وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال آینده آمادگی دارد/ هرگونه اقدام قبل از شروع زمان تبلیغات انتخابات، در تأیید صلاحیت‌ها تاثیرگذار است
وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال آینده آمادگی دارد/ هرگونه اقدام قبل از شروع زمان تبلیغات انتخابات، در تأیید صلاحیت‌ها تاثیرگذار است

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: پس از اخذ تاییدیه از شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش یوپنا،محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور  درباره نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار داشت: انتخابات الکترونیکی در ۲۵ مرحله طراحی شده اما فقط ۲ مرحله آن به صورت سنتی برگزار می‌شود. در ۱۵ شعبه از انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته هم انتخابات به صورت الکترونیکی صورت گرفت.
وی افزود: آمادگی داریم یک سوم از رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را الکترونیکی برگزار کنیم، لذا پیشنهاد برگزاری این نوع انتخابات به شورای نگهبان ارائه شده، در حال حاضر هم این شورا مشغول بررسی نرم افزارها و سخت افزارها است، نهایتا با تأیید شورای نگهبان، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
مقیمی درباره فعالیت‌ها و تبلیغات زود هنگام انتخابات بیان داشت: کسانی که می‌خواهند از طریق رأی مردم سکان دار فعالیت اجرایی یا تقنینی در کشور شوند، باید به رعایت قانون معتقد باشند.

وی افزود: مطابق قانون انتخابات، تبلیغات باید در موعد معین آغاز شود. هرگونه تبلیغات انتخاباتی خارج از محدوده انتخابات، خلاف قانون بوده و اگر قرار است به مردم خدمت کنیم قبل از هر چیز باید خود را مقید به رعایت قانون بدانیم.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش شما به برخی افراد که پیش از موعد تبلیغات انتخابات اقدام به تهیه کارت، پوستر و انجام سفرهای استانی می‌کنند چیست، اظهار داشت: اگر اقدامات آنها تبلیغات انتخاباتی باشد حتما خلاف قانون است و عملکرد آنها قطعا به مراجعی که در انتخابات نظارت دارند، منعکس خواهد شد.

وی بیان داشت: وظیفه بررسی تبلیغات داوطلبان در حوزه شورای شهر و روستا به عهده وزارت کشور و مجلس است بنابراین هر دو دستگاه توأمان فعالیت‌ها را رصد می‌کنند و هرگونه اقدام، قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات انتخابات، در تأیید صلاحیت‌های افراد تاثیر گذار خواهد بود.

مقیمی درباره ساماندهی متکدیان خارجی اظهار داشت: شورای اجتماعی کشور به دنبال جمع آوری متکدیان در سطح شهرهای کشور است. هرچند ملیت متکدیان تفاوتی ندارد اما باید نسبت به جمع آوری آنها اقدام کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راهکارها و تمهیدات وزارت کشور برای توسعه روستایی و ترغیب مردم برای ماندگاری در روستاها چیست بیان داشت: دستگاه‌های مختلفی در امر توسعه روستایی فعالیت دارند، در این راستا وزارت کشور هم به عنوان متولی جلساتی را برگزار کرده و با همکاری دستگاه‌هایی که در روستاها فعالیت دارند بررسی‌هایی را صورت داده تا روند فعالیت‌های روستایی افزایش یابد.

وی افزود: اگر مشکل روستاییان در زمینه اقتصاد و افزایش درآمد رفع شود احتمال بازگشت جمعیت و ماندگاری در روستاها افزایش می‌یابد، همانطور که می‌دانید یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ مشکلات اقتصادی است کما اینکه از نظر امکانات رفاهی همچون آب، برق، گاز تأمین هستند.

مقیمی در راستای رفع مشکلات روستاییان اظهار داشت: با استانداران و فرمانداران کشور تشکیل جلسه دادیم تا بتوان شورای اسلامی  و دستگاه‌های اجرایی روستاها را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی هدایت کرد.

قائم مقام وزیر کشور گفت: اگر در مراکز روستاهای بزرگ و دهستان‌ها صنایع بزرگ خصوصا صنایع تبدیلی ایجاد و محصولات کشاورزی تبدیل به محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر شود، اهداف مورد نظر محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: همه روستاها قابلیت توسعه ندارند، باید با مطالعه و بررسی، پتانسیل روستاها را معین کرد، به عنوان مثال بسیاری از روستاهای کشور از نظر کشاورزی قابلیت قابل قبولی ندارند اما ظرفیت‌های بسیاری در زمینه  گردشگری، معدن و … دارند.

مقیمی اظهار داشت: بسیاری فارغ‌التحصیلان از روستاییان هستند، لذا باید به منظور ساماندهی آنها نسبت به تامین امکانات کشاورزی، معدنی، گردشگری اقدام کرد لذا در این صورت اقتصاد پویا در مناطق روستایی شکل می‌گیرد و به دنبال آن سطح درآمدها نیز افزایش می‌یابد در نتیجه مردم به ماندگاری در روستاها ترغیب خواهند شد.