رئیس فراکسیون امید مجلس در نشست خبری گفت: که هاشمی نقش کلیدی در همبستگی جریانات داشت.
به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف در نشست خبری خود که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی یار اصیل امام خمینی(ره) و رهبری بودند که نقش کلیدی در همبستگی جریانات و یاران انقلاب داشتند.
وی همچنین با اشاره به حادثه پلاسکو و تسلیت به خانوادههای آتش نشانان گفت: حادثه پلاسکو یک هشدار جدی است برای همه دست اندرکاران در امور مدیریت شهری که امیدواریم بتوانیم از حادثهای که اتفاق افتاد با برنامه ریزی علمی و نگاه پیشگیرانه این مساله را مدیریت کنیم.
وی افزود حادثه پلاسکو بحث مدیریت شهری را برای ما روشنتر کرد که نیاز به تخصصهای مرتبط شوراها و دستاندرکاران شهری وجود دارد و اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات شوراها هم هستیم. انتظاراتمان این است که تلاش کنند که شوراها را به سمت شوراهای تخصصی ببرند.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان مطرح میکنند که این شورا در درون خود به دنبال عبور از آقای روحانی است؟ گفت: شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات سال ۹۴ با توجه به ضرورتهای موجود تشکیل شد و مهمترین راهبرد هم ادامه مسیری بود که در انتخابات ۹۲ داشتیم.
عارف با تاکید بر اینکه «حفظ دستاوردهای انتخابات ۹۲ مهمترین دستاورد ما بود» گفت: در دوره جدید هم این شورا با دو ماموریت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و با همان راهبرد که در سال ۹۲ وجود داشت کار خود را ادامه میدهد. البته در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری اخیرا کارگروهی تشکیل شد که سریعا با رایزنیها موضع شورای عالی اعلام شود. بنابراین از روحانی عبور نخواهیم کرد و موضع ما حمایت از آقای روحانی است.
عارف در پاسخ به سوال ایسنا درباره شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه چه افرادی میتوانند عهده دار تصدی این مسئولیت شوند، که ویژگیهای آیت الله هاشمی را داشته باشند؟ گفت: آقای هاشمی ویژگیهای منحصر به فردی داشتند که برای همه روشن بود که تقریبا همه اعضای مجمع نیز احترام خاصی برای وی قابل بودند.
وی با تاکید بر اینکه «جایگزین پیدا کردن برای آقای هاشمی کار سادهای نیست» گفت: خوشبختانه انسجام خوبی در مجمع وجود داشت و در مورد تصمیم گیریها نیز همه اجماع نظر داشتند.
وی ادامه داد: دوره فعلی ریاست مجمع در اسفند ماه تمام میشود و بحثی که در محافل مطرح است، این است که منتظر بمانند این دوره تمام شود و در دوره جدید رئیس مشخص شود. البته با توجه به رسیدگیهای شورای نگهبان به برنامه ششم و قانون بودجه اگر اختلاف نظری پیش آمد و به مجمع ارجاع شد احتمالا باید جلسهای برای این موضوع ترتیب داده شود.
این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: متاسفانه در آئین نامه داخلی مجمع تشخیص مصحلت نظام نائب رئیس دیده نشده است، در حالی که در نهادهای دیگری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نائب رئیس وجود دارند اما در مجمع این گونه نیست.
عارف در مورد این که چه شخصیتهایی میتوانند به عنوان رئیس مجمع انتخاب شوند؟ گفت: خوشبختانه انقلاب ما شخصیتهایی را در خود دارند و افرادی هستند که بتوانند مسیر آقای هاشمی را ادامه دهند.
وی در مورد اینکه سخنگوی قوه قضائیه از تخلفات نزدیکان به دولت صحبت کرده و با توجه به نزدیک بودن دیدگاه فراکسیون امید با دولت تا چه اندازه این فراکسیون میتواند در برخورد با این مسائل دخیل بوده و حرکتی داشته باشد؟ گفت: انتظار ما از همه رسانهها این است که این مسائل را سیاسی نکنند، اگر جناحی شود مشکلی خواهد بود که امروز با آن مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: به همین دلیل در مجلس فراکسیون شفافیت را تشکیل دادیم که به طور جدی مسائل مربوط به تخلفات مطرح و رسیدگی شود. این که در مورد جناحهای طرف مقابل صحبت میشود باید بگویم که اگر در جریان اصلاح طلب باید برخورد صورت گیرد در مورد تخلفات طرف مقابل هم باید همین گونه باشد.
