سفر پردستاورد رئیس سازمان بهزیستی به سیستان و بلوچستان؛ بهزیستی متحول می شود (+تصاویر)
سفر پردستاورد رئیس سازمان بهزیستی به سیستان و بلوچستان؛ بهزیستی متحول می شود (+تصاویر)

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که مراکز بهبود و اقامتی برای کودکان پسر و دختر دارد.

گروه اجتماعی – هفته گذشته معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در راس کاروانی متشکل از معاونین و مدیران ستادی به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، در این سفر دو روزه بازدید از مراکز تحت پوشش شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، خاش، میرجاوه، زاهدان و شهرستان‌های حوزه سیستان همچون زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز توسط اعضای این هیئت صورت گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی و هیات همراه در بدو ورود به زاهدان در فرودگاه این شهرستان مورد استقبال معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان و شماری از مدیران دستگاه های اجرایی قرار گرفت.

دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی در ابتدای این سفر با استاندار سیستان و بلوچستان دیدار کرد و سپس در جمع صمیمی کارکنان بهزیستی در سرسرای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور یافت.

22 (3)

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی طی سفر خود به استان سیستان و بلوچستان، نشست خبری با اصحاب رسانه، افتتاح مرکز کودکان سه تا ۶ سال، بازدید از شیرخوارگاه زاهدان، افتتاح مرکز سالمندان ویژه افراد بی سرپرست، بازدید از مرکز ترک اعتیاد کودکان (سرای امید) و شرکت در کارگروه اجتماعی را در برنامه داشت.

شرکت در نشست شورای اداری حوزه سیستان با حضور فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بازدید از حوزه شهرستان زابل و شرکت در نشست کارکنان بهزیستی سیستان از دیگر برنامه های سفر محسنی بندپی به این استان بود و بازدید از مراکز بهزیستی سیستان و بلوچستان از جمله شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، خاش، میرجاوه، زاهدان و شهرستان های حوزه سیستان (زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز) نیز از مهمترین برنامه های معاونان رئیس سازمان بهزیستی بود.

برنامه ویژه سازمان بهزیستی برای پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: ۵ اورژانس اجتماعی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سیستان و بلوچستان امسال راه اندازی می شود.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی با تاکید بر خانواده‌محوری و دغدغه های مقام معظم رهبری در این زمینه، خاطر نشان کرد: مراقبت‌های ویژه باید به سمت خانواده‌محوری سوق داده شود تا بتوانیم نسبت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

محسنی بندپی گفت: در بحث شهرستان‌هایی که حاشیه‌نشینی دارند، بیش از ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور از دفترچه بیمه سلامت برخوردار شده‌اند.

11 (3)

رئیس سازمان بهزیستی بر همکاری بیشتر صدا و سیما با بهزیستی تاکید کرد و افزود: امیدواریم در اردیبهشت سال آینده اقداماتی را که در این استان داریم اجرایی می‌کنیم به عنوان اقدامات شاخص به مقام معظم رهبری گزارش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که مراکز بهبود و اقامتی برای کودکان پسر و دختر دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: نسبت به استقرار مهد کودک در حاشیه شهر و تحصیل بازماندگان از تحصیل با همکاری آموزش و پرورش  اقدام می‌کنیم و پایگاه‌های اجتماعی را در حاشیه شهر افزایش می‌دهیم.

محسنی بندپی بیان کرد: یک وعده غدای گرم به تمام روستا مهدها و برخی از مهدهای کودک حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان داده می شود.

عملکرد موفق سازمان بهزیستی برای پیشگیری از شیوع معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: این سازمان در زمینه پیشگیری از شیوع معلولیت موفق عمل کرده به گونه ای که در سال گذشته از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک متولد شده در کشور یک میلیون و ۱۶ هزار نفر آنان غربالگری شنواسنجی شدند.

انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی سیستان و بلوچستان در استانداری، گفت: تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور این سازمان را بر آن داشت تا طرح پیشگیری از معلولیت را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.

11 (2)

وی افزود: یکی از کارهای خوب سازمان بهزیستی تشکیل گروه‌های همیار است که حاضریم ۱۰۰ گروه همیاران ۱۵ تا ۲۰ نفره را در این استان در راستای ایجاد اشتغال گسترش دهیم.

