رییسدفتر رییس جمهور گفت: در موضوع برجام اروپاییهایی که زمانی مقابل ایران بودند، امروز همانند ایران به آمریکاییها نقدهایی وارد میکنند.
به گزارش یوپنا، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور و رییس شورای اطلاعرسانی دولت، با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک، به تشریح جزییات سفرهای اخیر ریاست جمهوری به کشورهای ونزوئلا و کوبا و نیز سازمان ملل و دستاوردهای آن پرداخت.
نهاوندیان در ابتدا اظهار کرد: سفر اخیر رییس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل با ۳ سفر قبلی ایشان متفاوت بود. ابتدای این سفر با شرکت در جلسه جنبش عدم تعهد شروع شد، بعد به کوبا که یک کشور انقلابی است سفر کردند و در آخر وارد نیویورک شدند.
وی ادامه داد: رییس جمهور در این سفر ۲۴ دیدار داشتند که ۹ تای آن از کشورهای اروپایی بود و ۱۱ تای دیگر از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و همچنین کشورهای همسایه مانند پاکستان، ترکیه و عراق بود. در این سفرها و دیدارها نگاهی نهفته است که دیپلماسی ایران را در راستای گسترش روابط دیپلماسی نشان میدهد. این همان نکتهای است که به تازگی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند که هرکسی که بخواهد با ایران دست دوستی بدهد ایران از آن استقبال میکند.
وی گفت: برنامه این بود که تنها یک روز برای ملاقات ها وجود داشته باشد اما اینقدر تقاضای ملاقات زیاد بود این روز بیشتر شد. ۱۴ ملاقات در یک روز و نیم صورت گرفت. رئیس جمهور فرانسه اصرار داشتند که دیدار صورت بگیرد. به محل اقامت آقای روحانی آمدند.
رئیس دفتر رئیس جمهور در همین خصوص تصریح کرد: رئیس جمهور فرانسه آغاز به سخن کرد درباره همکاری های اقتصادی و اینکه مسئله بانک های بزرگ باید حل شود. براساس توازن دیپلماسی که معتقدیم ما برای کشورهای همسایه مان اهمیت قائل هستیم.
رییس دفتر رییس جمهور همچنین با اشاره به دستاوردهای نطق رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: نطق رییس جمهور ۳ بخش مختلف را دربر داشت. اول ایشان به مساله منطقه پرداختند و موضوع خشونت و ایدئولوژی نفرت را که توسط برخی کشورها دنبال میشود، طرح کردند. به طور مشخص با ذکر نام از کشور عربستان برای ترویج ایدئولوژی نفرت و برخورد سرکوبگرایانه با کشورهای همسایه یاد کردند و از رژیم صهیونیستی نیز به عنوان رژیمی آپارتاید نام بردند.
اهم اظهارات رییس دفتر رییس جمهوری را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید؛
* با تدبیر دیپلماتهای ما و با قدرت بهوجود آمده از اقتصاد مقاومتی، امروزه در جایی ایستادهایم که کشورهای دیگر در دیدار با ما از ما مشاوره میخواهند. در شرایطی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما با مشکلات جدی روبهرو هستند ایران اسلامی توانسته از شرایط سخت سربلند بیرون بیاید.
*{ در ارتباط با اعتراضات ایران به آمریکا در باب عدم اجراییشدن برخی مفاد برجام}: بانکهای کوچک و بزرگ خارجی امروز در کشور ما شروع به فعالیت کردهاند. بسیاری از کشورها برای واردات و صادرات، السی باز میکنند؛ گفتنی است صادرات غیرنفتی ما هم نسبت به گذشته افزایش یافته و فروش نفت طی این چند ماه یک میلیون بشکه اضافه شده است اما مشکل آنجاست که بانکهای بزرگ خارجی هنوز راغب به سرمایهگذاری در ایران نشدهاند.
* این مطلب توسط ایران پیگیری شده و نکته جالب آنجاست که امروز اروپاییها با ما همنوا شدهاند. اروپاییهایی که یک زمان طرف مقابل ما و با آمریکاییها بودند امروز مثل ما به برخی رفتار آمریکاییها معترض هستند. ایران از منظر جهانی امروز این موضع تحسینبرانگیز را دارد که در مورد برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده است. ما به امیدبخش بودن برجام و تناقض با آمریکا همزمان اشاره میکنیم.
* فرصت کم سابقه ای در تقویت مناسبات با ایران در جهان ایجاد شده است، ما باید این فضا را چنان مستحکم کنیم که قابل برگشت نباشد و راه آن تعریف منافع متقابل است. ما در ماه های پیش رو قطعا تقویت مناسبات قابل توجهی را با کشورهای آسیایی خواهیم داشت.
