هیل: کلینتون نیز به صف حامیان تمدید تحریم‌های تهران پیوست
هیل: کلینتون نیز به صف حامیان تمدید تحریم‌های تهران پیوست

در آستانه پایان دوره تحریم‌های ایران، کلینتون و تعدادی دیگر از دموکرات‌ها، خواستار تمدید محدودیت های گذشته علیه کشورمان شدند.

به گزارش یوپنا، به نقل از پایگاه اینترنتی «هیل،» هیلاری کلینتون در جنگی که بر سر انقضای تحریم ها علیه ایران آغاز شده است، به سناتورهای برجسته دموکرات پیوست.
«جس لهریچ،» سخنگوی کلینتون، در بیانیه ای که برای هیل ارسال کرد، خواستار تمدید مهلت تحریم ها علیه ایران بدون افزودن موارد جدید شد.
وی گفت: «هیلاری کلینتون از تمدید روشن و شفاف قانون تحریم ها علیه ایران حمایت می کند و معتقد است کنگره باید به محض بازگشت از تعطیلات، این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.»
لهریچ افزود: «کلینتون همیشه به شکل روشن بیان کرده که با وجود گام بزرگ توافق سال گذشته، باید با رویکرد بی اعتمادی و راستی آزمایی با ایران برخورد شود. حفظ زیر ساخت هایی تنبیهی در صورت تخطی ایران از مفاد توافق، بسیار ضروری است. کنگره باید همکاری کند و لایحه ای را برای امضا به رئیس جمهور ارسال کند.»
در این موضع گیری، کلینتون در کنار «هری رید، چاک شومر و بن کاردین» قرار گرفته است که در ماه جولای خواستار اقداماتی در جهت تمدید قانون جاری به مدت ده سال دیگر شدند.
«تیم کین،» یار انتخاباتی کلینتون، نیز همراه «کریس مورفی،» لایحه مشابهی ارائه کرده اند که قانون تحریم ها را تا تایید سازمان ملل مبنی بر پایبندی کامل ایران به فعالیت های صلح آمیز، تمدید می کند. به احتمال زیاد این تایید هشت سال دیگر انجام خواهد شد.
به احتمال زیاد این موضع گیری کلینتون باعث می شود دموکرات هایی که می خواهند در کنار جمهوری خواهان، محدودیت های بیشتری برای ایران اعمال کنند، در تنگنا قرار گیرند.
«باب منندز و جو منشن،» سناتورهای دموکرات، قبل از رفتن به تعطیلات ماه آگوست، به «باب کورکر و مارکو روبیو و تام کاتن» پیوستند که علاوه بر ارائه لایحه قانون تمدید تحریم ها علیه ایران، خواستار اضافه شدن محدودیت ها و تحریم های جدید علیه ایران برای محدود کردن کاخ سفید شدند.
کاخ سفید به قانون گذاران درباره تحدید قدرت رئیس جمهور و اعمال تحریم های جدید هشدار داده است. همچنین از کنگره خواسته است تا ضرب الاجل ماه دسامبر برای جلوگیری از افزایش تنش ها با تهران صبر کند.
تحریم ها علیه ایران در پایان سال جاری میلادی منقضی می شود و احتمالا اولویت نمایندگان در پاییز، تمدید آن خواهد بود. قانون گذاران معتقدند این قانون باید پابرجا باشد تا در صورت بدعهدی ایران، بتوانند تحریم ها را دوباره وضع کنند.
یکی از افتخارات کلینتون، زمینه سازی برای انجام توافق هسته ای با ایران در زمان تصدی وزارت امور خارجه است. همین مسئله، عامل تنش زیادی بین او و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، شده است. ترامپ قول داده این توافق را پاره کند.
منتقدان توافق ادعا می کنند باید تحریم های جدیدی وضع شود تا ایران بابت آزمایش موشک های بالستیک و اقدامات دیگر خود، تنبیه شود. اما مدافعان آن می گویند اعمال تحریم های جدیدی، تلاش برای زیر پا گذاشتن توافق خواهد بود و ممکن است آن را از بین ببرد.
لهریچ در بیانیه روز پنج شنبه خود تاکید کرد اگر کلینتون رئیس جمهور شود، در صورت نیاز، به طور قطع تحریم هایی علیه ایران وضع خواهد کرد.
او ادعا کرد: «کلینتون به عنوان رئیس جمهور، به اعمال و تقویت تحریم های لازم علیه ایران ادامه خواهد داد تا برخی فعالیت های ایران را محدود کند.»
منبع:باشگاه خبرنگاران