عارف در خصوص تعامل شورای عالی سیاست گذاری با احزاب رقیب اظهار کرد: شورای عالی سیاست گذاری زمانی تشکیل شد که دستاوردهای کشور در انتخابات اخیر رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش کردیم و انتظاراتمان را نسبت به جریان رقیب گفتیم که دو جریان اصلی به صورت یک مجموعه منسجم شرکت داشته باشند مردم هم حرف آنها را درک میکنند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: طبیعی است در هر دو جریان اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب که در مرحله آخر که انتخاب نهایی انجام میشد نسبت به ائتلاف با حامیان دولت گله داشتند، اما ما باید پروسه ائتلاف را دنبال میکردیم، بنابراین وارد ائتلاف شدیم و حداکثر این افراد را در تهران معرفی کردیم.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به اینکه «برخی معتقد بودند تشکیل این شورا باعث تضعیف احزاب شده است» اظهار کرد: موارد مختلف را بررسی کردیم و به چنین نتیجهای نرسیدیم. زیرا معتقدیم این جبههها مقدمه تشکیل احزاب فراگیر هستند و رویکرد این است که احزاب را تقویت کنیم.
وی افزود: در این زمینه جلساتی گذاشتیم و با ۵ – ۶ حزبی که نامه اولیه را امضا کرده بودند تعامل کردیم. به عنوان نمونه احزابی مانند اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و یکی دو حزب دیگر هنوز نیامدهاند، که ما آنها را هم عضو شورای عالی میدانیم.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی درباره شنیدن زمزمههایی از ورود علی یونسی برای حل اختلافات، گفت: ما از هر فردی برای حل اختلافات نه تنها در جبهه اصلاحات که در سایر جاهای دیگر استقبال میکنیم ولی ایشان هیچ مأموریتی در شورای عالی سیاستگذاری ندارد.
وی ادامه داد: ما کارگروه تعامل داریم که اولویت آن ایجاد همفکری حتی با احزاب رقیب است چون مهمترین مسأله انسجام و وحدت ملی است که کارگروه در این موضوع کار میکند و ممکن است افراد دیگری هم در این مسیر کار کنند.
عارف در مورد لزوم توجه به حضور جوانان در انتخابات شوراها، گفت: باید از جوانان برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها حمایت کرد به همین دلیل اولویت ما بکارگیری آنها در انتخابات شوراهاست.
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره انتقاداتی به عملکرد این فراکسیون، گفت: فراکسیون امید با استفاده از ابزارهای نظارتی در قانون مجلس یعنی سوال، تفحص و استیضاح بر کلیه امور نظارت داشته و وظیفه قانونگذاری را انجام میدهد که نمونه آن تشکیل هفت کارگروه در بحث برجام بود. همچنین در مورد لوایح و طرحها نیز نظارتهای جدی دارد اما ما به شعارمان یعنی ایجاد آرامش و امید پایبندیم و بسیاری از کارها را بدون رسانهای کردن در قالب دادن تذکر و برگزاری جلسات متعدد با وزرا و مسئولان حل میکنیم.
عارف در واکنش به سوالی در مورد وجود انتقاداتی به علمکرد برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مبنی بر کمکاری آنها، گفت: بنده به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی میدهم و کمکاری نیز در فراکسیون حس نکردهام. برخی از دوستان در این فراکسیون حضور رسانهای پرنگتر و برخی دیگر حضور رسانهای کمرنگتر داشتند ولی به طور کلی همه اعضای فراکسیون در مسیر این فراکسیون کار را دنبال میکنند.
وی توضیح داد: تصمیمات اصلی فراکسیون با شورای مرکزی مرکب از هیأت رئیسه و نمایندگان استانهاست که ترکیبی ۴۰ نفره هستند که تصمیمات لازم را میگیرند و روند و انسجام خوبی در فراکسیون وجود دارد.
