مسئولان دوتابعیتی برکنار می‌شوند/ ۸ نفر درخصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شدند/اعلام نحوه بازپرداخت مطالبات شاکیان پرونده ثامن
مسئولان دوتابعیتی برکنار می‌شوند/ ۸ نفر درخصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شدند/اعلام نحوه بازپرداخت مطالبات شاکیان پرونده ثامن

یکصدوسومین نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.

به گزارش یوپنا، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده برادران روز چنگ گفت: پروند ارزی ید الله روز چنگ به ۲۰سال حبس و بازگرداندن ۱۸۱ میلیارد، لقمان روز چنگ به ۲۰سال حبس و جزای نقدی ۲۰۰میلیون، محمد رضا رشیدی با نام مستعار راشد به ۱۲سال حبس و بازگرداندن مال الرشاءبه میزان ۸میلیارد و ۸۹۲میلیون تومان و کاظم باغ شیرین با نام مستعار باقری به ۱۲سال حبس محکوم شدند و حکم آنها در دیوان عدالت اداری تایید شد.
وی افزود: همچنین حکم حسن سلطانی نقض شد و انور روز چنگ که به ۳سال حبس محکوم شد و حکم ۲۰سال حبس این فرد در دیوان نقض شده است.

۸ نفر درخصوص پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شدند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای درخصوص رسیدگی به پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تاکنون ۸ نفر در حین رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند.
وی گفت: این تعداد افراد بازداشت شده به پرونده بانک سرمایه نیز مربوط است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: این احتمال وجود دارد که در ادامه رسیدگی به پرونده با تکمیل شدن تحقیقات عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده یا عده جدیدی دستگیر شوند.

تعیین تکلیف ۲۴هزار نفر در پرونده موسسه ثامن ائمه

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده موسسه ثامن گفت: ۲۴هزار نفر در حال تعیین تکلیف هستند که افراد دارای ۲۰۰میلیون سپرده می توانند بدهی خود را با ۳۵میلیون نقد و اقساط۱۴ماهه و افراد دارای ۳۰۰میلیون سپرده به صورت ۳۵میلیون نقد و۱۷ماه اقساط دریافت کنند و افراد دارای سپرده های بالا تر از ۳۰۰میلیون می توانند با کیانی که ازاین موسسه تسهیلات دریافت کرده اند تهاتر کنند.

وی گفت: در مهر ما ۱۰ تن از انواع مواد مخدر در ۳۱استان کشور کشف شده است که از این میزان ۹تن تریاک و ۴۹۱کیلو هروئن بوده است.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این آمار اعلام شده قطعاً کمتر از مقدار موجود است و باید چندین برابر آن را تخمین زد. مردم باید بدانند وقتی این مواد به صورت گسترده در کشور توزیع می‌شود، می‌تواند چه گرفتاری‌های متعددی را به وجود آورد.
اگر در بحث مواد مخدر، اعدام مطرح نبود، اکنون وضعیت به مراتب بدتر بود
اژه‌ای گفت: برخی می‌گویند اعدام در بحث مواد مخدر جواب نداده است. اول باید گفت ما نیز هیچ‌گاه نگفته‌ایم که همه باید اعدام شوند، ثانیاً کسانی که این سخن را می‌گویند حرف خود را بر چه استدلالی بنا می‌کنند، زیرا اگر در بحث مواد مخدر، اعدام مطرح نبود، اکنون وضعیت به مراتب بدتر بود.
وی ادامه داد: در بحث مواد مخدر باید مجموعه افکارها گرفته و نسبت به آن تحلیل انجام گیرد که تنها یکی از آنها اعدام بود، اما متأسفانه بقیه موارد به صورت دقیق اجرا نشد، مثلاً در سال ۷۶ قانون مبارزه با مواد مخدر تصویب شد و مقرر شد اردوگاه‌هایی ساخته شود و افراد به آنجا منتقل شوند که این امر محقق نشد.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: همچنین در سال ۸۹ قانون قبل اصلاح شد و قرار بر این شد که در جهت درمان معتادان اقدام شود، مثلاً کسانی که امکاناتی برای ترک ندارند تحت پوشش قرار گیرند که این متأسفانه عملی نشد.
مسئولان دوتابعیتی برکنار می‌شوند
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درپاسخ به سوال  در رابطه افراد دو تابعیتی و دارای گیرین کارت و اقدامات قوه قضاییه در این خصوص گفت:‌ قانون در رابطه با افراد دو تابعیتی تعیین تکلیف کرده است وسازمان بازرسی کل کشور اقدامات لازم را انجام داده و به دستگاه‌های مربوطه تذکرداده است، همچنین مجلس نیز در حال رسیدگی به قوانین در این رابطه است.
وی ادامه داد‌: تعدادی از افرادی که مسلم شده است دو تابعیتی هستند که از سمت خود کنار گذاشته شده اند اما از جزئیات ریز پرونده اطلاع ندارم. گزارش‌هایی آمده است که سازمان بازرسی و دولت در حال رسیدگی به پرونده این افراد است قطعا اگر محرز شود که آنها دو تابعیتی هستند کنار گذاشته می‌شوند و اگر این کار صورت نگیرد جرم رخ داده است؛ همچنین اگر مسئول ذی‌ربط افراد را از سمتشان عزل نکند وی هم منجر به جرم شده است.
اتهام افسادفی‌الارض برای کلاهبردار کرجی

حجت الاسلام محسنی‌‌اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده فردی به نام قوچانی که در کرج اقدام به ارائه وثایق جعلی برای متهمان مالی می‌کرد، گفت: این پرونده مربوط به باند کلاهبرداری بود که کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است.
وی افزود: دقیقا حضوز ذهن ندارم اما ۲۸ یا ۳۸ نفر در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند که تعدادی همین الان در بازداشت هستند.
محسنی اژه‌ای گفت: برای متهم اصلی پرونده اتهام فساد فی‌الارض مطرح شده و میزان کل کلاهبرداری حدود ۵۰ میلیارد تومان است.
سخنگوی قوه قضائییه گفت: این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که با توجه به تعداد شاکیان زیاد برای اثبات جعل و کلاهبرداری وقت زیادی را از دادگاه گرفته است.
منبع:باشگاه خبرنگاران