گاز رسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید قابل توجه بوده است/ وظیفه دولت هدایت اقتصاد کلان کشور است
گاز رسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید قابل توجه بوده است/ وظیفه دولت هدایت اقتصاد کلان کشور است

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که استان فارس از استانهای مهم در حوزه انرژی کشور است، گفت: دولت طرحهایی برای بهره مند شدن از ذخایر انرژی کشور و راه اندازی مجتمعهای پتروشیمی دارد و اقدامهایش در بخش گاز رسانی به روستاها در حد انقلاب بوده است.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، عصر دیروز (سه‌شنبه، ٢٩ تیرماه) در جلسه اقتصاد مقاومتی استان فارس گفت: همان افرادی که به دولت می‌گویند در اقتصاد دخالت نکن، دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا کارخانه ها تعطیل است، آیا دولت باید کارخانه راه بیاندازد؟ وظیفه دولت هدایت اقتصاد کلان کشور است.

معاون اول رئیس جمهوری یکی از اهداف اصلی سفرهای خود به استانهای مختلف طی امسال را ارزیابی عملکرد استانها درحوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در این سفرها عملکرد استانها و اقدمهای انجام شده در بخش اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از برخی افراد که موضوعهای مهم کشور را به مسائل سیاسی بدل می‎کنند تا بتوانند از این طریق رقبای خود را کنار بزنند، تصریح کرد: موضوعی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد این است که در این دعواهای سیاسی نباید منافع ملی کشور نادیده گرفته شود، زیرا منافع و مصلحت ملی یک خط قرمز است.

جهانگیری با اشاره به این که ایران در منطقه‌ای خاص قرار گرفته که با چالشهای متعددی رو برو است، عنوان کرد: در شرائطی که کشورهای اطراف ما نظیر عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، یمن، بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با چالشهای متعدد رو برو هستند تنها کشوری که همانند کوه استوار ایستاده است ایران است که به لطف خدا با مشکلات امنیتی مواجه نیست.

معاون اول رئیس جمهوری اقتصاد مقاومتی را از موضوعهایی برشمرد که با منافع ملی کشور مرتبط است و نمی‌توان آنرا دست مایه دعواهای سیاسی کرد و گفت: مهمترین امتیاز اقتصاد مقاومتی این است که همه اقتصاددانان با گرایشهای مختلف با آن موافق هستند و اجماع کاملی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریمها نیست، بلکه هدف این سیاستها این است که اقتصاد کشور را در برابر هرگونه تکانه و تنش خارجی از جمله تحریمها محافظت کند.

جهانگیری لازمه اجرا و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را نقش آفرینی و مشارکت همه بخشها و ارکان نظام دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی، بخش فرهنگی و همه نهادها باید در این زمینه نقش ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهوری سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به دو گروه اصلی تقسیم و عنوان کرد: برخی از این سیاستها همانند بهره وری سیاستهایی بلندمدت هستند که باید برای آنها در طول سالیان برنامه ریزی کنیم و انتظار نداشته باشیم که امروز نتیجه آنرا ببینیم.

وی دسته دیگر این سیاستها را مربوط به امور جاری کشور و برنامه های کوتاه‌مدت دانست و گفت: به همین منظور مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل نامیدند و دولت نیز در همین جهت جلسات متعددی برگزار کرد و ١٢١ طرح و برنامه برای دستگاههای اجرایی تعیین شد تا در سال ٩٥ اجرا شود.

جهانگیری اولویت نخست کشور طی امسال را به حرکت در آوردن چرخ تولید و اقتصاد دانست و افزود: همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا بتوانیم بخش تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم.

معاون اول رئیس جمهوری مهمترین نقش دولت در مقوله اقتصاد مقاومتی را راه انداختن واحدهای راکد ارزیابی و تصریح کرد: بانکها باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده و تلاش کنند طرحهای تصویب شده در کمیته های اقتصاد مقاومتی هرچه سریعتر راه اندازی شود.

وی با اشاره به بازدیدش از واحدهای صنعتی در شهرکهای اطراف تهران در ماه مبارک رمضان، از برخی موضع گیریها که درباره وضع صنعت کشور سیاه نمایی می‌کنند انتقاد و عنوان کرد: ممکن است در میان بیش از ٧٠٠ هزار واحد صنعتی برخی از آنها دچار مشکل باشند، اما باید همزمان به صنایع موفق نیز نظر داشت که با ظرفیت کامل کار می‌کنند و با اتکا بر مدیریت و نیروی انسانی صادرات نیز دارند.

جهانگیری از موضوع صادرات و قاچاق به عنوان دو مقوله مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور یاد و با اشاره به مصوبه دولت برای منهدم کردن کالاهای قاچاق خطاب به مسئولان دولتی و امنیتی کشور گفت: زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که بالاترین مقام کشور از قاچاق سیستمی سخن به میان می‌آورد، بنابراین دولت به طور جدی وارد قضیه شده و برای مبارزه با ١٠ کالای اصلی قاچاق به کشور تدابیر خاصی اندیشیده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: تدبیر دولت طی امسال، افزایش صادرات به میزان ١٠ میلیارد دلار است، خوشبختانه آمارهای گمرک کشور نشان می‌دهد میزان صادرات غیرنفتی امسال به نسبت سال ٩٤، ٥٠ درصد به لحاظ وزنی و ٣١ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است و امیدواریم تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد.

وی از مدیران استان خواست تا بیش از گذشته شانه خود را زیر بار مسئولیت قرار دهند و با اتخاذ تصمیمهای درست راه را برای واگذاری طرحهای نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی باز کنند تا مردم هرچه سریعتر از منافع این طرحها بهره مند شوند.

جهانگیری استان فارس را از استانهای مهم در حوزه انرژی کشور دانست و با تاکید بر این که تمرکز دولت بر میادین مشترک نفت و گاز است، تصریح کرد: دولت در عین حال طرحهایی برای بهره مند شدن از ذخایر انرژی کشور و راه اندازی مجتمعهای پتروشیمی دارد و اقدامهایش در بخش گاز رسانی به روستاها در حد انقلاب بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری بحران کمبود آب در استان را جدی برشمرد و از علما و فرهیختگان خواست تا با دولت در جهت ترویج فرهنگ مصرف درست آب همکاری کنند.

در این مراسم که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و دو نفر از نمایندگان مجلس خبرگان نیز حضور داشتند، استاندار فارس گزارشی از سیمای عمومی و اقتصادی استان ارائه کرد و به بیان توضیحاتی درباره سهم و رتبه استان فارس در برخی شاخصها پرداخت.

منبع: شانا