اقتصادنیوز نوشت:در دولت گذشته حدود ۹۳۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی به مجریان پروژه ساخت آزادراه تهران – شمال واگذار شد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی قرار بود از محل درآمدهای حاصل از واگذاری این جنگل ها هزینه‌ ساخت آزاد‌راه تامین شود؛ اما در دولت یازدهم مقرر شد تا همه عرصه‌های جنگلی واگذار شده، باز پس گرفته شود.

به گزارش یوپنا، خداکرم جلالی،در تشریح وضعیت بازپس گیری جنگل‌های واگذار شده به مجریان آزاد‌راه تهران – شمال بیان داشت: جنگل‌هایی در دولت احمدی نژاد برای کمک به ساخت آزاد راه تهران- شمال واگذارشده بود که در دولت روحانی با این مساله مخالفت شد؛ به همین خاطر مخالفت‌هایی وجود داشت که با پیگیری‌های سازمان جنگل ها این اعتراضات پیگیری شد.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: با بنیاد مستضعفان هم توافقاتی صورت گرفت و دولت نیزمصوب کرد که این جنگل ها به منابع طبیعی بازگردانده شود و به جای آن از عرصه هایی که مشکلی در واگذاری ندارد استفاده شود و خوشبختانه بازپس گیری نیز انجام شده است.

جلالی در ادامه در خصوص وضعیت مصرف چوب در کشور بیان داشت: سالانه حدود شش میلیون مترمکعب مصرف چوب در کشور داریم که در آینده با توجه به پایین بودن سرانه مصرف چوب به حدود ۱۳ میلیون مترمکعب خواهد رسید؛ همچنین زراعت چوب در سطح ۹۵۰۰ هکتار انجام شده و تولید و خرید ۷۷ میلیون اصل نهال اعم از جنگلی، مرتعی و بیابانی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش بهره برداری از جنگل‌های شمال در چه وضعیتی قرار دارد؟ ، بیان داشت: برای احیای جنگل های شمال طی مصوبه دولت از سال ۹۱ میزان بهره‌برداری از ۸۵۰ هزار متر مکعب در سال به ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته شده است.