- صنعت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در دوره منتهی به آغاز فعالیت دولت یازدهم از برخی مشکلات و آثار مستقیم و غیرمستقیم وضع تحریمهای بینالمللی متاثر بوده است.
-
عملکرد حوزه توزیع فرآوردههای نفتی یورو ٤ به کلانشهرهای کشور با وجود روند مداوم و توسعه آلودگی در این شهرها در سالهای منتهی به ٩٢ نمونهای قابل بحث در حوزه مشکلات مدیریتی است.
تولید روزانه ١٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در پالایشگاه شازند
با آغاز به کار دولت یازدهم، تامین سوخت، مطابق با استانداردهای روز بینالمللی با هدف کاهش میزان انتشار آلاینده در هوای شهرهای بزرگ – که به معضلی دائمی در محیط زیست این شهرها و تهدید جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده بود – در دستور کار حوزه عملیات بخش بالادستی صنعت نفت قرار گرفت.
در پالایشگاه شازند، بنزین با استاندارد یورو ٤ در حال تولید بود، اما در عمل اقدامی به منظور جداسازی و توزیع این فرآورده به کلانشهرهای کشور با هدف کنترل و کاهش میزان انتشار آلاینده در این شهرها نشده بود.
در همین پالایشگاه، واحد فرآورش گازوئیل به منظور استانداردسازی گازوئیل تولیدی با شاخصهای یورو ٤ نیز آماده بهره برداری بود اما به دلیل نبود تصمیم گیری درباره انتقال هیدروژن از واحدهای دیگر، واحد فوق در عمل راهاندازی نشده بود.
با آغازبه کار دولت یازدهم و اعمال تغییرات مدیریتی در سطوح پاییندستی، طی تصمیمهایی مقرر شد بنزین تولیدی به میزان ١٦ میلیون لیتر در روز که دارای استاندارد یورو ٤ است تفکیک و به منظور جلوگیری از اختلاط با بنزین های متعارف از طریق خطوط لوله در مخازن جداگانه در مبدا و مقصد ارسال و نگهداری شود.
افتتاح واحدهای تصفیه بنزین و بازیافت گوگرد در پالایشگاه آبادان
در پالایشگاه آبادان، واحد کت کراکر راهاندازی و تولید بنزین از آن آغاز شده بود، اما بنزین تولیدی دارای محتوای گوگرد غیرمنطبق با استاندارد یورو ٤ بود. با پیگیریهای انجام شده تمرکز بر پروژه گوگردزدایی بنزین آبادان صورت گرفت و سرانجام در اواخر پارسال این واحد نیز راهاندازی و واحدهای تصفیه بنزین و بازیافت گوگرد نیز افتتاح شد.
در پالایشگاه تهران نیز علی رغم راه اندازی طرح توسعه، محتوای بنزن در بنزین تولیدی پالایشگاه، بالاتر از شاخصهای استاندارد یورو ٤ بود که با تنظیم نقطه برش نفتا و برخی تغییرات در فرآیندها میزان بنزن موجود در فرآوردههای تولیدی به زیر یک و نیم واحد در میلیون رسید.
با اعمال تغییرات مشابه، بنزن موجود در فرآوردههای تولیدی پالایشگاه تهران نیز به کمتر از یک واحد رسید. به طوری که هم اکنون تمام شاخصهای بنزین تولیدی در پالایشگاه تهران مطابق با استانداردهای یورو٤ است و تنها شاخص غیرمنطبق آن، عدد اکتان بنزین است.
فرآورده های پالایشگاه بندرعباس تا پایان امسال یورو ٤ می شود
در پالایشگاه لاوان نیز با پیگیریهای به عمل آمده، در حال حاضر بنزین و نفتگاز تولیدی پالایشگاه دارای استاندارد یورو ٤ است.
با تسریع در عملیات اجرایی و بهرهبرداری قریب الوقوع از طرحهای ارتقاء کیفیت و بنزین سازی در پالایشگاه بندرعباس نیز بنزین تولیدی پالایشگاه در پاییز و گازوئیل تولیدی آن در اسفندماه امسال در شمار فرآوردههای یورو ٤ قرار خواهد گرفت.
ساخت کاتالیست پالایشگاه اصفهان در داخل
در پالایشگاه اصفهان نیز، علی رغم بهرهبرداری از طرح ارتقاء کیفیت به دلیل فقدان دسترسی به کاتالیست واحد آیزومریزاسیون در نتیجه تحریمهای موجود، طی جلساتی با مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، سفارش ساخت این کاتالیست به یکی از شرکتهای داخلی ارائه شد و با تحویل محصول، تولید بنزین یورو ٤ از این پالایشگاه نیز آغاز شد.