به گفته وی هرچه از عمر مجلس میگذرد انسجام فراکسیون نیز بیشتر میشود به طوری که ارزیابی از عملکرد ۶ ماهه فراکسیون نشان میدهد هر جا فراکسیونی تصمیم گرفته شده، موفق بودهایم.
رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود انتقاداتی به او مبنی بر سکوت در واکنش به برخی مسائل و انفعال در کسوت ریاست فراکسیون، گفت: از همه منتقدان حتی آنهایی که با لحن تند انتقادشان را مطرح میکنند، سپاسگزارم و برای این انتقادات ارزش قائلم. اما نباید فراموش کنیم گفتمان اصلاحات گفتمان فردمحور نیست. سوال من این است اگر در مجلس همه چیز به عارف ختم میشد آیا همین منتقدان نمیگفتند چرا اجازه به افراد دیگر داده نمیشود؟ ما در فراکسیون امید همه در شرایط مساوی با تواناییهای یکسان هستیم.
وی با اشاره به عملکرد فراکسیون امید در زمان رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، گفت: در آن زمان بعد از ارزیابی این وزرا موضع حمایتی اعلام شد. قرار بر این شد که اگر اعضای فراکسیون در صحن علنی نامشان به عنوان موافق وزیر در آمد هر کدام وقتشان را با یک عضو از فراکسیون تقسیم کند. همچنین اگر فضای مجلس نسبت به وزرا آرام و مثبت نبود از وقت رئیس جمهور به من داده شود تا در مورد آنها صحبت کنم. چون روند خوب و آرام بود طبیعتاً دیگر نیازی به صحبت من نبود.
وی در ادامه گفت: در فراکسیون امید چهرههای ارزشمندی هستند که اولین بار در عرصه سیاسی در این سطح وارد شدهاند. وظیفه من آن است که از سهم و وقت خود در اختیار آنها قرار دهم. فراکسیون امید، فراکسیون باتجربهای نبود. وظیفه من به عنوان رئیس، مدیریت فراکسیون و هماهنگی آن است که کار سادهای نیست. تا زمانی که در مجلس باشم مسیر و کارهای پشت صحنه را انجام میدهم و کارهای صحنه را به عهده جوانان با توانایی بیشتر قرار میدهم.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامهاش در کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و احیاناً وجود موانع برای انجام این کار، گفت: منع شدن جزو ذات اصلاحطلبی نیست. ویژگی جبهه بزرگ و مردمی اصلاحات خرد جمعی است و در هیچ موردی ما از فرد یا افراد خاصی دستور نمیگیریم. ذات اصلاحطلبی دستورپذیری نیست و مبنا بر خرد جمعی است. بنابراین تصمیم حضور یا عدم حضور بر عهده شورای عالی سیاستگذاری است که از نظر مشورتی بزرگان استفاده میکنند. ما معتقد به رایزنی و مشورت هستیم اما در نهایت تصمیم را شورای عالی سیاستگذاری میگیرد که در دوره گذشته نیز همین روند انجام شد و در انتخابات اردیبهشت ماه سال آینده نیز مبنا بر تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری است.
وی همچنین گفت: اگر احزاب فراگیر در کشور وجود داشت نیاز به برخی حرکات جبههای نبود چون جبههها مشورت پذیری بالایی ندارند. نگاه ما این است که حرکات جبههای مقدمه حرکت احزاب باشد. در حرکت جبههای نمیتوان نقش احزاب را منکر شد. در دوره جدید در شورای سیاستگذاری به دنبال آن هستیم که تعداد اعضای حقیقی حداکثر نصف اعضای حقوقی باشد.
عارف توضیح داد: کمیتهای در شورای عالی سیاستگذاری برای موضوع انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده که نتیجه آن جمعبندی و استمرار مسیری است که از خرداد ۹۲ شروع شده است. من هم خدمتگزار کوچک همه هستم و در حد توان در خدمت کشور و مردم خواهم بود و مهم نیست در چه پستی باشم، مهم خدمتگزاری است.
وی در پاسخ به اصرار خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا میشود؟ گفت: نظر شخصی من این است که باید حتیالامکان مسیر سال ۹۲ طی شود و جریان اصلاحطلبی و شورای سیاستگذاری از آقای روحانی حمایت کند. به شرطی که ایشان نیز اعلام آمادگی داشته باشند. البته هنوز شورای سیاستگذاری وارد مصادیق نشده است.
