تشکیل دایره تخصصی صنایع الکترونیک در بانک‌های بزرگ ایران
تشکیل دایره تخصصی صنایع الکترونیک در بانک‌های بزرگ ایران

اهمیت توسعه صنایع الکترونیک و افزایش سهم آن در صنعت غیرقابل چشم‌پوشی است، به‌طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از تصمیم برای تشکیل دایره تخصصی صنایع الکترونیک و پیشرفته در بانک‌های بزرگ می‌دهد.

به گزارش یوپنا، محمدرضا نعمت‌زاده صبح امروز – سه شنبه – در اجلاس فعالان صنایع الکترونیک که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان این‌که چاره‌ای به جز رفتن به سمت صنایع دانش‌بنیان نداریم، عنوان کرد: متاسفانه سهم صنایع الکترونیک در ارزش افزوده ایران زیر یک درصد است. در حالی که امروز ما چاره‌ای به جز رفتن به سمت صنایع دانش‌بنیان و پیشرفته برای ایجاد توسعه در صنایع ایران نداریم.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع الکترونیک عنوان کرد: در حالی که امروز جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های بزرگ ایران دارم به بهانه این نشست تصمیم گرفتم موضوع ایجاد دایره تخصصی صنایع الکترونیک و پیشرفته را در این بانک‌ها مطرح کنم تا با ایجاد آن بتوان حمایت لازم و خطوط اعتباری مورد نظر را برای این صنایع تامین کرد. چنانکه پیش از این تجربه تشکیل چنین دایره‌ای در خصوص این صنایع نفتی انجام شده است و چند بانک بعد از این‌که آموزش‌های لازم را در آن حوزه تخصصی گذراندند امروز بسیاری از امور مربوط به پروژه‌های نفتی را برعهده دارند و این اتفاق می‌تواند امروز برای حوزه صنایع الکترونیک اتفاق بیفتد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که ایران می‌تواند در صنایع الکترونیک بسیار پیشرفته باشد، اظهار کرد: توانایی‌های بالقوه ما و پتانسیل نیروی انسانی نشان می‌دهد که می‌توانیم در این صنایع حرفی برای گفتن داشته باشیم و باید آموزش‌های دانشگاهی را وارد حوزه صنعت کنیم.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان این‌که خروجی دانشگاه‌ها در صنایع‌ای مانند ساخت ربات نشان می‌دهد که توان و دانش فنی آن وجود دارد، ادامه داد: باید در حوزه صنایع‌ای مانند ربات برند خودمان را داشته باشیم و حتی در صورت لزوم برای توسعه آن با دیگر کشورها وارد همکاری شویم.

وی بیان کرد: در تشکیلات پزشکی نیز جلساتی با وزارت بهداشت برگزار شده تا این‌که تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی الکترونیک پیشرفته را خودمان تولید کنیم و آن را در اختیار بازار قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابلاغات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: پنج محور عمده در برنامه ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری وجود دارد که از جمله اعتماد به خودمان از طریق درون‌زایی و دیگری برون‌گرایی به معنای ارتباط موثر با جهان که عمده آن تاکید روی صادرات است و در بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی به صراحت به آن اشاره شده است و مورد دیگر نیز رویکرد مردمی‌بودن اقتصاد است که صنایع الکترونیک نیز به شکل ذاتی جزو صنایع مردمی به‌شمار می‌رود به استثنای صنایع الکترونیک در حوزه دفاعی که البته آن هم به نوبه خود مردمی است منتهی جنس فعالیت در آن به گونه متفاوتی است.

نعمت‌زاده بیان کرد: دیگر تاکید مقام معظم رهبری در برنامه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان بودن آن است و در حقیقت نیز ایده، محصول و خدمات اگر عملا به مرز دانش‌بنیان شدن نرسد نمی‌توان انتظار توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد و صنعت داشت  و همه اینها در حالی است که پنجمین محور مناسب در اقتصاد مقاومتی عدالت اجتماعی است؛ به گونه‌ای که دانش، فناوری و اقتصاد باید در مسیر عدالت اجتماعی قدم بردارد.

وی در پایان نیز عنوان کرد که این وزارتخانه آمادگی دارد که کارگروه‌های تخصصی و دائمی را تشکیل داده و در جهت دانش‌بنیان کردن همه صنایع، از تولید صندلی گرفته تا صنایع فولاد و صنایع فضایی آنها را در سطح صنایع دانش‌بنیان قرار دهد.

در این اجلاس ۹ شرکت برگزیده از میان ۴۰ شرکت پیشگام که موفق به تجاری‌سازی محصولات خود شده‌اند با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیر شدند.

منبع: ایسنا