سخت گیری در اعمال قانون به نفع مردم است
سخت گیری در اعمال قانون به نفع مردم است

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اظهار تاسف از سطح نامناسب پایبندی افراد به رعایت مقررات و حقوق ترافیکی، تاکید کرد: تشدید مجازات تخلفات رانندگی و سخت گیری در اعمال قانون به نفع عموم مردم است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «الهام امین زاده» دیروز یکشنبه، ۴ مهر سال جاری، باحضور در محل فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی، با فرمانده و جمعی از معاونان و مسئولان این نهاد دیدار و در جریان برنامه ها و اقدامات آن برای صیانت و ارتقای حقوق شهروندی گفت وگو کرد.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به تاکید دکتر روحانی رئیس جمهوری بر تامین حق امنیت ترافیکی شهروندان، گفت: البته تامین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم و شهروندان است که متاسفانه آمارها حاکی از سطح نامناسب پایبندی افراد به رعایت مقررات و حقوق ترافیکی است.
امین زاده، افزود: باید مجازات ها و محرومیت ها برای تخطی کنندگان از مقررات و حقوق ترافیکی بیش از پیش سنگین شده و با سخت گیری بیشتر اعمال شوند تا آثار بازدارنده آن ها بیش از گذشته نصیب عموم افراد جامعه شود.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، اظهارداشت: پلیس از آن دسته از نهادهای حکومتی است که بیشترین تعامل را با مردم دارد و خوشبختانه پلیس در ایران از سرمایه اجتماعی قابل قبولی برخوردار است، اما هرچه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس بیشتر شود، ایفای ماموریت ها و اجرای مسئولیت های پلیس آسان تر و با تاثیرات ماندگارتر و عمیق تر همراه خواهد بود.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این دیدار در تشریح اقدامات این نیرو برای بهبود روند ایفای ماموریت هایش، گفت: علاوه بر تهیه و ابلاغ «منشور حقوق و تکالیف پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت حقوق شهروندی» هر سال بیش از ۲۵ دوره «استانداردسازی و تعالی رفتاری کارکنان» پلیس را در سطوح مختلف نیروهای درجه دار ارشد و جزء و حتی نیروهای وظیفه برگزار می کنیم تا سطح حسن رفتار همکاران ما با مردم و رعایت حقوق شهروندی ارتقا یابد.
سردار «تقی مهری» نیز در این نشست، افزود: تامین حقوق و امنیت ترافیکی در گرو حسن رفتار شهروندان و رعایت مقررات است و البته نکته بسیار مهم در این زمینه تامین زیرساخت های لازم برای ارتقای امنیت ترافیکی و زمینه سازی برای رعایت مقررات از سوی شهروندان است.
وی، اظهار داشت: متاسفانه مدیریت سوانح ترافیکی در کشورمان متمرکز نیست و دستگاه های مختلف مثل هلال احمر، اورژانس، راهداری، راهنمایی و رانندگی و بقیه نهادهای مرتبط هر یک مستقل از دیگری فعالیت می کنند در حالی که تمرکز مدیریت این نهادها در یک نهاد راهبر می تواند به بهبود وضعیت ترافیکی و رسیدگی به سوانح ترافیکی کمک شایان توجهی کند.
سردار مهری، خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه ۴۵ نفر در تصادفات رانندگی در کشورمان جان می بازند که این رقم در طول هر هفته برابر با سقوط یک هواپیمای بزرگ است که تمام خدمه و سرنشینان آن کشته شوند که باید به آن توجه جدی شود.
وی، گفت: در کشوری مثل سوئد استراتژی تلفات انسانی صفر را برای تصادفات و سوانح رانندگی تعریف کرده اند و همین گام بزرگ باعث شده است که توفیقات چشمگیری در این عرصه داشته باشند و امروز تعداد تصادفات و تلفات آنها در عرصه ترافیک به شدت کاهش یافته است.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، ادامه داد: در برخی کشورها کسانی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، با محرومیت های اجتماعی سنگین مواجه می شوند و مثلا هیچ وقت نمی توانند برای انتخابات در کشورشان کاندیدا شوند.
سردار مهری، اظهار داشت: البته قطعا و یقینا زمانی می توان تحقق این اهداف بزرگ را انتظار داشت که زیرساختهای لازم نیز فراهم شود.
وی، تصریح کرد: در دنیا میزان تلفات انسانی پس از تصادفات ۲۵ درصد کل رقم تلفات است در حالی که این رقم در ایران به ۴۹ درصد می رسد.

انتهای پیام