*{ پیرامون واکنش طرف های غربی به بدعهدی های آمریکا}: مهمتر از واکنش قولی، واکنش فعلی و عملی است. دو روز قبل از اینکه جلسه کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود با نوعی شتاب زدگی دولت آمریکا اعلام کرد که به ایرباس و بوئینگ مجوز فروش هواپیما به ایران بوئینگ صادر شده است. چیزی که آن را بیش از ۶ ماه آن را طول داده بودند. بحث رفع تحریم فروش هواپیما و قطعات ربطی به تحریم هست ای نداشت و ما توانستیم در برجام از مقابل بگیریم. بلافاصله ایران خواست این حق را محقق کند و وارد مذاکره با دو هواپیماساز بزرگ دنیا شد. به اینجا رسید که تا مجوز اوفک صادر نشود، فروش هواپیما قطعی نمی شود. حال تمام کارها انجام شده و این صدور مجوز بادی آخرین گام باشد. مجوز را صادر کردند اما تحویل طبق برنامه زمان بندی شده صورت می گیرد.
* پیگیری باید ادامه پیدا کند. تا ۱۷ هواپیما بیاید فرصت برای ادامه پیگیری ها وجود خواهد داشت. آمریکایی ها بهانه ای که داشتند بر روی قطعاتی بود که عنوان می کردند مصرف دوگانه دارد که ما آن نگرانی ها را برطرف کردیم.
*{ پیرامون جزئیات جلسه کمیسیون مشترک برجام در نیویورک}: موضع همراهی که اروپایی ها با حرف ما داشتند. در اظهارات خانم موگرینی هم بود که صراحت دارند بر اینکه باید دستاوردهای اقتصادی برجام برای ایران حاصل و ملموس بشود. روی سخنشان هم با آمریکا است از اینکه باید رویه ها را به نحوی دنبال کنید که به این دستاورد برجام لطمه نزند.
*{ پیرامون مراودات بانکی با اروپا}: تحریم برداشته شده است. یعنی هیچ دولت اروپایی به بانکی اعتراض نخواهد کرد از این بابت که چرا با ایران کار کردید. اما رفع تحریم برای ارتباط وجوب آور نیست. خود آنان باید به این نتیجه برسد که این رابطه برای شان نفع اقتصادی دارد یا خیر.
*اعتراض ما به آمریکا این است که وقتی شما نماینده های اوفک را برای گذاشتن جلسه با بانک ها می فرستید، می گویند تحریم های اولیه باقی مانده. آن بانک وقتی این موضوع را می شنود احساس می کند ممکن است هزینه های این ارتباط با ایران بالا باشد. شرایط با قبل فرق کرده است. در قبل این موارد ممنوع بود و تخلف بود و با آنان برخورد می شد و اتحادیه اروپا آنان را جریمه می کرد. نگرانی که الان وجود دارد این است که اگر آمریکا بخواهد در مورد تحریم اولیه اش سخت گیری کند، شاید بانک ها دچار بعضی جرایم شود.
* یکی از موضوعاتی که آقای روحانی در ملاقات هایشان با مقامات اروپایی مطرح می کردند این بود که شما نباید توقع داشته باشید شرکت ها بیایند و هزینه ریسک سیاسی را بردارند. ریسک سیاسی را باید دولت ها بردارند و اطمینان دهند به بانک ها که اگر آمریکا خواست شیطنتی کند ما با آن برخورد خواهیم کرد و مانع از اعمال فرامرزی تحریم های اولیه آمریکا خواهیم شد. حتی ممکن است ابتکار اروپایی در این رابطه در راه باشد.
* اتحادیه اروپا دیگر تحریمی علیه ایران ندارد. در آن دوران اروپا کنار آمریکا ایستاد و خود اتحادیه تحریم هایی علیه ایران وضع کرده بود.
* توفیق بزرگ برجام این بود که نه تنها چند قطعنامه شورای امنیت لغو شد بلکه تحریم های اتحادیه اروپا هم یا لغو و یا متوقف شد. فضای حقوقی اتحادیه اروپا دیگر تحریمی علیه ایران ندارد به همین خاطر نگرانی هایی که در بعضی بانک های بزرگ وجود دارد، نگرانی های ثانوی است. چون اینها معاملات زیادی با آمریکا دارند از باب به خطر افتادن احتمالی معاملاتشان با آمریکا است که در محاسباتشان ریسک سیاسی ایجاد می شود.
