عدم موافقت سازمان نظام‌پزشکی با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی/ مخالفت با داروخانه گیاهی به معنای مخالف با طب سنتی نیست
عدم موافقت سازمان نظام‌پزشکی با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی/ مخالفت با داروخانه گیاهی به معنای مخالف با طب سنتی نیست

دبیر علمی پانزدهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان، گفت: همه نهادها و انجمن‌های مرتبط با داروسازی با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی به طور کلی مخالفت کردند، هر چند مخالفت با داروخانه گیاهی به معنای مخالف با طب سنتی نیست.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری یوپنا، دکتر سید حمید خوئی در نشست خبری پانزدهمین همایش سالیانه داروسازان ایران، گفت: همه نهادها و انجمن‌های مرتبط با داروسازی با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی به طور کلی مخالفت کردند و سازمان نظام‌پزشکی نیز موافق این مساله نیست.

وی افزود: برخی از مدافعان این طرح می‌گویند که علت مخالفت با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی در واقع مخالفت با کل علم طب سنتی است این در حالی بوده که طب سنتی ارزشمند است و مخالفت با داروخانه گیاهی به معنای مخالف با طب سنتی نیست.

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی، تصریح کرد: به نظر ما نگاه درست در این زمینه این بوده که شاخص‌های طب سنتی را در طب مدرن جاری کنیم نه این که این فضاها را از هم جدا کرد، همچنین لازم است ادبیات طب سنتی با طب مدرن همسو شده و هیچ جای قانون عنوان نشده است که داروساز فقط داروی مدرن را می‌شناسد.

وی ادامه داد: داروخانه‌های کنونی ۴ تا ۵ هزار دارو را به مردم ارایه می‌دهد ولی با این وجود داری اقتصاد پشل و ناکارآمد بوده لذا مطمئن باشید که با راه‌اندازی داروخانه گیاهی مسئولان آن داروخانه‌ها به دولت فشار خواهند آورد که اقتصاد ما نمی‌چرخد.

دبیر علمی پانزدهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان، اظهار داشت: داروخانه‌های گیاهی پس از مدتی در آستانه ورشکستگی رفته و تمایل به ارائه داروی مدرن خواهند داشت لذا راهکار درست برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش پزشک و داروساز در حوزه داروهای گیاهی است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران، گفت: اگر قرار باشد ۲۰۰ داروخانه گیاهی در کشور راه‌اندازی شود حدود ۲۰ هزار پزشک طب سنتی باید در این زمینه فعالیت کنند گفت ولی این تعداد پزشک طب سنتی وجود ندارد، همچنین برخی از مراکز طب سنتی خودشان داروکده داشته و این که داروخانه گیاهی به سطح شهر بیاید تنها یک بار روی دوش نظام سلامت می‌گذارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت باید با سازمان نظام‌پزشکی در این زمینه مشورت می‌کرد و این اقدام انجام نگرفت و ما تنها از طریق رسانه‌ها متوجه مساله شدیم.

انتهای پیام