هدیه دکتر محسنی بندپی به خانواده‌های دارای دو معلول

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی گفت: طرح مراقبت از معلول در خانواده آماده شده و در حال جمع بندی و پیگیری هستیم تا به زودی بتوانیم آن را در کشور اجرا کنیم.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: برای نگهداری معلول در خانه به خانواده آنان مستمری مراقبت از معلول پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین برای خانوارهای با ۲ معلول به بالا نیز یک واحد مسکونی ساخته می شود.

11 (1)

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۸۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی که دارای ۲ معلول به بالا هستند در سیستان و بلوچستان ساخته می‌ شود.

محسنی بندپی اظهار داشت: برای ساخت واحد مسکونی این خانوارها بنیاد مستضعفان ۱۵۰ میلیون ریال، بهزیستی ۱۰۰ میلیون ریال و خیران ۵۰ میلیون ریال پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط محرومیت در سیستان و بلوچستان سازمان بهزیستی برای ساخت مسکن ویژه افراد معلول این استان ۱۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: در بحث اشتغال جدا از وام‌هایی که پرداخت می کنیم، از وجوه اداره شده خود سازمان بهزیستی به کسانی که نمی‌خواهند وام بگیرند، ۲٫۵ میلیارد تومان سهمیه قرار می‌دهیم.

غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری می شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: با توجه به حکم مندرج در ماده ۹۰ برنامه ششم توسعه غربالگری و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری می شود.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشت: تمام زوج های جوان باید یک سری پرسشنامه هایی را قبل از ازدواج تکمیل کنند تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: غربالگری قبل از ازدواج با هدف راهنمایی و هدایت زوج های جوان، افزایش آگاهی و دانش آنان در جهت کاهش معلولیت ها انجام می شود.

وی تصریح کرد: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور زیرپوشش بهزیستی قرار دارند و ۱۵۰ هزار نفر معلول شدید نیز پشت نوبت هستند که باید در طول برنامه ششم توسعه این افراد هم زیر پوشش بهزیستی قرارگیرند.

محسنی بندپی اظهار داشت: این در حالی است که هر ساله بر اثر بیماری هایی نظیر دیابت، قلب و عروقی و سوانح و حوادث مختلف افرادی زیرپوشش بهزیستی قرار می گیرند.

عزم جدی سازمان بهزیستی برای مبارزه با اعتیاد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: در زمینه کمک به یارانه درمان اعتیاد معتادان برای مانده سال ۳۰۰ میلیون تومان به استان کمک خواهیم کرد.

محسنی بندپی گفت: برای نخستین بار در کشور ۲ مرکز ترک اعتیاد ویژه کودکان پسر و دختر در سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است و شاهد بازپروری تعدادی از کودکان این مراکز هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به همجواری سیستان و بلوچستان با مراکز عمده تولید مواد مخدر با تهدید جدی در زمینه اعتیاد مواجه ایم که برای کنترل اعتیاد در این استان نیازمند راهکارهای علمی و تخصصی هستیم.

اقدامات کمی و کیفی برای کاهش طلاق، کودکان کار و خیابانی

رئیس سازمان بهزیستی نگهداری از کودکان کار خیابانی، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، افزایش گروه‌های همیار، راه‌اندازی بنیاد فرزانگان برای سالمندان، گسترش اقدامات پیشگیرانه در بحث ضعف شنوایی و تنبلی چشم، راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک و مشاوره اعتیاد و فراهم کردن امکانات لجستیک از جمله اولویت‌های سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان است.

11 (4)

این مسؤول ادامه داد: تلاش می‌کنیم کودکان کار خیابانی را به چرخه تحصیل، پذیرش و مراقبت، حرفه‌آموزی بازگردانیم و در صورت لزوم حمایت از خانواده آنها به صورت ویژه در دستور کار بهزیستی است.

وی افزود: برای کاهش طلاق و کودکان کار و خیابانی، افزایش پوشش سالمندان، افزایش مراقبت از بیماران روانی مزمن و کاهش آسیب های اجتماعی در برنامه ششم توسعه شاخص های کمی و کیفی در نظر گرفته شده است.

محسنی بندپی با اشاره به معضل زنان خیابانی، گفت: پذیرش این افراد در خانه‌های امن و حرفه‌ آموزی آنان در دستور کار بهزیستی است.

وی خاطر نشان کرد: بهزیستی آمادگی دارد مراکزی را برای نگهداری از کودکان و زنان خیابانی با همکاری شهرداری ها ایجاد کند.

