تلگرام‌های المپیک ۲۰۱۶ – زنده از ریو
تلگرام‌های المپیک ۲۰۱۶ – زنده از ریو

یازدهمین روز از المپیک ریو ۲۰۱۶ در شرایطی آغاز خواهد شد که کارون المپیکی ایران خود را در سه رشته امیدوار به کسب طلا می داند.

به گزارش “یوپنا”، در روزی که کاروان ایران در انتظار سه شنبه ای رویایی و کسب ۳ مدال طلا بود بود، عدم آمادگی ورزشکاران و البته ناداوری، سهم ما را از توزیع مدال ها، به یک برنز کشتی فرنگی محدود کرد.
اما با هم اخبار روز یاذدهم و دوازدهم را مرور خواهیم کرد، این پست مخصوص خبرهایی است که شاید کمتر آنها را شنیده یا خوانده باشید.

 

آیان پشت میز ژوری !
حضور ناگهانی تاماش آیان رییس فدراسیون وزنه برداری جهان پشت میز ژوری توسط عکاسان ثبت شده است . سئوال مهم این است که او در این لحظه به خصوص آنجا چه می کرد ؟
أهالی وزنه برداری می گویند کار تاماش تقسیم مدال هاست …

 

 

 

رکوردشکن منفور 
لاشا تالاخادزه گرجستانی با مجموع ۴۷۳ کیلو رکورد جهانی و المپیک رضازاده را شکست و به مدال طلای فوق‌سنگین دست یافت . او حالا قوی ترین مرد المپیک و فاتح یکی از مهمترین مدال های ریو ٢٠١٦ است ، مدالی که ایرانی ها او را شایسته آن نمی دانند.البته او که در جدالی نابرابر فاتح طلا شد ، کاملا آماده مسابقه بود .

 

 

 

بعید است در توکیو مسابقه بدهم
اندی ماری، قهرمانی بریتانیایی تنیس ریو ۲۰۱۶ که توانست دومین طلای المپیکش را پس از المپیک لندن بگیرد، در صحبت‌هایی گفته: «بعد از المپیک لندن کمرم مورد عمل جراحی قرار گرفت؛ رتبه‌ام در جدول رده‌بندی نزول پیدا کرد و در زمین بازی هم شرایط سختی را می‌گذراندم. بسیار خوشحالم که هنوز اینجا هستم و می‌توانم در بزرگترین رویداد ورزشی جهان رقابت کنم. سعی می‌کنم این روند را حفظ کنم.»
این تنیس‌باز اسکاتلندی که محبوب بریتانیایی‌هاست درباره حضور دوباره در المپیک گفت: «کسی در مورد المپیک توکیو چه می‌داند؟ اگر تا آن موقع تنیس بازی کنم ۳۳ ساله خواهم بود. تصور نمی‌کنم بتوانم در این سطح بازی کنم.»

 

 

 

دوچرخه‌سوار کره‌ای در بیمارستان
مارک کاوندیش بریتانیایی که سرانجام توانست به مدال نقره دوچرخه‌سواری مختلط پیست برسد، حالا به اندازه معمول یک ورزشکار نقره‌ای محبوب نیست. در جریان رقابت برای کسب مدال کاوندیش با دوچرخه‌سوار کره‌ای برخورد کرد و نه تنها او را راهی بیمارستان کرد، بلکه چندین ورزشکار دیگر هم در این حادثه گرفتار شدند و به زمین خوردند.
کاوندیش از آنچه رخ داده است ابراز تاسّف کرده و از بابت این اشتباه عذرخواهی کرده است امّا هنوز خیلی‌ها نپذیرفته‌اند که حرکت او عمدی نبوده باشد. این دوچرخه‌سوار بریتانیایی به حدّی از این موضوع ناراحت است که در پاسخ خبرنگاران پیگیر با عصبانیّت گفت: «هیچ کس به من راه نمی‌داد که سبقت بگیرم؛ چون من چهره سرشناسی هستم. مجبور شدم از سمت مقابل سبقت بگیرم. از کسانی که کار من رو عمدی دونستن شکایت می‌کنم.»
مطابق انتظار بی‌بی‌سی بریتانیا از معدود رسانه‌های معتبر است که از کاوندیش حمایت می‌کند و او را قهرمانی درستکار می‌داند. این موضوع مورد انتقاد دیگر رسانه‌ها هم قرار گرفته است.