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه اصلاحطلبان برای جبران فقدان آیتالله هاشمی و ائتلاف با گروههای اصولگرا چیست؟ گفت: موضع فراکسیون امید درباره دولت آن است که انتقادات باید مطرح شود اما شرایط و روند نیز در نظر گرفته شود. ما به عملکرد دولت نمره خوبی میدهیم اما حمایت از دولت نیز جزو شعارهای ما به خصوص در انتخابات مجلس بود.
عارف در مورد برنامه برای ائتلاف با اصولگرایان، گفت: ما در انتخابات مجلس نیز با حامیان دولت روندی را داشتیم. چون حامیان دولت صرفاً اصلاحطلبان نیستند و شامل بخشی از اصولگرایان میشوند لذا آمادگی همکاری با این طیف در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را داریم.
وی درباره آیتالله هاشمی، گفت: آیتالله هاشمی نقش کلیدی و محوری داشتند اما خوشبختانه ما دارای جریان منسجمی با موضع حمایت از دولت هستیم و آن را ادامه میدهیم.
عارف ادامه داد: آقای هاشمی از ابتدای انقلاب چهره فراجناحی بوده که نقش کلیدی در ابعاد مختلف داشته است ما ایشان را پدر معنوی اصلاحات میدانستیم. طبیعتاً فقدان ایشان برای جریان ما و کل کشور سخت است. امیدواریم خداوند همچنان به انقلاب ما عنایت داشته باشد.
نماینده تهران همچنین در مورد پلاسکو، گفت: یکی از برنامههای جدی تهران بررسی وضعیت بافتهای فرسوده بود که قبل از بروز حادثه پلاسکو نیز برنامهریزی برای برگزاری جلساتی داشتیم و اکنون با این حادثه باید به صورت جدیتر بررسیهای لازم صورت گیرد زیرا پلاسکو یک هشداری برای همه بود.
عارف همچنین در مورد موضوع مدیریت شهری نیز گفت: شوراها پارلمانهای محلی برای حل مسائل شهرها و حوزههای شهری هستند. مدیریت شهری باید بر عهده شوراها باشد که این منوط به حضور افراد متخصص در شوراها است. ما در حال تدوین برنامهای با محوریت تهران فردا هستیم که آن را به کاندیداهای شوراها میدهیم تا به عنوان برنامهشان در انتخابات مطرح کنند.
عارف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر احتمال دارد لیستی که در شوراها انتخاب میشوند رویکردی مانند لیست امید در مجلس نداشته باشند، گفت: همه کسانی که در لیست امید بودند در مسیری که تعیین شده بود حرکت کردند و بخش قابل توجهی از لیست امید وارد مجلس شدند. آنهایی که میثاقنامه را امضا کرده بودند اکثریت پایبند بودند.
وی افزود: فراکسیون امید با انسجام بیشتری پیش میرود و با ارزیابی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان داشتیم به نقاطی رسیدهایم که تلاش میشود با انسجام بیشتری کارها به پیش رود.
رییس مجمع نمایندگان تهران در خصوص تخریبها و چالشهای پیشروی حسن روحانی برای انتخابات پیشرو و همچنین شعاری که در مورد رفع حصر گفته شده بود اما تاکنون هیچ گشایشی برای آن صورت نگرفته است، اظهار کرد: تخریبهایی که از آن صحبت میشود همیشه وجود داشته اما مردم درک و شعورشان بالاست. ممکن است در کوتاه مدت اثر بگذارد اما در میان مدت اثری نخواهد داشت.
عارف افزود: برخورد یکسویه برخی رسانهها را دیدهایم. در انتخابات گذشته لیستهایی متهم شدند به اینکه به خارج از کشور وابستگی دارند اما نتیجه چه شد، مردم نظر دادند.
وی اظهار کرد: مهمترین چالش آقای روحانی حضور مردم است و باید تلاش شود که مردم حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشند.
