شیوه تربیتی متفاوت والدین موجب بزهکاری نوجوانان می‌شود/ برای تربیت فرزندان مان با آن ها توافق نامه امضا کنیم
شیوه تربیتی متفاوت والدین موجب بزهکاری نوجوانان می‌شود/ برای تربیت فرزندان مان با آن ها توافق نامه امضا کنیم

شیوه تربیتی متفاوت والدین می تواند فرزندان را دچار «تعارض»، «بحران هویت» و در نهایت «بزهکاری» کند. والدین باید با تهیه فهرستی از مطالبات خود از نوجوانان و همچنین وظایف شان نسبت به آن ها به صورت مکتوب، جدیت خود را نسبت به این موضوع نشان دهند، همچنین مفاد این توافق نامه باید با اطلاع قبلی نوجوانان و توافق آن ها باشد.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: دکتر مهرداد کاظم زاه عطوفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این که دنیای مجازی، اصلی ترین علت تفاوت میان نسل دیروز و امروز است، اظهار داشت: دوره نوجوانی ابهاماتی دارد که بر اساس آن رفتار نوجوانان متفاوت از نسل قبلی به نظر می‌رسد. شاید بخشی از این تفاوت ناشی از سبک زندگی متفاوت و البته دنیای مجازی باشد. با کمی دقت در رفتار خود نسبت به والدین‌مان متوجه تغییرات رفتاری ۲ نسل می‌شویم. بنابراین باید این تغییرات رفتاری را در مورد فرزندامان نیز بپذیریم.

وی ادامه داد: امروز حجم اطلاعات در سطح جامعه موجب تغییرات نگرشی و دیدگاهی شده که بر اساس آن باید شاهد رفتاری متفاوت از نوجوانان نسبت به آنچه انتظار داریم باشیم. همان طور که در گذشته خانواده ها گسترده تر بودند و علاوه بر والدین و فرزندان، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز در خانواده ها زندگی می کردند، اما امروز خانواده متشکل از پدر و مادر و فرزندان است و البته مدل ارتباطی نیز تغییر کرده است باید منتظر تغییرات گسترده در رفتارهای نسل امروز باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تاکید بر این که نوجوانی دوره‌ گذار است که سبک تربیتی نادرست والدین می‌تواند به بحران هویت در نوجوانان منجر شود، تصریح کرد: نکته جالبی که در این جا به نظر می‌رسد این است که گاهی والدین با رفتارشان کودک را در دو راهی قرار می دهند. از یکسو او را کودک می‌پندارند و از سوی دیگر بزرگسال. این موضوع که والدین انتظار دارند تا نوجوانان مطابق میل شان رفتار کنند. موجب سرخوردگی نوجوانان می‌شود.
وی افزود: برخی والدین نوجوانان را در تصمیم‌گیری‌ها شرکت نمی‌دهند زیرا هنوز به گذار آن ها از مرحله کودکی به نوجوانی اعتقاد پیدا نکرده‌اند. این رفتار دوگانه، نوجوان را دچار تعارض می‌کند. چرا که آن ها را بین ۲ نقش کودکی و نوجوانی قرار می‌دهد. از طرفی بین والدین و فرزندان فاصله می اندازد.

این متخصص حوزه سلامت روان، خاطر نشان کرد: هنرمندان، ورزشکاران و برخی افراد مانند مربیان و معلمان با ایفای نقش های مختلف، پیام های متفاوتی را به نوجوانان انتقال می‌دهند تا آن ها نقش‌های گوناگونی را برای خود تصور کنند. ‌این موضوع موجب مشکلاتی در تصویر سازی ذهنی نوجوان از نقش‌های آینده‌اش می‌شود که زمینه‌ساز بحران هویت در او است. تأکیدی که جامعه بر پایبندی ارزش ها در الگوهای جذاب دارد به خاطر همین موضوع است.

وی ادامه داد: تأثیرپذیری از الگوهایی مانند ورزشکاران و هنرمندان ویژگی دوره نوجوانی است و ارتباطی با صمیمیت والدین با فرزندان ندارد. صمیمیت می‌تواند فاصله آن ها را نسبت به یکدیگر کم کند. آن قدر که فرزندان مسائل خود را راحت با والدین در میان بگذارند.

دکتر کاظم زاده عطوفی افزود: والدین، الگوهای شخصیتی متفاوتی دارند که موجب تفاوت نگاه آن ها به دنیا می‌شود. این تفاوت می‌تواند رفتار نوجوان را تحت‌الشعاع قرار دهد. دغدغه‌های والدین درباره نوجوان بیشتر به مسائل تحصیلی و شخصی مانند استفاده از رایانه و تلفن همراه مربوط است.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اتفاق نطر والدین درباره سبک تربیتی فرزندان، گفت: والدین در صورت اختلاف نظر، آن را از نوجوان پنهان کنند. یک راه این است که والدین در مکانی دور از چشم نوجوان به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره اختلاف نظر تربیتی‌شان بپردازند. مطالعات نشان داده است که اختلاف نظر والدین درباره شیوه تربیتی به بزهکاری نوجوانان در آینده منجر می‌شود، همچنین والدین باید با تهیه فهرستی از مطالبات خود از نوجوانان و همچنین وظایف شان نسبت به آن ها به صورت مکتوب، جدیت خود را نسبت به این موضوع نشان دهند، همچنین مفاد این توافق نامه باید با اطلاع قبلی نوجوانان و توافق آن ها باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای شکل دادن به رفتاری خاص باید قواعد مشخصی داشته باشیم تا فرزندانمان دچار تعارض و دوگانگی نشوند. به هر حال این هم شیوه‌ای است که موجب دانستن وظایف والدین و نوجوانان از یکدیگر می‌شود.

انتهای پیام