 

 

 

سیمون بایلز هم تاریخ‌ساز شد
ژیمناست آمریکایی که تا پیش از این ۳ طلا و یک برنز به دست آورده بود، لحظه‌هایی پیش توانست به مدال طلای حرکت‌های زمینی برسد ۱۵٫۹۶۶۳ امتیازی بود که او را بالاتر از هم‌وطنش الی رایزمن و امی تینکلر بریتانیایی قرار داد. ژیمناست نوزده‌ساله و شناگر نوزده‌ساله، سیمون بایلز و کیتی لدکی دو پدیده آمریکایی المپیک ریو بودند و تا سال‌ها امید کسب مدال کشورشان خواهند بود.

 

 

 

جنجال در بوکس المپیک
بوکسور ۵۶ کیلوگرم ایرلندی در حالی که دیدار یک چهارم نهایی را مقابل حریف روس خود واگذار کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت، صحبت‌های بسیار تندی را علی اتّحادیه جهانی بوکس مطرح کرده است. در سه راند نزدیک و نفس‌گیر که از دید عمومی با جنگندگی و مبارزه بیشتر از سوی کانالان همراه بود، داوران رای به پیروزی ولادیمیر نیکیتین روس دادند.
کانالان در نهایت خشم چند دقیقه پس از شکستش مقابل خبرنگاران و دوربین‌ها گفت: «فدراسیون جهانی پر از تقلّب و فساده؛ این فدراسیون لعنتی پر از فساده. من دیگه برای فدراسیون بوکس مبارزه نمی‌کنم. اون لعنتی‌ها دارن تقلّب می‌کنن و همه چیز رو به گند کشیدن.»
ایرلندی خشمگین بدون توجّه به اینکه صحبت‌های او از تلویزیون‌ها پخش می‌شود گفت: «برام مهم نیست تلویزیون لعنتی چی پخش می‌کنه از من. مدال طلای من به باد رفت؛ رویام نابود شد. من شخصیّت معتبری هستم و همه من رو می‌شناسن؛ امّا این فدراسیونی‌ها رو همه با تقلّب می‌شناسن؛ همیشه تقلّب می‌کنن. سر تا پای بوکس آماتور بوی گند فساد و تقلّب می‌ده.»
مایکل کانالان پس از تصمیم داوران حرکاتی به نشانه اعتراض انجام داد، سپس کنار رینگ به سمت خبرنگاران رفت، حرف‌های بالا را زد و در پایان به این صورت با اشاره به حذف هم‌وطن قهرمانش حرف‌هایش را تمام کرد: «کیتی تیلور ما رو هم به ناحق حذف کردن؛ حقّش باخت نبود. به نظرم امروز من همه‌ش به سر و صورت حریف ضربه زدم ولی آخرش داورا علیه من رای دادن. صادقانه می‌گم که شرم‌آوره. من الان حتّی برام مهم نیست چی دارم می‌گم؛ از اعماق قلبم دارم می‌سوزم. اومده بودم تا با طلا به کشورم برگردم.»

 

 

طلای پرتاب دیسک و خوشحالی اسکوچیچ
در فینال رقابت‌های پرتاب دیسک زنان، ساندرا پرکوویچ کروات در حالی که دو پرتاب خود را خطا کرده بود، در حرکت سوم با پرتابی به طول ۶۹ متر و ۲۱ سانتی متر، ۶۹ سانتی‌متر بهتر از نفر اوّل جدول ملینا رابرت فرانسوی پرتاب کرد و به مدال طلا رسید.
قهرمانی این کروات با تبریک هم‌وطنش دراگان اسکوچیچ همراه بود.

