چه روغن هایی برای قلب مفید هستند/ حد مجاز مصرف چربی روزانه
چه روغن هایی برای قلب مفید هستند/ حد مجاز مصرف چربی روزانه

رئیس انجمن آترواسکلروز با بیان این که هر فرد مجاز است ۲۰ درصد کالری روزانه اش را از چربی ها تامین کند، بر لزوم مصرف روغن ذرت، کنجد و زیتون تاکید کرد.

دکتر مسعود قاسمی، در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری یوپنا، با بیان این که طی سالیان طولانی روغن های جامد به معضلی تبدیل شده بود، اظهار داشت: طی چند دهه گذشته در دنیا به دلیل مشکلات حمل و نقل و بسیاری مسائل دیگر مانند عدم آگاهی از عوارض مصرف روغن های جامد، روغن هایی را که از گیاه استخراج می شد و به صورت مایع بود به کارخانه می بردند و یون هیدروژن به آن اضافه می کردند و آن را به شکل جامد در می آوردند تا حمل و نقل آن آسان شود.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و والولوپلاستی، ادامه داد: بعدها اثبات شد که این روغن های اشباع شده بسیار پر خطر است و بررسی ها نشان داد که این روغن ها چه جامد و چه مایع نیاز به ارزیابی دارند زیرا حاوی اسیدهای چربی هستند که ما آن را ایزومر ترانس می گوییم.

مصرف زیاد اسیدهای چرب موجب تنگی عروق می شود

دکتر قاسمی، افزود: انواع این اسیدهای چرب اگر بالاتر از استاندارد باشند موجب عوارض غیر قابل برگشت عروقی مثل تنگی رگ های قلب، عروق مغز و تمام اندام ها می شوند.

رئیس انجمن آترواسکلروز، گفت: به همین دلیل، استانداردها طی سه دهه اخیر به سمت این رفت که این روغن ها جامد نبوده و ایزومر ترانس یا اسید چرب مضر را نداشته یا دست کم سطح پایینی از آن را داشته باشند.

وی افزود: این استانداردها باعث شد تا جامعه نسبت به عوارض این روغن ها آگاه شود، خیلی وقت ها مراجعان می گویند که روغن مایع از جامد هم بدتر است زیرا لکه آن از روی اجاق گاز پاک نمی شود، بنابراین بدتر بوده و بهتر است روغن جامد مصرف کنیم.

حد مجاز مصرف چربی روزانه

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و والولوپلاستی، تصریح کرد: به طور کلی هر چه مصرف روغن کمتر باشد بهتر است. هر فرد باید حداکثر ۲۰ درصد کالری روزانه اش را از چربی ها تامین کند. توجه داشته باشید که بخشی از این ۲۰ درصد چربی باید از روغن ها باشد، بنابراین باید مصرف روغن را به حداقل برسانیم.

وی افزود: همین روغن مایع که آن را دوست ندارید به کارخانه می برند و آن را بدتر می کنند و به روغن جامد تبدیل می کنند و ضرر آن نیز بیشتر می شود.

مصرف روغن جامد ممنوع

رئیس انجمن آترواسکلروز با تاکید بر کاهش مصرف چربی ها به ویژه روغن، یادآور شد: روغن جامد تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود، همچنین افراد قبل از خرید باید روغن مایع را بررسی کنند تا ایزومر ترانس و نگهدارنده کمتری داشته و از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد.

روغن ذرت و کنجد برای موارد پختنی و روغن زیتون جهت مواد غذایی غیر پختنی

وی خاطر نشان کرد: توصیه می شود روغن ذرت و کنجد که قابل قبول هستند برای موارد پختنی و روغن زیتون که یکی از بهترین روغن های فعلی در جهان است نیز جهت مواد غذایی غیر پختنی استفاده شود. هر چند که باید بنا بر این گذاشته شود که غداها تا حد امکان از چربی کمتری برخوردار باشند.

انتهای پیام