحبه ای اعلام کرد که ترکیب انرژیهای تجدیدپذیر و گاز طبیعی راهی برای جنگ علیه گرمایش جهانی است و از افزایش بیش از دو درجه سانتی گراد دمای سطح زمین جلوگیری می کند.

عادلی گفت: این که گرمای جهانی نباید بیش از دو درجه سانتی گراد افزایش یابد، مسئله بسیار مهمی است و راه حل این مسئله تنها استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نیست؛ در مطالعه ای که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که باید انرژیهای تجدیدپذیر را با گاز طبیعی ترکیب کنیم.

این دیپلمات و در عین حال اقتصاددان ایرانی تأکید کرد که این راهبرد باید با کاهش مصرف نفت و ذغال سنگ همراه باشد تا به نتیجه برسد و تصریح کرد که همه کشورها باید تلاش کنند تا بازار انرژیهای تجدیدپذیر و مصرف گاز طبیعی که سوختی پاکتر از نفت و ذغالسنگ محسوب می شود را توسعه دهند.

جی یی سی اف پیش بینی می کند که در ٢٥ سال آینده استفاده از سوختهای فسیلی در جهان از ٨٠ درصد به ٧٥ درصد کاهش خواهد یافت، اما عادلی در این زمینه تصریح کرد این سوختها تا ٥٠ سال دیگر همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، زیرا میزان رشد انرژیهای تجدید پذیر برای تأمین تقاضای انرژی جهانی کافی نخواهد بود.

عادلی گفت: ذخایر گاری بسیار بزرگی در جهان وجود دارد و عربستان، روسیه و ایران دارای ذخایر عظیمی هستند.

بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به گاز ارزان دسترسی دارند و برای استفاده از آن به فن آوریهای پیچیده ای در مقایسه با نیروگاه های خورشیدی نیاز نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: دانشمندان در پی یافتن فن آوری های جدید برای از بین بردن منواکسید کربن ذغالسنگ هستند تا آن را به یک منبع انرژی پاک تبدیل کنند.

اعضای جی یی سی اف را کشورهای روسیه، ایران، قطر، الجزایر، بولوویا، مصر، اکوادور، گینه، لیبی، نیجریه، ترینیداد، توباگو، ونزوئلا و امارات تشکیل می دهند و کشورهایی چون هلند، عراق، عمان، پرو و نروژ همواره دنبال کننده فعالیتهای این سازمان هستند.

در حالی که کشورهای عضو این سازمان ٧٠ درصد از ذخایر اثبات شده را دارا هستند، ٤٢ درصد گاز جهان و ٤٠ درصد گاز انتقال داده شده از طریق خط لوله را تأمین می کنند و سهم آنها از بازار ال ان جی جهانی ٦٥ درصد است.