 

 

 

بولت در مسیر رویا
یوسین بولت دونده افسانه‌ای جامائیکا که گفته است هدفش گرفتن طلا و شکستن رکورد دو دویست متر است، در مرحله مقدّماتی با ۲۰ ثانیه و ۲۸ صدم ثانیه به عنوان نفر پانزدهم به مرحله بعد صعود کرد. اگرچه که این رکوردی نه چندان جالب است امّا قطعا او برای دورهای بعد انرژی ذخیره کرده است. بامداد پنجشنبه رقابت نیمه نهایی دو دویست متر برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

خطرات باران ریو در پیست المپیک
پس از همه ماجراهای عجیب و غریب ده روز گذشته المپیک و همه ایرادهایی که به کار برگزار کنندگان وارد بود و انتقادهایی که به انتخاب ریو و نحوه آماده‌سازی این شهر برای المپیک تابستانی می‌شد، شب گذشته باران هم حسابی از خجالت برزیلی‌ها در آمد تا حسابی شرمنده مهمان‌ها باشند. به ویژه رقابت‌های پر بیننده دو و میدانی به شدّت متاثّر از این موضوع بود و مسابقه‌های دو، پرش با نیزه و پرتاب دیسک را مختل کرد.ورزشکاران زیادی در دو ها زمین خوردند و پرندگان با نیزه سقوط‌های سختی را روی تشک خیس و پرآب داشتند. ضمن اینکه نیزه پرنده چینی روی زمین سُر خورد و باعث شد او در خطری جدّی قرار بگیرد امّا سرانجام سر سلامت به در برد. پرتاب یکی از پرتابگران دیسک هم به خاطر سّر خوردن دیسک در دست او به سمت خبرنگاران رفت و به شدّت خبرساز شد. هفده پرتاب دیسک شب گذشته با خطا مواجه شد و از دست رفت.

 

 

 

قاسم رضایی، آماده مدال در شب تولد!
قاسم رضایی ۳۱ ساله که بهترین فرنگی کار ۴ سال گذشته ماست، با قرعه مناسبی که دارد،می‌تواند پنجمین مدال تاریخ ورزشش را برای ایران به دست آورد.
قاسم که فردا ۳۱ ساله خواهد شد می‌تواند با استفاده از قرعه بسیار مناسبی که دارد، مدال بگیر باشد و در شب تولدش دومین طلای المپیکی خود را به دست آورد.
قاسم  را می‌توانیم از همین حال در نیمه نهایی ببینیم، روند حرکت او از دور استراحت اول تا ادامه کار در ۳ مسابقه برنده بدانیم، شانس مدال برای او بالای ۹۰ درصد است که امیدواریم این مدال طلا باشد.
قاسم در شب تولد خودش می‌تواند بهترین شب زندگی خود را رقم بزند. او می‌تواند بهترین مهره کشتی فرنگی ما باشد، مردی که از المپیک لندن تا حالا صاحب ۳ مدال طلا، نقره و برنز شده است و قبل از آن هم یک مدال برنز گرفته بود حالا می‌تواند پنجمین مدال خود را در یک شب به یاد ماندنی بگیرد.

 

 
چین از بریتانیا سبقت گرفت
جدول مدال‌های المپیک را با تعبیرها و تفسیرهای مختلفی می‌توان بررسی کرد. در کنار جدول همیشگی که بر اساس تعداد مدال طلای بیشتر تنظیم می‌شود، جدول مجموع مدال‌ها هم شاید جالب توجّه باشد. در صورتی که مجوع مدال‌ها را ملاک قرار دهیم، دو تغییر در بالای جدول فعلی رقابت‌های ریو ۲۰۱۶ رخ خواهد داد. آمریکا همچنان در رده نخست است امّا جای بریتانیا و چین در رده‌های دوم و سوم عوض خواهد شد. همچنین ایتالیا رده پنجم را به ژاپن واگذار خواهد کرد و روسیه همچنان چهارم خواهد ماند.

 

 
باز هم مدال اشتباهی در ریو
یک بار دیگر تشابه اسمی باعث شد مردم در فضای مجازی به شخصی اشتباهی دریافت مدال المپیک را تبریک بگویند. این بار پس از قهرمانی جیسون کنی در دوچرخه‌سواری پیست که همراه با پنجمین مدال طلا و جاودانه شدن او بود، هواداران مشتاق برای تبریک به او در شبکه‌های اجتماعی سرازیر شدند و باز هم دچار اشتباه. جیسون کنی، سیاست‌مدار کانادایی در توئیترش نوشت: «بابت همه تبریک‌هایی که به خاطر دریافت مدال طلای المپیک به من گفتید ممنونم. ولی این افتخار برای هم‌نام بی‌نهایت بااستعدادتر بریتانیایی منه.»

