راه اندازی آزمایشگاه ماژول‌های فتوولتائیک، نیازمند تخصیص منابع
راه اندازی آزمایشگاه ماژول‌های فتوولتائیک، نیازمند تخصیص منابع

مجری طرح توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در پژوهشگاه نیرو گفت: امیدواریم با حمایت مناسب مسئولین بخصوص مدیران حوزه انرژی و انرژیهای تجدید پذیر این مهم به فعلیت رسیده و ما را در اجرای کامل این پروژه‌ها یاری رسانند.

مجری طرح توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در پژوهشگاه نیرو گفت: امیدواریم با حمایت مناسب مسئولین بخصوص مدیران حوزه انرژی و انرژی های تجدید پذیر این مهم به فعلیت رسیده و ما را در اجرای کامل این پروژه‌ها یاری رسانند.
به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، داود محمدی مجری طرح توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در پژوهشگاه نیرو، در خصوص پروژه طراحی و راه اندازی آزمایشگاه ماژولهای فتوولتائیک گفت: این آزمایشگاه از طرحهای مهم در حوزه خورشیدی به حساب می‌آید که در طرح توسعه فناوری‌های انرژیهای تجدید پذیر بصورت جدی به آن پرداخته شده است. همانطور که مشخص است کشورهای صنعتی یکی از معیارهای صنعتی بودن خود را از احداث آزمایشگاه های مدرن و به روز خود بدست می‌آورند.
محمدی تصریح کرد: ابتدای کار از سال ۱۳۹۲ شروع شد با پروپوزالی که در اختیار شرکت توانیر قرار داده شد و با موافقت اولیه شرکت، این کار آغاز شد و از حدود آبان ماه ۹۲ این کار به صورت جدی استارت خورد. فاز مطالعات و طراحی این پروژه در سال ۹۲ و ۹۳ انجام شد. با توجه به اینکه آزمایشگاه معتبرمشابهی در ایران و حتی کشورهای نزدیک وجود نداشت ما مقداری مشکلات در انتخاب تجهیزات و بخصوص طراحی تجهیزات تامین داخل این آزمایشگاه داشتیم.
وی تاکید کرد: برآورد مفهومی ما از این آزمایشگاه با بررسی که در آزمایشگاه های موجود صورت می گرفت کمی تفاوت داشت. در نهایت بازدیدهایی از آزمایشگاه های معتبر بخصوص در کشور آلمان صورت گرفت. زمانی که به نتیجه رسیدیم که طراحی درست و معتبر و مناسبی از این آزمایشگاه صورت گرفته است، شروع به احداث این آزمایشگاه نمودیم. در عین حال با توجه به اینکه فضای این آزمایشگاه فضای بزرگی است، یکی از مسائلی که نیاز بود به آن بپردازیم انتخاب یک فضای مناسب برای تخصیص به این آزمایشگاه بود.
مجری طرح توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: با توجه به فاز توسعه آزمایشگاه، فضای در نظر گرفته شده با مساحتی حدود ۱۲۰۰ متر مربع در بخش فضاسازی پیشرفت خوبی داشته است. ما موفق شدیم که در انتهای سال ۹۴ عمده کارهای مربوط به فضاسازی را به اتمام برسانیم. در بهار سال ۹۵ این آزمایشگاه به صورت کامل از دید فضاسازی به اتمام رسیده وتحویل شد. در قسمت تامین تجهیزات هم کار بسیار پیچیده و فشرده ای انجام شد. ما موفق شدیم که با توجه به منابعی که در اختیار داشتیم حدود ۳ مورد از تجهیزات این آزمایشگاه را تامین نماییم به شکلی که شاید تا چند ماه آینده قابلیت انجام آزمون های نمونه ایی (سمپل) را در این آزمایشگاه خواهیم داشت. اما با توجه به هزینه‌بر بودن تجهیزات این آزمایشگاه نیاز به منابع مالی جدید خواهد بود. در این آزمایشگاه یکی از مسائلی که بصورت جدی باید به آن پرداخته شود تخصیص منابعی جهت تکمیل فرآیند کار می باشد که امیدواریم با حمایت مناسب مسئولین بخصوص مدیران حوزه انرژی و انرژیهای تجدید پذیر این مهم به فعلیت رسیده و ما را در اجرای کامل این پروژه ها یاری رسانند.
احداث آزمایشگاه تست فتوولتائیک در راستای جلوگیری از ورود ماژولهای بی کیفیت به بازار
مدیر پروژه تاسیس آزمایشگاه تست ماژول فتوولتائیک طرح توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از ورود ماژول‌های بی کیفتی به بازار است.
محمد خلج مدیر پروژه تاسیس آزمایشگاه تست ماژول فتوولتائیک طرح توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص مراحل اجرایی این پروژه گفت: فاز مطالعاتی این پروژه تقریبا از سال ۸۹ – ۹۰ در گروه انرژی‌های تجدیدپذیر شروع شد و در سال ۹۲ این پروژه و چند پروژه دیگر به صورت مشترک آغاز شد و در حال حاضر نیز در دست اجرا است.
وی تاکید کرد: هم اکنون ۳ دستگاه اصلی برای اجرای این آزمایشگاه خریداری شده است و براساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته طی ۲ ماه آینده مراحل عملیاتی احداث آزمایشگاه شروع خواهد شد.
خلج با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از پنل‌های مورد نظر خریداری شده است گفت: این دستگاه‌ها از شرکت های معتبر بین‌المللی تامین شده است.
مدیر پروژه تاسیس آزمایشگاه تست ماژول فتوولتائیک در خصوص هدف اجرای این طرح گفت: بحثی که از اول مطرح بود بحث کنترل کیفیت پنل‌های فتوولتائیک بود که نیاز به آزمایشگاه داشت که بتوانیم این کار را انجام دهیم تا با اجرای این کار از لحاظ کیفیت هر ماژول بی کیفتی وارد بازار نشود. چرا که نصب ماژول‌های بی‌کیفیت دارای مشکلاتی است و ما را به لحاظ اقتصادی متضرر می‌کند.
وی افزود: دومین نکته مهم اینکه وقتی یک صنعتی مثل نیروگاه خورشیدی صنعتی نوپا است وقتی اعتبارش را از دست بدهد و مردم به آن بدبین می‌شوند یعنی اینکه ما فقط صرفا از دست دادن منبع مالی را نداریم بلکه سبب از دست دادن اعتبار و وجه این صنعت در پیش مردم خواهیم بود. سومین قضیه اینکه احداث آزمایشگاه می‌تواند به رشد استانداردها و تحقیقات در کشور کمک کند.
خلج خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۲ و نیم میلیارد تومان هزینه برای اجرای آن صرف شده است.