قسمت عمده دانش و تصورات ما از فرهنگ ژاپن، به واسطه دیدن انیمهها و فیلمهای سامورائی حاصل شده است. برای مثال مینیسریال شوگان که اقتباسی از رمان معروف جیمز کلاول بود، از زاویه دید این رماننویس بریتانیایی، ژاپن را به ما عرضه میکند. در این سریال زنان همیشه نقش حاشیهای و پشت صحنه را داشتند. حتی آکیرا کوراساوای بزرگ در فیلمهایش از ژاپن فئودال، هیچگاه نقش بزرگی به زنان نداده بود.
قسمت عمده دانش و تصورات ما از فرهنگ ژاپن، به واسطه دیدن انیمهها و فیلمهای سامورائی حاصل شده است. برای مثال مینیسریال شوگان که اقتباسی از رمان معروف جیمز کلاول بود، از زاویه دید این رماننویس بریتانیایی، ژاپن را به ما عرضه میکند. در این سریال زنان همیشه نقش حاشیهای و پشت صحنه را داشتند. حتی آکیرا کوراساوای بزرگ در فیلمهایش از ژاپن فئودال، هیچگاه نقش بزرگی به زنان نداده بود.
اما جالب است بدانید از زمان امپراتوریس جینگو در سال ۲۰۰ میلادی، طبقهای از زنهای جنگجو به نام onna bugeisha شکل گرفتند. در این زمان متعاقب حمله کرهای چهاردهمین امپراتور ژاپن به نام امپراتور چوایی کشته شده شده بود. در سال ۱۸۸۱، تصویر او به عنوان نخستین زن روی سکههای ژاپنی نقش بست.
این زنان وابسته به خاندانهای اشرافی بودند و مهارت استفاده از سلاحهای مختلف را داشتند.
بشترین جلوه و شکوه این سامورائیهای زن در قرن ۱۲ و ۱۳ بود. اما چهره شناسختهشده و شاخص آنها در قرن ۱۹ میزیست و نوکانو تاککو نام داشت. هنگامی که در میدان جنگ از ناحیه سینه گلولهای خورد، در آستانه مرگ از خواهرش خواست که سر از تنش جدا کند و آن را دفن کند، مبادا که سپاه دشمن از سر او به عنوان نشان پیروزی بر ژاپنیها استفاده کند!
چهره مشهور دیگر سامورائیهای زن تومئو گوزن نام داشت که زن شمشیرزن زیبایی بود که هزار نظامی ژاپنی را تحت فرمان داشت.
در اینجا به عکسهای معدودی نگاه میکنیم که از این زنان در قرن نوزدهم گرفته شده است: