راه‌اندازی داروخانه طب سنتی مشکل فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها را حل نمی‌کند
راه‌اندازی داروخانه طب سنتی مشکل فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها را حل نمی‌کند

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به این که داروخانه طب سنتی در بازار دارویی کشور آشفتگی ایجاد کرده اند، گفت: نگرش وزارت بهداشت در مورد راه‌اندازی داروخانه طب سنتی درست نیست و این موضوع مشکل فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری یوپنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری پانزدهمین همایش سالیانه داروسازان ایران، اظهار داشت: بیش از دو دهه است که شاخه علمی داروسازان ایران برحسب ضرورت و نیاز در کشور شکل گرفته که ارائه آموزش‌ها و نوآموزی به جامعه داروسازان از جمله مسئولیت‌های این انجمن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در همین رابطه و افزایش اطلاعات داروسازان همایشی در سال جاری برگزار خواهد شد. همچنین در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی نیز همایشی دیگر برای داروسازان کشور در نظر داریم.

دکتر شانه ساز، گفت: بالاترین موتور تولید علم در جهان مربوط به حوزه داروسازی است و اکنون بخش اعظمی از علم توسط داروسازان تولید می‌شود به طوری که طی چند سال گذشته از بیش از ۲۰ دانشمند بزرگ ۶ نفر آنها داروساز بوده است.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، افزود: دارو یکی از سودآورترین صنعت‌ها را در حال حاضر به خود اختصاص داده است به طوری که یکی از سه سودآورترین صنعت دنیا است البته در کشور ما به دلیل مشکلات مربوط به صنعت و افزایش نیافتن قیمت دارو چندان سودآور نیست.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ هزار داروساز عضو انجمن علمی داروسازان ایران هستند که در واقع حدود ۲ هزار نفر آنها فعالیت رسمی در این انجمن دارند.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، تصریح کرد: قیمت دارو در کشور ما نسبت به کل دنیا بسیار اندک است، این مسأله در حالی بوده که صنعت دارو در جهان یکی از سودآورترین صنعت‌ها به شمار می‌رود.

وی درباره راه‌‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی در کشور، اظهار داشت: نحوه طرح و اجرای این داروخانه‌ها را خیلی از افراد قبول ندارند چرا که در بازار دارویی کشور آشفتگی ایجاد کرده و مسأله جای بحث دارد. به شخصه معتقدم راه‌اندازی این داروخانه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی طولانی‌مدت دارد چرا که در غیر این صورت قضیه از چاه به چاله افتادن است.

دکتر شانه ساز، ادامه داد: برخی از موافقان راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی می‌گویند برای این که بتوانیم عطاری‌ها را کنترل کنیم نیاز به راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی داریم، در صورتی که به این مسأله به درستی توجه نشود در آینده همان مشکلات عطاری‌ها را شاهد خواهیم بود و در واقع راه‌اندازی داروخانه طب سنتی در واقع سرپوش قانونی برای فعالیت عطاری است.

وی خاطر نشان کرد: نگرش وزارت بهداشت در مورد راه‌اندازی داروخانه طب سنتی درست نیست و این موضوع مشکل فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها را حل نمی‌کند چرا که عطاری‌ها نیز بسیاری از آن ها گیاهان دارویی تهیه کرده و گاهی با نسخه پزشک دارو ارائه می‌دهند. خوددرمانی و درمان‌های موازی غیر علمی را از جمله عوارض راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی است. راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی با شیوه مطرح‌ شده وزارت بهداشت را انجمن‌های علمی داروسازی و پزشکی کشور و حتی سازمان نظام پزشکی قبول ندارد چرا که سازوکارهای لازم در این راستا لحاظ نشده است.

انتهای پیام