* می توانیم مشکلات پسابرجامی مان با اتحادیه اروپا را حل شده قلمداد کنیم، به آنان گفتیم به ایران بعنوان یک شریک اقتصادی می توانید تعامل داشته باشید. الان آنچه مطرح است مشکلات در موسسات مالی و بانکی است. الان دیگر این مشکلات نه درباره بیمه مطرح است و نه کشتیرانی و موارد دیگر. الان مشکل موجود در رابطه با بانک های بزرگ است که ما حرف ما این است که اگر ریسک سیاسی را بردارید این مشکلات هم حل می شود.
* انگلیس پیشنهاد کرد بانک ها را جمع کنیم تا تعامل نزدیک با سیستم بانکی ایران قرار بگیرند. فرانس مسئله رفع مشکلات بانکی را در دستور کار خود قرار داده است. افق پیش رو را افق همراهی های جدی تر و عملیاتی تر اروپایی ها می بینم. برای هیچ کشوری هم این تصور وجود ندارد که می توانند کلاه سر ایران بگذارند. مسئولان ما چه در حوزه سیاسی و چه در اقتصاد به اندازه کافی وارد هستند. ما به بازی برد-برد اعتقاد داریم. همانطور که در سیاست نتیجه داد در اقتصاد هم حتما نتیجه می دهد.
*{ پیرامون جلسه وزاری خارجه ۵+۱ در جلسه کمیسیون مشترک برجام و تأثیر این جلسات بر آمریکا برای اجرای تعهداتش}: وقتی آمریکا به حال خودشان واگذاشته شوند در شطرنج محاسبات داخلی خودشان بخواهند تصمیم بگیرند، به یک نتیجه ای می رسند، اما وقتی در صحنه جهانی مطالباتی که از آنان می شود و فشار حقوق و اقتصادی باشد، بگونه ای دیگر تصمیم می گیرند.
* در این جلسه بار دیگر تأکید شد که برجام یک سند بین دو کشور نیست بلکه ضمیمه قطعنامه شورای امنیت شده و معاهده بین المللی است. دیگر نمی شود به بهانه هست ای داستان سرایی های گذشته را کرد و افسانه های گذشته را سرود که ایران به دنبال بمب هسته ای بوده است. خود آژانس گفته بحث PMD بسته شده است. و این موضوع پایه تحریم ها را شکست.
*یکی از مسائل ما با آمریکا مسائل منطقه است. یکی از اعتراضات ما به آمریکا سیاست های نادرست و فاجعه باری بوده است که در منطقه ما داشته است. در ۳۰ سال گذشته همیشه موضع ایران دست و موضع آمریکا غلط بوده است. مورد روشن آن بحث طالبان است.
* سیاست خارجی آمریکا در منطقه ما همیشه مشکل زا بوده است. شما مشاهده کنید درخصوص گروه های تروریستی منطقه، حمایت های مالی و نظامی از نسبت به این گروه ها از یاران و هم پیمانان چه کشوری صورت گرفته است! وهابیت بعنوان ریشه افراطی گری و تئوری خشونت بطور جدی مطرح است.
* جستجوی راه حل سیاسی از طریق مذاکره در برجام تجلی پیدا کرد، این موضوع می تواند در دیگر موضوعات نیز صورت گیرد. سوریه راه حل نظامی ندارد. موضع ایران موضع طرفداری از این جناح یا آن جناح نبوده است، موضع ایران این است که مردم سوریه تنها کسانی هستند که می توانند درباره سوریه تصمیم بگیرند.
*{ پیرامون مصادره ۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا نیز}: احکام آن به دهه ۸۰ بر می گردد. این محافل صهیونیستی هستند که با اعمال فشار بر دیوان عالی آمریکا، آنان را به این اقدام مجبور می کنند. رئیس جمهور هم تأکید کردند که با شکایتی که به دیوان عالی دادگستری بین المللی داشتیم، موضوع را دنبال خواهیم کرد.
* در رابطه با تروریسم با همه پول هایی که طرف مقابل برای تقبیح موضع جمهوری اسلامی خرج کرد، امروز منطق ایران خریدار دارد. برخی کشورها که با سکوت یا همکاری موضع گروه های تروریستی را تقویت می کردند، امروز پشیمان شده اند و دوست دارند با ایران همکاری داشته باشند.موضع گیری کشورهای اروپایی هم در این خیلی تفاوت کرده است. امروز تحرکات در سوریه بسمت پیشنهادات ۴بندی ایران در حرکت است. در عراق اگر نبود مشاوره ها و حمایت های ایران، تروریست ها به شهر های اصلی عراق می آمدند.
*{ پیرامون مواضع روحانی درباره عربستان}: عربستان تکرار ادعاهای واهی درباره جزایر سه گانه را مطرح کرد درحالیکه انتقاد ایران به عربستان درخصوص تجاوز به کشورهای همسایه و انتقاد به فرآنید های مردم سالاری و رعایت حقوق بود.