۱،۵میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند
۱،۵میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند

معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ه) از پوشش یک و نیم میلیون نفری جمعیت سالمند کشور در این نهاد خبرداد و گفت: بیشترین مددجویان کمیته امداد در خراسان رضوی و کمترین آن ها در سمنان ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا،  فاطمه رهبر امروز دوشنبه، ۵ مهر سال جاری در نشستی که به مناسبت بزرگداشت روز سالمند در ساختمان جدید کمیته امداد در خیابان آزادی برگزار شد، اظهار داشت: خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان کمترین تعداد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد را دارد.
وی افزود: کمترین میزان مددجویان سالمند تحت پوشش کمیته امداد در سمنان، البرز، یزد و قم ساکن هستند. برخورداری و غنای فرهنگ ایرانی اسلامی در نگاه داشت سالمندان در خانواده ها در این مهم تاثیر گذار است.
رهبر خاطر نشان کرد: تا پایان سال ۹۴ یک و نیم میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند که ۲۵ درصد جمعیت سالمندان کشور را تشکیل می دهند. ۶۲ درصد جمعیت سالمند تحت پوشش کمیته امداد در روستاها و ۳۸ درصد در شهرها ساکن هستند و ۶۲ درصد از جمعیت سالمندان امداد زنان و ۳۸ درصد را آقایان تشکیل می دهند.
معاون کمیته امداد اظهار داشت: سالمندان تحت پوشش کمیته امداد از مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات مالی و افسردگی رنج می برند. سلامت جسمی بسیاری از این افراد در خطر است و بیشتر آن ها فاقد بیمه های اجتماعی هستند. نداشتن مهارت های کافی از جمله دیگر مشکلات سالمندان تحت پوشش کمیته امداد است.
فاطمه رهبر اظهار داشت :حدود ۴۱ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد زمین گیر هستند که نیاز به پزشک و پرستار دارند.
وی مسکن بسیاری از سالمندان را نامناسب دانست، گفت: با توجه به سیاست های کنونی رییس سازمان بهزیستی امیدواریم بتوانیم نیازمندی مسکن سالمندان تحت پوشش را برطرف کنیم. تامین حداقل نیازمندی های سالمندان، حفظ کرامت این افراد و توانمندسازی آن ها برای برگشت به جامعه از جمله اهداف این معاونت است.
رهبر افزود: ارایه کمک های معیشتی و وام کارگشایی خودکفایی، ارائه مشاوره های روحی و روانی حقوقی و توزیع سبد کالا به سالمندان تحت پوشش کمیته امداد از جمله دیگر وظایف این معاونت است.
معاون کمیته امداد، ارائه کمک های نقدی معیشتی را تنها فعالیت این معاونت برای کمک به سالمندان ندانست و گفت: ارائه کمک های مکمل مانند ارائه خدمات توانبخشی، غربالگری سالمندان و آموزش آن ها در حوزه ورزش بهداشت و تغذیه از دیگر برنامه های این معاونت است.
وی درباره طرح شهید رجایی که به دستور امام خمینی (ره) به منظور رسیدگی به سالمندان روستاها در سال ۶۴ درمجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: تقویت و ارتقاء این طرح در دستور ما قرار دارد.

انتهای پیام