ضرورت نقش آفرینی نخبگان در مقابله با چالشهای اقتصادی
ضرورت نقش آفرینی نخبگان در مقابله با چالشهای اقتصادی

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مقابله با چالشهای اقتصادی، نیازمند بهره مندی از نقش آفرینی نخبگان است.

به گزارش یوپنا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز (٣٠ تیرماه) در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه، با بیان این مطلب افزود: قلب تپنده جامعه در دانشگاه می تپد و عقل نقاد جامعه در دانشگاه است. 

وی با تأکید بر این که توسعه پایدار و همه جانبه کشور جز از طریق توسعه علمی میسر نیست، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کشور را به توسعه برسانیم، باید به دنبال توسعه علمی کشور باشیم و این امر نیازمند برخورداری از دانشگاه های توانمند است.

جهانگیری ادامه داد: دانشگاه ها و دانشجویان می توانند این اطمینان را به جامعه بدهند که کشور در این مسیر قرار دارد و مسیر توسعه دنبال می شود.

وی با یادآوری سخنی از امام خمینی (ره) مبنی بر این که دانشگاه مبدأ همه تحولات جامعه است، گفت: مقام معظم رهبری نیز دانشگاه را مایه اقتدار کشور قلمداد کرده اند و اگر ما امروز به دنبال اقتدار کشور هستیم، باید بدانیم که دانشگاه یکی از مهمترین پایگاه ها برای رسیدن به اقتدار است و البته محیط دانشگاه باید محیطی باز، با نشاط و امن باشد تا دانشگاه بتواند به مرکز گفتگو و تبادل اندیشه تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: دولت، نظام و جامعه انتظاراتی را از دانشگاه ها، دانشجویان و استادان دارند و آن این است که از مشکلات جامعه گره گشایی کنند.

جهانگیری با اشاره به این که جامعه امروز با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و بعضا سیاست خارجی مواجه است، گفت: نخبگان جامعه باید به دولت کمک کنند و برای گره گشایی از مشکلات کشور گام بردارند.

معاون اول رئیس جمهوری اقتصاد را مسئله اصلی در مقطع فعلی کشور ارزیابی کرد و افزود: به حرکت درآوردن اقتصاد و مقابله با چالشهای جدی اقتصادی، نیازمند این است که نخبگان به صحنه بیایند و در حل مشکلات مسئولیت و نقش بر عهده گیرند.

دکتر جهانگیری با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، یکی از محورهای اصلی این سیاستها را تأکید بر دانش بنیان شدن اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه اقتصاد کشور دانش بنیان باشد، یکی از پایگاه های اصلی دانشگاه های کشور هستند و در این راستا از دستگاه های اجرایی خواسته شده که ارتباط جدی تری با دانشگاه ها و نخبگان برقرار کنند تا بتوان مشکلات را از پیش روی برداشته و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد.

 به گزارش یوپنا، وزارت نفت در مسیر دستیابی به اهداف اقتصاد دانش بنیان که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، قراردادها و توافقنامه های همکاری مشترکی را با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر کشور امضا کرده و بر آن است از این رهگذر، از قابلیتهای جامعه علمی کشور در تحقق اهداف بخشهای بالادست و پایین دست صنعت نفت بهره مند شود. 

 

منبع: شانا