مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایهگذاری زیست فناوری گفت: قطعا اگر نخبگانی برجسته بین دانش آموزان باشند با تعاملاتی که در زیرمجموعه وجود دارد در سطوح بالاتر مانند دانشگاه نیز صندوق حمایتهای ویژهتری را از آنها خواهد کرد.
مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایهگذاری زیست فناوری گفت: قطعا اگر نخبگانی برجسته بین دانش آموزان باشند با تعاملاتی که در زیرمجموعه وجود دارد در سطوح بالاتر مانند دانشگاه نیز صندوق حمایتهای ویژهتری را از آنها خواهد کرد.
مهدی دیلم صالحی، مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایهگذاری زیست فناوری در خصوص صندوق زیست فناوری به خبرنگار یوپنا گفت: صندوق زیست فناوری بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده که وابسته به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و وظیفه آن اعمال و پیاده سازی ابزارها و خط مشیهایی برای توسعه زیست فناوری در کشور است.
وی تصریح کرد: صندوق نقش بسیار اساسی در حمایت افراد فعال و کارآفرین دارد تا بتواند با حمایت از آنها به اهدافی که از پیش تعیین شده است، برسد. به یقین حمایت صندوق باید از پایه باشد و اساس آن بیشتر در حوزه دانشآموزی است. طرح هایی که در ستاد بررسی میشود بیشتر در گروه ترویج طرحهای دانشآموزی است که اگر جزء طرحهای برگزیده ما باشند صندوق هزینههایی(گرنتهایی) را برای توسعه ایده و طرحهای دانشآموزان در اختیارشان قرار میدهد. این حمایت مستلزم این هست که در گروههای داوری ستاد برگزیده شوند و در کنار آن بتوانند از تسهیلات کمکی صندوق ما استفاده کنند.
صالحی تاکید کرد: برای مثال، یک تیم دانش آموزی نیازمند منابع مالی برای تهیه مواد و خرید وسایل و یا حتی بازدید است که صندوق به ایجاد این زیرساختها در حوزه دانشآموزی کمک میکند..
مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایهگذاری زیست فناوری ادامه داد: در حال حاضر صندوق با حمایت معاونت و ستاد زیست فناوری، مرکز رشد دانش آموزی امید را با هزینه خود ستاد در شهرک غرب راهاندازی کرده است که این مرکز دارای آموزشگاهها و کارگاههای مختلفی است تا دانش آموزان بتوانند با حوزه پزشکی، گیاهی، زیست دریا، زیستشناسی و بیوتکنولوژی کاربرد آن در بخشهای مختلف آشنا شوند.
وی در خصوص اینکه آیا ستاد زیست فناوری از دانش آموزان نخبه حمایت میکند اظهار داشت: قطعا اگر نخبگانی برجسته بین دانش آموزان باشند با تعاملاتی که در زیرمجموعه وجود دارد در سطوح بالاتر مانند دانشگاه نیز صندوق حمایتهای ویژهتری را از آنها خواهد کرد و ممکن است روی طرحهای آنها سرمایهگذاری شود؛ چون حوزه دانش آموزی بیشتر در حوزه ترویج و فرهنگسازی آشنایی است، توجه صندوق هم بیشتر روی این حوزه است.
وی در پاسخ به اینکه آیا زیست فناوری صرفه اقتصادی دارد گفت: موضوع اصلی در حوزه آموزش این است که نگاه ما به آموزش از طرف ما کارمندان وابسته به دولت و دولتمردان عوض شود. آموزش نباید آموزش سنتی و کلاس محور و معلممحور باشد. آموزش باید دانشآموز محور باشد. باید دانشآموزان را به این مسیر سوق داده و تشویق کنیم.
صالحی در خصوص اقدامات انجام شده در این رابطه گفت: اقداماتی برای رسیدن به اهداف آموزشی در ستاد زیست فناوری انجام شده است. آموزش ۶ سطح اول از دادن نمره دور و کیفی شده، ولی تنها این کافی نیست و در کنار این مورد، باید زیرساختها تأمین بشوند و آزمایشگاه ها تجهیز گردد. ما کارمندان نهادهای دولتی باید این کار را انجام دهیم تا همه بچهها بتوانند رشد کنند.