 

 

لدکی در موقعیت جدید با فلپس
هفته گذشته عکسی مربوط به ملاقات ۱۰ سال قبل کیتی لدکی ۹ ساله با ستاره محبوبش، مایکل فلپس (که در آن زمان ۶ مدال طلای المپیک داشت) بار دیگر منتشر شد. اکنون لدکی که رکورددار دنیا و دارنده مدال طلای المپیک است، گفته:” از اینکه یک پوستر را برای بزرگترین قهرمان تاریخ المپیک امضا کردم، خوشحالم.”

 


عنکبوتی که هفت نفر را به شدّت مجروح کرد
دوربین عنکبوتی‌ای که در محوّطّه دهکده المپیک نزدیک سالن بسکتبال در حال تصویربرداری بود از ارتفاعی بیش از بیست متر به زمین سقوط کرد و بر اثر برخورد آن با مردم هفت نفر از جمله دو کودک مصدوم شدند. پس از اینکه یکی از کابل‌های دوربین پاره شد، این جعبه سیاه سنگین به سمت جمعیّت سقوط کرد.

 

 

 
از آفریقایی‌ها چه خبر؟ نمایش درخشان کنیا
آفریقای جنوبی بیشترین مدال را در میان آفریقایی‌های حاضر در ریو ۲۰۱۶ به دست آورده است؛ با این حال امّا کنیا با دو طلا در برابر یک طلای آفریقای جنوبی، بالاتر از این کشور قرار گرفته است. کنیا، آفریقای جنوبی، اتیوپی، الجزایر، مصر، مراکش و تونس آفریقایی‌هایی هستند که در جدول مدال‌ها به ترتیب در رده‌های ۱۸، ۳۱؛ ۴۲، ۵۷، ۶۵ و ۶۷ مشترک قرار دارند.به غیر از دو کشور پیشتاز، فقط اتیوپی مدال طلا دریافت کرده است.

 

 
آنتن ان‌بی‌سی در تسخیر زنان
شصت درصد زمان پخش تلویزیونی رقابت‌های المپیک از شبکه ان‌بی‌سی آمریکا به زنان اختصاص پیدا کرده است. درخشش خیره‌کننده کیتی لدکی و سیمون بیلز، زنان شناگر و ژیمناست آمریکایی در این ماجرا موثّر بوده. اهالی علم رسانه و جامعه‌شناسی معتقدند اینترنت اثرگذار و مترّقی بوده امّا هنوز هم نگاه‌های جنسیت‌زده وجود دارد و مثلا پوشش خبری ورزش زنان در قسمتهای ویژه‌ای بیشتر است.

 

 

دست دادن بین دوستان رخ می‌دهد؛ اسرائیل دوست نیست
جودوکار مصری، اسلام الشهابی که حاضر به دست دادن با حریف اسرائیلی خود نشد، درباره این اقدام گفت: «دست دادن بین دوستان رخ می‌دهد؛ اسرائیل دوست ما نیست.»
این جودوکار مثبت ۱۰۰ کیلوگرمی مصری که از طرف فضای رسانه‌ای کشورش تحت فشار بود تا از رقابت با ورزشکار اسرائیلی انصراف بدهد، سرانجام امّا در مسابقه حاضر شد ولی با حریفش دست نداد. این حرکت او با استقبال مردم کشورش مواجه شد. الشهابی گفت که با یهودی‌ها یا پیروان هر دین دیگری مشکلی ندارد امّا: «دلایل شخصی‌ای دارم که باعث می‌شود نتوانم با احدی از مردم این نقطه از دنیا دوست باشم و با آنها دست بدهم؛ به ویژه مقابل چشم همه مردم دنیا.»
در حالی که رسانه‌های اسرائیلی به شدّت به اسلام الشهابی حمله کردند و حتّی شایعه شده بود که او از دهکده بازی‌ها و رقابت‌های المپیک اخراج شده است، این خبر تکذیب شد و کمیته المپیک مصر از این ورزشکار حمایت کرده است.

 

 
مرگ دلخراش مربّی آلمانی در ریو
مربّی تیم قایقرانی آلمان، در تصادف رانندگی درگذشت. استفان هنزه دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۰۴ آتن که به عنوان مربّی همراه تیم قایقرانی آلمان در ریو ۲۰۱۶ بود، در حالی که با تاکسی به دهکده بازی‌ها بر می‌گشته دچار سانحه شده و بر اثر صدمه مغزی از دنیا رفته است. کمیته ورزشهای المپیکی آلمان این خبر را تایید کرده است.

