کاهش ۹درصدی تلفات جاده های در لرستان  / رتبه سوم ایمنی جاده ای کشور
کاهش ۹درصدی تلفات جاده های در لرستان  / رتبه سوم ایمنی جاده ای کشور

ششمین نشست تخصصی کارگروه ایمنی و ترافیک کشور با حضور مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و روسای ۱۲ استان کشور در لرستان برگزار شد.

به گزارش یوپنا،مهندس جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به خبرنگاران گفت: انتخاب لرستان به عنوان ششمین استانی که نشست تخصصی در آن برگزار شد دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه جای این بحث در غرب کشور خالی بود.

هدایتی افزود: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی زاگرس و تمرکز جمعیتی استان‌های غرب کشور متاسفانه در دوره‌های ارزیابی ۱۰ سال گذشته کمترین آهنگ کاهش تلفات در این استانها مشاهده شده در حالی که استان لرستان استثنا بوده و توانسته در طول برنامه پنجم با متوسط کاهش ۹ درصد سالیانه رتبه سوم کشور را کسب کند از این رو به منظور قدردانی از همکاران و ضرورت توجه به استان به عنوان یکی از مهمترین استان های حمل و نقلی نشست را در استان لرستان برگزار کردیم.
وی استفاده از تجربه موفق لرستان را برای دیگر استان‌های همجوار از دیگر انگیزه های میزبانی ششمین نشست تخصصی ایمنی و ترافیک در این استان عنوان کرد.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: وضعیت موجود ایمنی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات موضوع مهمی است که متاسفانه سالانه ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی به این حوادث اختصاص می یابد.
وی گفت: در حال حاضر سالانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کشته‌ی ناشی از تصادفات در تمامی راههای درون و برون‌شهری کشور ثبت می‌شود و ۳۲۰ هزار نفر مجروح و مصدوم که بعضا مصدومیت‌ها مادام‌العمر است. از این رو برای حفظ سرمایه انسانی کشور بحث ایمنی نکته‌ای بسیار مهم و دغدغه‌ای جهانی است.
وی افزود: در کشور ما با وجود کمیسیون ایمنی راهها و هدفگذاری برنامه پنجم توسعه و همچنین برنامه ششم باید این آمار را به کمتر از ۱۰ هزار نفر در سال برسانیم.
هدایتی گفت: برای تحقق این هدفگذاری باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه با ادغام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ظرفیت جدیدی ایجاد شده، گفت: با توجه به شرایط اجرایی کشور و مضایق بودجه‌ای باید برنامه‌ریزی اقدامات متناسب با شرایط و امکانات اجرایی کشور برای تحقق این هدف گذاری داشته باشیم که این ضرورت بحث آمار را به عنوان یک نکته بسیار مهم و کلیدی نشان می‌دهد.
وی گفت: در این نشست به دنبال احصاء راهکارها در مرحله پایلوت و تعمیم آن به کشور هستیم اینکه با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
وی گفت: آمار بهترین ابزار در تمام دنیا برای مدیریت ایمنی، رصد وضعیت موجود و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و براساس آن اولویت‌بندی و اقدامات اجرایی و تخصیص بودجه است. تا زمانی که اطلاعات و آمار درست، دقیق و باکیفیتی نداشته باشیم معمولا رسیدن به هدف با فراز و نشیب همراه و ممکن است با خطا روبرو شود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: برای ادامه روند از ۱۶ هزار نفر کشته در سال به کمتر از ۱۰ هزار نفر که سخت‌تر از مرحله اول است نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جدی است و این ضرورت برداشت آماری را بیش از پیش روشن می‌سازد.
وی افزود: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان اصفهان اجرا و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود و با یک برنامه مدون به سمت آن می‌رویم تا براساس ارزیابی موجود برنامه اجرایی سازمان را برای ورود به برنامه ششم توسعه تدوین می کنیم.
وی ایمنی را نیاز روز کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات به ازای هر یکصد هزار نفر در دنیا ۵/۱۷ نفر است که این شاخص در شرق مدیترانه که ایران نیز جزو آن است ۵/۱۹ نفر و در ایران ۲۱ نفر است از این رو می توان گفت نسبت به دنیا وضعیت خیلی بدی نداریم.
هدایتی گفت: نکته مهم این است که طی ده سال اخیر آمار تلفات ناشی از تصادفات را به میزان ۱۲ هزار نفر کاهش داده‌ایم و توانسته‌ایم از ۲۸ هزار کشته ثبت شده سال ۸۵ به ۱۶ هزار نفر برسانیم البته هنوز هم آمار بالاست و باید تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه ۴۵ درصد کشته های ناشی از تصادفات جاده ای جوان هستند، گفت: نکته بسیار مهم و قابل تامل این است که گروه سنی جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال به عنوان نیروی مولد کشور و سرمایه انسانی، بیشترین آمار کشته ها را به خود اختصاص داده و این سرنوشت کشور را به مخاطره می‌اندازد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی درپی دارد.

علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در حاشیه برگزاری این نشست در جمع خبرنگاران گفت: خرسندیم که میزبان اولین نشست تخصصی کارگروه ایمنی و ترافیک کشور بعد از ادغام هستیم.
وی هدف از این نشست را بررسی نقشه راه صدور دستورالعمل‌های مراکز معاینه فنی، نحوه بررسی و تجزیه و تحلیل آمار تصادفات و سایر آمارهای ایمنی و چگونگی استفاده از ظرفیت ادغام راهداری و حمل و نقل جاده ای برشمرد.
زندی‌فر گفت: علاوه بر مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و معاونان وی، روسای ایمنی و ترافیک ۱۲ استان کشور نیز حضور دارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: هدف اصلی این نشست افزایش ایمنی در جاده ها و روند کاهشی تلفات ناشی از تصادفات در سطح محورهای کشور است.
وی با اشاره به علت انتخاب استان لرستان به عنوان میزبان گفت: در ارزیابی آمار تلفات ناشی از تصادفات ده استان زاگرس نشین در ۱۰ سال گذشته مشخص شده همه روند صعودی و تنها استانی که سیر نزولی داشته لرستان بوده است.
وی افزود: همکاران ما از سال ۸۹ تاکنون اقدامات خوبی انجام داده اند به طوری که آمار کشته های ناشی از تصادفات در محورهای لرستان از ۵۵۰ نفر در سال ۸۹ به ۳۴۰ نفر در سال ۹۴ رسیده است البته خومان هم از این رقم راضی نیستیم و باید به جایی برسد که هیچ کشته ای ناشی از تصادفات در محورهای استان نداشته باشیم