تداوم تحریمها، نفت در برابر غذا را اجرایی می‌کرد
تداوم تحریمها، نفت در برابر غذا را اجرایی می‌کرد

سخنگوی دولت با اشاره به تجربه تحریم در سالهای پیش از ٩٢، گفت: در سال ٩٢ به جایی رسیدیم که نفت در برابر غذا قرار بود مبادله شود و لایحه‌ای هم برای این کار آماده شده بود.

به گزارش یوپنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، شامگاه شنبه، (٣٠ مردادماه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص ارزیابی فعالیتهای دولت گفت: اگر مروری به وضع کشور در شهریور ٩٢ داشته باشیم متوجه می‌شویم که تحریمها از مواردی بود که کشور را در وضع نامناسبی قرار داده بود، تحریمها از سال ٩٠ به بعد در سطح گسترده تری آغاز شد و به غیر از صادرات نفت، نقل و انتقالهای مالی را هم در برگرفت.

وی با اشاره به تجربه تحریم در سالهای قبل از ٩٢، افزود: در سال ٩٢ به جایی رسیدیم که نفت در برابر غذا قرار بود مبادله شود و لایحه‌ای هم برای این کار آماده شده بود، همچنین تورم در سال ٩٢ بیش از ٤٠ درصد بود و رشد اقتصادی ایران به منفی ٦,٨ درصد رسیده بود، تورم شدید و رکود عمیق درآمدها را محدود کرد، به نحوی که این شاخص از ١١٩ میلیارد دلار به ٥٠ تا ٦٠ میلیارد دلار تقلیل یافت.

نوبخت تصریح کرد: انتظار مردم این بود که دولت فشار را از اقتصاد بردارد و وضع تحریمهای ظالمانه پایان یابد، از شهریور ٩٢ سفرها شروع و تلاش شد که اجازه ندهیم تحریمها بیشتر شود و امکان صادرات را داشته باشیم، با توجه به این که بخش بزرگی از حقوق کارکنان از منابع مالی دولت و فعالیتهای عمرانی پرداخت می‌شد و هرچه تحریمها شدیدتر می‌شد این منابع محدودتر می‌شدند، باید تلاش می‌کردیم این شاخصها را در وضع مناسب قرار دهیم تا مردم بهبود شرایط را بر سر سفره های خود احساس کنند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: صادرات نفت از یک میلیون بشکه در چهار ماه نخست امسال به ٢ میلیون و ٥٦٨ هزار بشکه رسیده است که شاخص خوبی برای افزایش تولید است، این امر ناشی از تلاش دولت با راهنمایی رهبری و دیگر قوا بود که توانستیم تحریمها را برداریم و بودجه کشور را تامین کنیم، اگر تحریمها ادامه می‌یافت منابع محدودی که در اختیار داشتیم.

وی درباره آثار لمس شده از برداشته شدن تحریمها برای مردم گفت: هم اکنون در شرایطی صحبت می‌کنیم که رشد اقتصادی منفی ٦,٨ درصدی را به رشد ٣.٦ درصدی رسانده‌ایم.

نوبخت در پاسخ سوالی مبنی بر هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت افزود: کسانی که این ادعا را دارند باید بگویند چه مستندهایی برای حرفهایشان می‌آورند در حالی که در جلسات دولت همه موظف به جمع بندی مطالب اقتصادی هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به رشد اقتصادی یک درصد در سه ماه نخست سال و رسیدن این رقم به حدود ٢ درصد تصریح کرد: برای این که آثار این رشد دیده شود و اقتصاد رونق داشته باشد باید سرمایه گذاری شود که یکی از این مسیرها تسهیلات بانکی و مسیر دیگر منابع عمومی دولت است.

وی ادامه داد: آنچه که در ٢ سال گذشته از طریق این ٢ اقدام به دست آمد افزایش اشتغال و تولید است، این اتفاق زمانی که رخ داد در واحدهای تولیدی هم تاثیر گذاشت و واحدهای تولیدی نیمه تمام را توانست به مرحله فعالیت و تولید برساند، مردم می‌توانند این اقدامها را با در نظر گرفتن اشتغال جوانان حس کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا برنامه پنجم توسعه تا پایان سال ٩٥ تمدید شده است، افزود: پارسال برنامه ششم توسعه را به مجلس نهم ارائه کردیم که مجلس کمیسیون تلفیق را تشکیل داد و کمیسیون کلیات آنرا بررسی کرد و حتی وارد جزئیات شد، اما با پایان مجلس نهم، این مجلس نتوانست آنرا بررسی کند، ما لایحه برنامه ششم را به مجلس دهم نیز تقدیم کردیم، اما بحث این بود که مجلس چه چیزی را از این برنامه تصویب کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما همه اینها را برای ٣٣ موضوع بخشی و ١٥ موضوع فرابخشی مشخص کردیم و حتی اهداف خود را برای سالهای آینده نیز مشخص کردیم و به مجلس ارائه دادیم و اکنون مجلس می‌داند که دولت در هر کدام از بخشها چه برنامه‌ای برای بهبود وضع دارد.

وی گفت: این ششمین برنامه توسعه بعد از انقلاب است که ما می‌خواهیم رشد ٨ درصدی در این دولت ایجاد کنیم و نیازمند این هستیم که از مجلس مجوز بگیریم.

منبع: شانا