قطع ریفرمیت پتروشیمی ها
در خصوص ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی – که محتوی ١٠ درصد بنزن بود – با آغاز به کار دولت جدید، دریافت محصول مزبور با توجه به آلایندگی و سطح خطرناک مواد تهدیدکننده سلامت شهروندان متوقف شد.
با توقف دریافت ریفرمیت جنجال های رسانهای برای فشار بر صنعت پالایش با هدف از سرگیری خرید این محصول آسیب زا ایجاد شد، که با مقاومت مسئولان و حمایت وزیر نفت، تلاشهای انجام شده، بی نتیجه ماند.
متعاقب آن واحد پتروشیمی بندر امام اعلام کرد که با اعمال تغییراتی در واحدهای فرآیندی و بهرهبرداری از یک واحد جداسازی بنزن از محصول، آماده ارائه فرآورده با محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان همگی در حد استاندارد یورو ٤ است.
تجهیزات در زمان تحریم با ٢٠٠ درصد افزایش قیمت به ایران می رسید
درباره تامین اکثر قطعات و تجهیزات مورد نیاز عملیات پالایش، اعمال تحریم، ضمن تطویل فرآیند خرید به چندین برابر شرایط معمول که طبیعتا افزایش ریسکهای عملیاتی را به دنبال داشت، دشواریهای متعددی در انتقال پول ایجاد کرده بود و هزینهای ٧ تا ٨ درصد برای انتقال وجوه پرداخت میشد.
مهمتر از همه موارد، قیمت محصولات خریداری شده بود که به طور متوسط بین ٦٠ تا ٢٠٠ درصد افزایش قیمت داشت و نهایتا تضمین متعارف و قابل قبولی برای دسترسی به کالا یا کیفیت مورد نیاز برقرار نبود. حتی برخی فروشندگان اصلی تجهیزات با تمهیداتی مانند نصب جی پی اس در کالای فروخته شده، آن را ردیابی میکردند تا از مقصد آن مطمئن شده و مانع از دسترسی متقاضیان ایرانی به محصولات شوند.
با نهایی شدن توافق برجام، مشکلات عمده موجود در تامین نیازها مرتفع شد و بسیاری از فروشندگان اروپایی و ژاپنی (با ارائه قیمتهایی که حتی نسبت به قیمت محصول مشابه چینی ارزان تر بود) خواهان توسعه همکاریها با صنعت پالایش و پخش کشور شدند.
همین طور در حوزه توسعه ظرفیتهای تولیدی و ارتقای کیفیت فرآوردهها صنعت پالایش نفت کشور امروز گزینهای جدی برای سرمایهگذاران خارجی محسوب میشود. به طوری که پس از انجام مذاکرات اولیه و بازدید، مطالعات اولیه و امکان سنجی برای سرمایهگذاری در برخی طرحهای مهم شرکت در حوزههای فوق آغاز شده است.
مذاکرات در حوزه تامین فناوری و کالا برای حل برخی معضلات موجود پالایشگاههای موجود کشور نیز آغاز شده است و انتظار میرود با بهرهگیری از فضای پس از برجام، نقطه عطف جدیدی در صنعت پالایش نفت کشور رقم بخورد.
احیای صنعت پالایش ایران در پسابرجام
لینک کوتاه :
https://upna.ir/?p=11080
برچسب ها
حساب خود را این هفته وکالتی کنید
عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
مهدی ضیغمی در گفتوگویی برخط با اصحاب رسانه، از آغاز عرضه جدید خودروهای وارداتی برای متقاضیان خبر داد.
جزییات افزایش قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو
شرکت ایران خودرو پس از مدتها نامهنگاری سرانجام امروز توانست مجوز افزایش قیمت محصولات خود را بگیرد. این افزایش قیمت بین ۳۰ تا بیش از ۳۵ درصد است که از لحاظ ارزشی به ۱۱۴ میلیون تا ۱۸۲ میلیون تومان میرسد.
تهران، بهشت دزدان؛ ۸۹ درصد کل سرقتها برای دو خودرو
۸۹ درصد از کل سرقتهای خودرو در ایران، در سال ۱۴۰۲ مربوط به پراید و انواع پژو بوده است آمارهای پلیس نشان میدهد خودروهای مدل سال ۸۹ به پایین، بالاترین آمار سرقت را در کشور دارند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.