 

 

*شیرجه جنجالی، به قیمت یک طلا
یک دونده اهل باربادوس مهمترین خبر شب گذشته المپیک ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داد. او که رقابت شانه به شانه‌ای با دونده آمریکایی آلیسون فلیکس داشت، در شرایطی که داشت مسابقه دو ۴۰۰ متر را به رقیب آمریکایی می‌باخت، در یک متری خط پایان روی زمین شیرجه زد و با اختلاف میلیمتری از خط پایان گذشت. این حرکتی شجاعانه و البته جنجالی بود که به سرعت اعتراض رسانه‌های آمریکایی را به ارمغان آورد. آنها عقیده داشتند دونده زیبارو و محبوب ۴۰۰ متر کشورشان برای فتح این مدال شایسته‌تر از دونده اهل باربادوس بوده است اما به هر صورت طلا به میلر رسید. دونده‌ای که معلوم نشد از کجا این فکر به ذهنش خطور کرد که در یک قدمی خط پایان روی پیست تارتان شیرجه بزند.

 

 

*انتقاد جهانی از مسابقات کشتی فرنگی
روزنامه‌نگارهای اروپایی در مقاله‌های مختلف به انتقاد از رقابت‌های کشتی فرنگی پرداخته‌اند. مسابقاتی که فعلا بینندگان تلویزیونی را راضی نکرده است. آنچه که بیش از بقیه مورد اعتراض قرار گرفته استفاده از قانون یا شانس و یا اقبال در دادن اخطار اول و دوم به کشتی‌گیران است. تیم کشتی ایران در دو وزن مختلف دو مسابقه مهم را به واسطه همین قانون به حریفان واگذار کرده است.  انتقاد دیگر از کشتی فرنگی رد و بدل نشدن فنون به میزان کافی است که البته کارشناسان در پاسخ همواره به رشته‌های کم هیجان و پرمدال دیگری مثل تیراندازی، قایقرانی و … اشاره می‌کنند …

 

 

*نیزه برزیل در قلب فرانسوی‌ها
شب گذشته مردم فرانسه با دو اتّفاق غیرمنتظره رو به رو شدند و با اندوه و ناراحتی فراوان به خواب رفتند. حذف تیم ملّی والیبال این کشور نخستین رویدادی بود که هیچ کس فکرش را نمی‌کرد. در واقع ایتالیایی‌ها معادله‌ها را به هم ریختند و پس از اینکه تمام بزرگان گروه را شکست دادند در روز پایانی به کاناد باختند تا یکی از دو تیم فرانسه و برزیل مجبور به ترک رقابت‌ها باشند. برزیل میزبان هم در دیدار مرگ و زندگی برابر فرانسه پیروز شد تا والیبالیست‌های مدّعی فرانسه، قهرمان لیگ جهانی چند هفته پیش، از دور رقابت‌های ریو ۲۰۱۶ کنار بروند.
شوک بزرگ دیگر برای فرانسه رنگ مدال قهرمان پرش با نیزه آنها بود. رناد لاویلنی رکود دار پرش با نیزه در میان ورزشکاران حال حاضر دنیا، شانس اوّل کسب مدال طلا بود امّا این بار هم قهرمان برزیل بخت را از فرانسه ربود. در حالی که لاویلنی با پرشی مناسب به طول ۵ متر و ۹۶ سانتی متر با اختلاف نسبتا زیادی در صدر بود، تیاگو براز داسیلوای برزیلی در حرکتی خیره‌کننده رکورد المپیک را جا به جا کرد تا به مدال طلای ریو ۲۰۱۶ برسد و دومین نیزه برزیلی را در یک شب به قلب فرانسوی‌ها بزند.

 

 

شیرجه شماره ۲
شیرجه دونده زن باربادوسی تنها رخ‌داد اینچنین دیشب نبود. در حالی که بارندگی شدید رقابت‌های دو و میدانی را تحت تاثیر قرار داده بود، در پایان یکی از رقابت‌های ۱۱۰ متر با مانع ژوآو دی‌اولیویرا دونده برزیل با شیرجه روی زمین به خط پایان رسید و توانست به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند.
بارندگی شدید باعث یکی دو حادثه زمین خوردن دیگر و البتّه تاخیر چندباره بعضی رقابت‌ها شد.