این نماینده مجلس در مورد مساله حصر نیز گفت: بر این باور بودیم که هم دولت و هم دستاندرکاران این مساله را در فضای آرام پیگیری کنند و با توجه به منافع ملی حل و فصل شود.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان درباره محدودیتهایی که برای رییس دولت اصلاحات ایجاد میشود، گفت: در مورد شخصیت آقای خاتمی خدمات ایشان چه قبل از ریاستجمهوری و چه در دوره هشت ساله ریاستجمهوری آشکار و روشن است. مسائل نباید سیاسی شود، پیگیریهایی در مورد حصر و آقای خاتمی شده و بنده خوشبین هستم که اتفاق خوبی بیفتد.
وی ادامه داد: عملکرد پنج برنامه توسعه کشور را اگر ارزیابی کنیم شاخصهای برنامه سوم نمود ویژهای دارد و بیش از ۸۹ درصد موفق و عملیاتی بوده است.
عارف در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه در صورت رد صلاحیت روحانی آیا اصلاحطلبان کاندیدای رزرو خواهند داشت یا خیر؟ اظهار کرد: آنچه از شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان میتوانم بگویم این است که ما کاندیدای واحد خواهیم داشت. آقای روحانی هم رییسجمهور کشور است و ویژگیهای ایشان و شرایطی که از قبل داشتهاند تغییری نکرده است و ایشان تواناییهای خود را نشان دادهاند. در مورد رد صلاحیت هم بعید میدانم مگر اینکه خودشان به دلیل خستگی تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.
عارف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات فقدان آقای هاشمی رفسنجانی و اینکه آیا جریان اصلاحات شورایی تشکیل خواهد داد که فردی بتواند به عنوان لیدر آنها محسوب شود؟ گفت: هنوز بحثی انجام نشده است. خوشبختانه شورای سیاستگذاری در موضوع انتخابات گذشته توانست به خوبی رهبری و مدیریت را انجام دهد. اگر در این زمینه بحثی هم شود قطعا این شورا رسیدگی میکند. البته کمیته چهارمی در شورای عالی سیاستگذاری دیده شده که جهتگیری جریان اصلاحات را بررسی میکند.
وی درباره اینکه حزب کارگزاران صحبت از کاندیداتوری آقایان نجفی و جهانگیری کرده است، گفت: احزاب میتوانند نظر خود را داشته باشند حتی ما در مورد انتخابات شوراها از همه درخواست کردهایم که لیست دهند و آنچه اکنون مطرح میشود مواضع فعلی احزاب است اما در شورا هنوز در مورد این موضوعات بحثی انجام نشده است.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان درباره شخصیت آقای ناطقنوری و اینکه میتوانند جایگاهی مانند آیتالله هاشمی رفسنجانی داشته باشند، گفت: آقای ناطق همیشه نقش فعالی داشتند و در همه صحنهها حضور جدی نشان دادهاند و ایشان از ویژگی برجسته اخلاقی و مزیت بالایی برخوردار هستند. در مقطعی خود را وابسته به جریان اصولگرا میدانستند اما طی ۱۰، ۱۵ سال گذشته به نظر میرسد که جایگاه بالاتری و فراتر از یک جریان را برای خود قائل هستند و بعد از فوت آقای هاشمی انتظار میرود که حضور جدیتری را در صحنه داشته باشند.
عارف در مورد زمان نهایی بسته شدن لیست شورای شهر جریان اصلاحات، گفت: در شاخصها تجربه موفقی را در مجلس داشتیم و با وسواس بیشتری پیش رفتیم. اکنون شاخصها در حال نهایی شدن است و امیدواریم که به سمت تخصصیتر کردن پیش برویم البته امتیازات بالایی را برای جوانان و زنان خواهیم داشت. البته در ارتباط با تهران مسئولیت تدوین لیست بر عهده شورای عالی سیاستگذاری است.