آمار قابل توجه سازمان بهزیستی در مقابله با خودکشی

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه شاخص‌های کمی و کیفی برای کاهش طلاق و کودکان کار و خیابانی، افزایش پوشش سالمندان، افزایش مراقبت از بیماران روانی مزمن و کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

محسنی بندپی گفت: به‌زودی در ۵ شهر سیستان و بلوچستان اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی خاطر نشان کرد: با مداخله بهنگام پایگاه های این اورژانس از خودکشی ۲ هزار و ۸۸۰ نفر زن و هزار و ۴۲۰ نفر مرد در کشور جلوگیری شده است.

خبر خوش رئیس سازمان بهزیستی برای مستمری بگیران بهزیستی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: میزان پرداختی به مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) همزمان با اجرای برنامه ششم توسعه سه برابر می شود که تقریبا تا حدودی مشکلات معیشتی این قشر از جامعه کاسته خواهد شد.

انوشیروان محسنی بندپی روز در نشست صمیمی با کارکنان اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان، در زاهدان اظهار داشت: مددجویان تک نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و مددجویان سه نفر به بالا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در هر ماه مستمری دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این میزان افزایش در حالی اتفاق می افتد که میزان دریافتی افراد تک نفره ۵۰۰ هزار ریال و مددجویان سه نفر به بالا تنها یک میلیون ریال است.

هدیه ویژه دکتر محسنی بندپی به کارکنان سیستان و بلوچستان

دکتر بندپی همچنین با اشاره به پایین بودن میزان دریافتی کارکنان بهزیستی افزود: افزایش میزان دریافتی این قشر زحمت کش جامعه نیز در حال پیگیری است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی گفت: میزان پرداختی ها در بخش رفاه کارکنان بهزیستی نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی از هدیه ۳۰۰ میلیون تومانی به تمامی کارکنان اداره‌کل بهزیستی خبر داد و گفت: به سبب خدمات ارزنده کارکنان این اداره‌کل، امسال نفری ۵۰۰ هزارتومان به تمامی کارکنان این مجموعه هدیه پرداخت شده که در مجموع رقمی معادل ۳۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس این گزارش؛ کارمندان اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در این نشست صمیمی، مشکلات خود شامل پایین بودن میزان دریافتی و اضافه کار و تغییر وضعیت استخدامی را با معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی در میان گذاشتند.

تقدیر استاندار سیستان و بلوچستان از عملکرد سازمان بهزیستی

استاندار سیستان و بلوچستان در کارگروه اجتماعی و فرهنگی که با حضور دکتر محسنی بندپی برگزار شد، با اشاره به تشکیل ۲ جلسه شورای معاونین وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی و شورایعالی اجتماعی کشور در رابطه با آسیب های اجتماعی استان گفت: داشتن موضع فعال برای مقابله با آسیبهای اجتماعی که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، یک ضرورت است.

22 (2)

علی اوسط هاشمی ضمن تاکید بر رعایت عدالت و توسعه شاخص های رفاهی در استان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به شرایط توسعه نیافتگی افزود: کاهش آسیبهای اجتماعی به اراده قوی و همراهی نگاههای بلند نیاز دارد و به تنهایی از عهده یک سازمان بر نمی آید.

وی اظهار داشت: با توجه به ۱۸۷ هزار کیلومتر مربع مساحت و پراکندگی جمعیت استان، بهزیستی استان مدیریت چند استان را با وجود کمبود نیروی انسانی برعهده دارد ولی شاخص های ۳ سال گذشته استان بیانگر رشد آمارها است که قابل قیاس با گذشته نیست و شایسته تقدیر است.

افتتاح اولین مرکز شبانه روزی سالمندان ویژه بانوان در زاهدان

اولین مرکز شبانه روزی سالمندان ویژه بانوان در شهرستان زاهدان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور افتتاح شد.

مرکز شبانه روزی سالمندان حبیب ابن مظاهر انجمن دفاع از حقوق معلولین زاهدان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان و ظرفیت ۳۰ نفر به بهره برداری رسید.

333 (2)

333 (3)

333 (4)

بازدید از سرای امید

دکتر انوشیروان محسنی بندپی در این سفر از مرکز نگهداری و درمان پسران معتاد زیر ۱۸ سال (سرای امید) نیز بازدید کرد.

333 (1)

333 (5)

333 (6)