عینک سالم‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انکساری/۷ تا ۸ هزار پیوند قرنیه سالانه در کشور
عینک سالم‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انکساری/۷ تا ۸ هزار پیوند قرنیه سالانه در کشور

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۷ تا ۸ هزار پیوند قرنیه در کشور انجام می‌شود، گفت: عیوب انکساری چشم و آب مروارید بیشترین علت مراجعه به چشم‌پزشکان است.

به گزارش یوپنا، محمود جباروند در نشست خبری که در ارتباط با بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران برگزار شد در ارتباط با پیوند قرنیه اظهارداشت: پیوند قرنیه از فرد متوفی با رضایت خانواده آن و هماهنگی پزشکی قانونی انجام می‌شود.

وی افزود: البته در این زمینه چشم به طور کامل تخلیه و به بانک چشم منتقل شده و پس از انجام آزمایش و بررسی آن از نظر آلودگی‌های میکروبی و ویروسی برای پیوند آماده می‌شود.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران اضافه کرد: بانک چشم مسئولیت حراست از این بافت‌ها را داشته و برای کسانی که نیازمند پیوند هستند ضمن حفظ حرمت بافت متوفی و رعایت موارد قانونی، عمل پیوند انجام می‌شود.

جباروند با اشاره به اینکه قرنیه فرد متوفی تا ۲ هفته می‌تواند در بانک چشم نگهداری شود، اضافه کرد: سالانه حدود ۷ تا ۸ هزار پیوند قرنیه در کشور انجام می‌گیرد و از پیشرفت‌های خوبی در این زمینه برخوردار بوده‌ایم البته اخیراً از برخی قرنیه‌های مصنوعی نیز جهت پیوند قرنیه استفاده می‌شود.

وی بیشترین علت مراجعه به چشم پزشکی را عیوب انکساری چشم از بدو تولد تا پیری برشمرد و عنوان کرد: آب مروارید نیز از دیگر مشکلات بوده و پس از آن بیماری شبکیه مشکلات مجاری اشکی و گلوکوم است.

جباروند با بیان اینکه تنبلی چشم در کودکان افزایش نیافته است، گفت: البته از آنجایی که والدین زودتر متوجه این مشکل فرزندان می‌شوند احساس می‌شود تنبلی چشم در کودکان افزایش یافته در حالیکه این طور نیست.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران عینک را سالم‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انکساری برشمرد و گفت: البته برخی به دلیل مسائل زیبایی چندان راغب به استفاده از عینک نبوده ولی باید توجه داشت که استفاده از لنز نیز باید تحت نظارت پزشک انجام شود، ما این مسئله را چندان توصیه نمی‌کنیم چرا که ممکن است به دلیل آلودگی لنز، زخم قرنیه و یا سوراخ شدن آن ایجاد شود.