وی در مورد چگونگی عملکرد فراکسیون امید در روند بررسی برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: دولت نگاه ویژهای را به برنامه ششم توسعه با استناد به اصل ۱۲۶ قانون اساسی داشت که متاسفانه نتوانست نگاه خود را در مجلس نهم و دهم و همچنین مجمع تشخیص مصلحت جا بیندازد و عملا لایحهای را که به مجلس داد بر اساس همین نگاه بود که احکام لازم را از مجلس دریافت کنند و تدوین برنامه از شئونات ریاست جمهوری است که این نگاه با سیاق برنامهریزی کشور سازگاری لازم را نداشت.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان افزود: متاسفانه چون مجلس با آن سازوکار موافق نبود نهایتا لایحه برنامه ششم توسعه را با ۱۴۴ ماده در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار داد البته فراکسیون امید هم با توجه به اینگونه مسائل ابتدا بر این نظر بود که به کلیات لایحه رای ندهد و دولت لایحه را پس گرفته و نهایتا لایحه جامعی را تقدیم مجلس کند.
عارف ادامه داد: بنابراین دو جلسه با آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تبادل نظر کردیم اما جمعبندی فراکسیون امید این بود که به کلیات رای ندهند و لایحه برای اصلاح برگردد. زمانی هم که لایحه در مجلس بررسی میشد حضور دولت و برخی دستگاهها قوی نبوده و بعضا ناهماهنگ بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جمعبندی نهایی مجددا نظر ما بر این بود که به کلیات رای ندهیم اما آقای نوبخت با رییس مجلس صحبت کرده و تفاهم کرده بودند که دولت در هر مادهای اگر مساله داشت به کمیسیون برگردد بنابراین ما هم به این نتیجه رسیدیم که هر یک از اعضا خودشان بنا به نظر شخصی به کلیات لایحه رای دهند.
وی در ادامه با اشاره به نشستی که هیات رییسه فراکسیون امید با رییسجمهور داشتند، گفت: در آن جلسه پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مطرح شد تا لوایح قبل از مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد. آقای روحانی هم قبول کردند اما متاسفانه هنوز از طرف دولت اقدامی انجام نشده است و ما منتظر هستیم که نظرشان را در رابطه با فعالیت این کمیته اعلام کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد حمایت از دولت نیز گفت: ما روند خود را ادامه میدهیم و به یاد داریم که قبل از خرداد ۹۲ در چه شرایطی بودیم و نگاهی که به این گفتمان بود چگونه بود. واقعا هزینههای ملی متوجه کشور شده بود و گفتمان اصلاحات بر این باور بود که بتواند فعالیت خود را به صورت جدی دنبال کند و اکثریت مردم هم که مدافع اصلاحات هستند حذف شدنی نیستند. البته در نظر داشته باشیم که ما با رقبا در اصول هیچ اختلافی نداریم.
عارف خاطرنشان کرد: بنابراین رویکردی که از سال ۹۲ شروع کردیم و بر آن هم اصرار داریم ادامه خواهیم داد و در این مسیر باید از دولت حمایت کنیم، دولتی که میدانیم در چه شرایطی روی کار آمده و به عنوان نمونه برجام هم که یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند برای کشور است حاصل شده است البته اگر نگاه سیاسی نداشته باشیم.
رییس مجمع نمایندگان تهران در مورد اینکه آیا حادثه پلاسکو در قالب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بررسی خواهد شد؟ گفت: مسائل را با یکدیگر قاطی نکنیم. زمانی هم که طرح تحقیق و تفحص مطرح شد ما جلساتی را با اعضای شورای شهر، استاندار تهران و شهردار داشتیم و به این جمعبندی رسیدیم که در کمیسیون مشترکی مسائل دنبال شود بنابراین معتقدم مسائل را نباید با یکدیگر قاطی کرد.
وی افزود: مساله پلاسکو نیز در حال حاضر توسط کمیتههایی که ماموریت یافتهاند به ویژه کمیسیون عمران و اصل ۹۰ مجلس در دستور کار بررسی قرار دارد.
عارف درباره اینکه آیا اصلاحاتی در قانون شهرداریها با توجه به اتفاقات اخیر انجام خواهد شد یا خیر؟ گفت: در اسفند ماه هماندیشی در دانشگاه تهران انجام میشود که نمایندگان هم در آن جلسه حضور داشته و موضوعات شهری بررسی میشود البته لایحه جامع خدمات شهری در دولت در حال تدوین است که اگر به مجلس برسد که احتمالا برای فروردین ماه خواهد بود ما بررسیهای لازم را انجام خواهیم داد که نمونه آن تعداد اعضای شورای شهر است که باید افزایش پیدا کند.
