تخریب سازمان مالیاتی به بهانه دفاع از حقوق مردم (+توضیحات مهم)
تخریب سازمان مالیاتی به بهانه دفاع از حقوق مردم (+توضیحات مهم)

برخی باورهای نادرست پیرامون مبحث مالیات موجب شده تا حتی بعضا برخی از مسئولان نیز به خطا مطالبی را مطرح کنند که هزینه های زیادی را برای نظام در پی خواهد داشت.

گروه اقتصادی – اخیرا در برخی از شبکه های اجتماعی و کانال هایی تلگرامی مطالباتی در خصوص بحث مالیات منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، عمده نکات مندرج در این گونه مطالب، موضوع افزایش مالیات در برخی نقاط و ارتباط آن با توزیع بودجه است که این مطالب بدون ارائه آمار درست و واقعی و حتی بدون شناخت درست موضوع مالیات و بودجه در فضای مجازی منتشر شده و موجبات تشویش اذهان عمومی را پدید آورده است.

در مقدمه باید گفت، با حضور دکتر تقوی نژاد در جایگاه رئیس کلی سازمان امور مالیاتی، شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی بوده ایم البته همین نیز به عنوان یک نتیجه نادرست از سوی برخی مواجه شده به گونه ای که تصور شده این افزایش در پی فشار به مردم و صنوف بوده و حقیقت ماجرا چیزی غیر از این بوده است.

تقوی نژاد بارها اعلام کرده که قرار نیست ما بر تور مالیاتی فشار بیاوریم چرا که آنها خود بهترین همکاری را با سازمان داشته و دارند، اما موضوع مبارزه جدی با فرار مالیاتی یکی از مهم ترین اولویت های ایشان در سازمان مالیاتی بوده است و افزایش درآمدهای مالیاتی نیز ناشی از همین موضوع بوده است.

هر چند واحد یابی جدید و رسیدگی سریع تر به پرونده های مالیاتی در افزایش درآمدها بی تاثیر نبوده اما برخورد قاطع و بدون مماشات با فرار مالیاتی، موجب شده که فشارها و حملات زیادی علیه سازمان اعمال شود و برخی از مطالب منتشره در شبکه های اجتماعی داری چنین عقبه ای هستند.

مالیات بیت المال است و کسی که از نعمت های این نظام استفاده می کند و مالیات نمی دهد در واقع جامعه و مردم را از حق و حقوقی محروم می کند و کسی که فرار مالیاتی می کند به تعبیر رهبر انقلاب مجرم است و به تعبیری دیگر شاید بتوان گفت کسی که فرار مالیاتی می کند دزد مال مردم باشد.

برخی باورهای نادرست پیرامون مبحث مالیات موجب شده تا حتی بعضا برخی از مسئولان نیز به خطا مطالبی را مطرح کنند که هزینه های زیادی را برای نظام در پی خواهد داشت.

۱ – باور نادرست اول این که برخی تصور می کنند سازمان مالیاتی می تواند هر جا و به هر شکلی مالیات از مردم بگیرد، در حالی که سازمان مالیاتی تنها بر مبنای قانون می تواند اقدام به اخذ مالیات کند و این موضوع تابع شرایط اقتصادی کشور نیست.

۲ – باور غلط دوم این که برخی تصور می کنند سازمان مالیاتی سهم هر استان را از مالیات مشخص می کند این در حالی است که تعیین سهم استان ها از مالیات از وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

۳ – باور غلط بعدی این است که برخی افراد  خیال می کنند سازمان مالیاتی، مالیات را برای مصرف خاصی دریافت می کند و این در حالی است که مالیات تبدیل می شود به بودجه های عمرانی در استان ها، پرداخت هزینه های حقوق و کمک به مناطق مختلف کشور و به طور طبیعی استان هایی که بیشتر مالیات می دهند بیشتر هم از عواید مالیات بهره می برند.

۴ – گاهی برخی آگاهانه و یا ناآگاهانه مسائلی را مطرح می کنند تا ذهن مردم را خراب کنند مثلا می گویند ما چرا اینقد مالیات می دهیم اما فلان استان کمتر می دهد و چرا آن یکی رشدش از ما کمتر است!

مالیات بیت المال است و بیت المال مال همه مردم است، چطور استان های نفت خیز اعتراض نمی کنند که چرا کل سهم نفت را به منطقه نفت خیز اختصاص نمی دهید، یا استان هایی که آب دارند نمی گویند چرا همه آب باید برای خودمان نیست،  مالیات هم این گونه است، تازه مالیات از همه سرمایه ها به عدالت نزدیکتر است چون مصداق این است که از هر دستی بدهیم از همان دست می گیریم و استان هایی که در ارائه مالیات جلوترند در دریافت بودجه های مالیاتی هم سهم بیشتری دارند.

عموم مردم کشور مالیات را با رضایت می دهند، کارمندان دولت سالهاست که بدون هیچ اعتراضی مالیات خود را از حقوق می دهند و دم نمی زنند، برای رشد و تعالی کشور چاره ای جز اداره کشور با مالیات نداریم همان گونه که تمام کشورهای توسعه یافته با مالیات اداره می شوند، و فردا و به همین زودی نفت تمام می شود و خام فروشی آن ضربه ای بر پیکره ملی است که خسارت آن جبران ناپذیر خواهد بود.