صبح امروز جلسه هم انديشي مديران صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و صنعت بيمه به ميزباني وزير نفت برگزار شد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومي بيمه مركزي، مهندس بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت كشور هدف از برگزاري اين هم انديشي را، برنامه ريزي براي همكاري مشترك در راستاي كاهش ريسك هاي ملي عنوان كرد و گفت: بيمه ابزار موثري براي كاهش ريسك واحدهاي نفت،گاز و پتروشيمي است كه در نهايت رشد و ارتقاء ايمني و تداوم توليد كشور را به همراه خواهد داشت.

وي افزود: ما اميدواريم با استمرار اين جلسات مشترك، علاوه بر اقدامات نظارتي كه از سوي اين وزارتخانه  صورت مي گيرد، بيمه ها نيز در بازديد اوليه براي صدور بيمه با مميزي دقيق تر نواقص ايمني و فني را به اعلام كنند تا با يك كار مشترك از ثروت ملي صيانت كنيم و ريسك هاي ملي را كاهش دهيم.

مهندس زنگنه تاكيد كرد: موضوع HSE در صنعت نفت و انرژي مهم است و هزينه در اين خصوص يك ضرورت است و بيمه ها در تعيين نرخ و شرايط به موضوع اقدامات ايمني و مديريت ريسك توجه نمايد.

در ادامه دكتر همتي، رئيس كل بيمه مركزي نيز از برگزاري اين جلسه ابراز خرسندي كرد و گفت: اين جلسه بدليل حضور مديران عامل شركت هاي بيمه و مديران ارشد وزارت نفت از اهميت ويژه اي برخوردار است، چرا كه مي توان مشكلات و چالش هاي بيمه صنايع نفت، گاز و پتروشيمي را به خوبي بررسي كرد و براي آن راه حل پيدا كرد.

وي با توصيه به واحدهاي نفتي گفت: براي جلوگيري از مشكلات احتمالي در پرداخت خسارت، واحد هاي نفت، گاز و پتروشيمي هنگام بيمه، سرمايه واقعي خود را اعلام كنند.

رئيس كل بيمه مركزي، جمع تعهدات شركت هاي بيمه در ريسك هاي حوزه نفت، گاز و پتروشيمي در سال ۹۴ را حدود ۳۷ ميليارد دلار و حق بيمه آن را بالغ بر ۱۳۳ ميليون دلار اعلام كرد و گفت: براي كاهش ريسك ملي در چنين سطحي نياز به همكاري هاي مشترك ميان بيمه و صنايع نفت، گاز و پتروشيمي است كه اين مهم از طريق تشكيل كميته هاي مشترك بين شركت هاي حاكميتي نفت، گاز و پتروشيمي و بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران امكان پذير خواهد بود.

دكتر همتي، با توجه به تحولات بعد از برجام و برقراري تدريجي رابطه با بيمه گران بزرگ اتكايي دنيا ابراز اميدواري كرد، در زمينه كاهش ريسك و مديريت آن در واحدهاي نفت، گاز و پتروشيمي اقدامات اساسي انجام گيرد.

در اين جلسه مديران عامل شركت هاي بيمه حاضر در جلسه و مديران عامل صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ديدگاه ها و نقطه نظرات خود در اين حوزه را بيان كردند و خواهان افزايش همكاري هاي مشترك براي ارزيابي دقيق تر ريسك و ارتقاء ايمني شدند.