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد برنامههای فراکسیون امید برای بعد از حوادث پلاسکو، گفت: پیشگیری در بحران بسیار مهم است و ما باید به طور جدی این مساله را در بافتهای فرسوده دنبال کنیم البته در نظر داشته باشیم که مدیریت بحران کار علمی است.
وی تصریح کرد: بنده زمان رخداد زلزله رودبار و بم را به خاطر دارم که در چه وضعیتی قرار داشتیم و مدیریتی که در حادثه پلاسکو اتفاق افتاده نسبتا بهتر از دفعات قبل بوده و مجمع تهران هم این مساله را بررسی میکند.
عارف اظهار کرد: بنده رییس انجمن فرماندهی و کنترل هستم، اما متاسفانه ما در مدیریت بحران مشکل داریم. ۱۲،۱۳ سال است که این انجمن تشکیل شده اما هیچ بهایی داده نمیشود لذا معتقدم هر کسی باید در بحران وظیفه مشخصی را انجام دهد. در حال حاضر در دانشگاهها رشتههای تحصیلی فرماندهی و کنترل تشکیل شدهاند و این مساله یک علم است و فردی باید مدیریت داشته باشد که آشنا با مدیریت بحران باشد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد قانونگذاری در این زمینه هم اگر نیاز باشد بعد از جمعبندیهای مربوط به حادثه پلاسکو آن را در مجلس پیگیری میکنیم.
این نماینده مجلس درباره اینکه بعد از تشکیل فراکسیونها در مجلس، طرحی در قالب شورای عالی فراکسیونها مطرح شده آیا در این زمینه از فراکسیون امید دعوت به عمل آمده تا مشارکت داشته باشد یا خیر؟ گفت: دعوت رسمی هیچ گروهی از فراکسیون امید انجام نشده است. ممکن است با برخی از نمایندگان صحبتهایی انجام شده باشد که بنده از آن اطلاعی ندارم اما در مورد شورای عالی فراکسیونها صحبتی نشده و ما اعتقاد جدی داریم به اینکه همبستگی و همدلی در مجلس مطرح باشد از همین رو بحث گفتوگوی ملی را مطرح کردیم که شاید به نوعی همان شورای عالی فراکسیون امید باشد.
عارف افزود: البته از دوستانی که با اسم امید و لیست امید بخواهند فراکسیون دیگری تشکیل دهند گله داریم. اینکه با لیست امید در مجلس بیایند و رودرروی آن قرار گیرند این بداخلاقی است. ما اعلام آمادگی کردیم که با تمام جریانات سیاسی در مجلس بحث گفتوگوی ملی را پیگیری کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه شهردار به مجلس احضار شده است روند رسیدگی به حادثه پلاسکو چیست؟ گفت: احضار شهردار به مجلس جزو حقوق مجلس به شمار میرود و کمیسیون عمران و همچنین مجمع نمایندگان تهران در جلساتی این موضوع را در دستور کار قرار داده و در دست رسیدگی دارند.
وی همچنین درباره مصوبه برنامه ششم مربوط به بازنشستگی با سابقه ۲۰ سال برای بانوان شاغل، گفت: این مساله موضع فراکسیون امید نبوده بلکه فراکسیون زنان مجلس این پیشنهاد را مطرح کردند که میتواند نکات مثبتی داشته باشد البته معتقدم ضرورتی ندارد که با سابقه ۲۰ سال بازنشستگی انجام شود، به هر حال در مجلس رای آورده است و باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.
عارف اظهار کرد: البته توصیه شخصیام این است که خانمها از این اختیار خود استفاده نکنند و حضور جدی خود را در دستگاهها و فعالیتهای جامعه داشته باشند.
وی در پایان درباره اینکه حقوق شهروندی از وعدههای دولت بوده اما منشور حقوق شهروندی ضمانت اجرایی ندارد و فراکسیون امید در این مورد چه تلاشهایی را انجام خواهد داد؟ اظهار کرد: اجرای تمام اصول و بندهای قانون اساسی به ویژه تاکید بر فصل سوم آن وجود دارد که باید به آن عمل شود البته کارگروهی تشکیل شده که با هماهنگی دولت اگر اقدام قانونی نیاز بود انجام شود.