دَه دقیقه اول روز کاری شما برای بهرهوری ۸ ساعت بعدی بسیار مهم و حساس است. اگر دیر به دفتر کار برسید یا در صندوق دریافت ایمیلتان که لبریز شدهاست، غرق شوید، حواستان به آسانی پرت میشود و در باقی روز تمرکز برایتان بسیار دشوار خواهدبود.
به گزارش خبرگزاری یوپنا؛ ۱۰ دقیقه اول روز کاری شما برای بهرهوری ۸ ساعت بعدی بسیار مهم و حساس است. اگر دیر به دفتر کار برسید یا در صندوق دریافت ایمیلتان که لبریز شدهاست، غرق شوید، حواستان به آسانی پرت میشود و در باقی روز تمرکز برایتان بسیار دشوار خواهدبود.
ما کمی تحقیق کردهایم و ۹ تلهی رایج را گردآوری کردیم که میتواند در ۱۰ دقیقه اول روز کاری شما را به دام بیندازد. این مقاله را بخوانید تا پیببرید چگونه از این اشتباهات اجتناب کنید و برای موفقیت آماده شوید.
۱. دیر میرسید
ممکن است شما حتی قبل از اینکه روزتان شروع شود، آن را خراب کنید.
اخیرا پژوهشی که در هافینگتون پست به آن اشاره شدهاست، نشان دادهاست معمولا رؤسا کارمندانی را که دیر میرسند غیرمتعهدتر میپندارند و در ارزیابی عملکرد به آنها رتبهی پایینترین میدهند- حتی اگر آن کارمندان محل کار را دیرتر ترک کنند. این منصفانه نیست اما درحالحاضر واقعیت دارد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان زود به دفتر کار برسید.
۲. با همکارانتان خوش و بش نمیکنید
شما با چند دقیقه گفتوگوی کوتاه میتوانید روحیهای خوب برای خودتان و اطرافیانتان بسازید.
بر اساس گفتهی یک متخصص محل کار و نویسندهی “ستمگر سرکش دفتر کار را رام کنید: چگونه رفتار بچگانه رییس را مدیریت کنید و در شغلتان موفق شوید”، اگر شما یک رهبر هستید و به اعضای تیمتان نمیگویید “سلام”، مهارتهای مردمی به ظاهر پایینتان میتواند قابلیت فنیتان را تحتالشعاع قرار دهد.
حتی اگر شما یک مدیر نیستید، در صورتی که بدون هیچ کلامی مستقیما به سوی میزتان بروید ممکن است خودتان را همکاری جلوه دهید که نزدیک شدن به او سخت است.
۳. قهوه مینوشید
اگر شما به محض بیدار شدن یک فنجان قهوه را سر نمیکشید، احتمالا به محض اینکه به دفتر کار برسید به سراغ قهوه میروید.
اما پژوهشها حاکی از این است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه بعد از ۹:۳۰ دقیقه صبح است. چون هورمون استرس، یعنی کورتیزول، که تنظیمکنندهی انرژی است، معولا بین ساعت ۸ و ۹ در بالاترین میزان است. وقتی در طول این مدت قهوه مینوشید، بدن کورتیزول کمتری تولید میکند و بیشتر به کافئین اتکا میکند.
هنگامی که پس از ۹:۳۰ صبح کورتیزول بهتدریج کاهش پیدا میکند، ممکن است واقعا به بالا بردن کافئین نیاز داشتهباشید.
۴. به تمام ایمیلهای صندوق دریافت پاسخ میدهید
وقتی در صندلی خود قرار میگیرید، وسوسهکننده است که مستقیما در دریاچهی پیامهایی که در طول شب آمدهاست شیرجه بزنید.
اما بر اساس گفتهی مایکل کر، سخنران بینالمللی و نویسندهی “شما نمیتوانید جدی باشید! درکار شوخطبع باشید”، ۱۰ دقیقه اول روز کاری باید صرف مرور سریع و اولویتبندی ایمیلها شود. به این طریق میتوانید ببینید آیا ایمیلی فوری هست یا نه و برنامهای بریزید که بعدا سایر ایمیلها را پاسخ دهید.
کر به بیزینساینسایدر گفتهاست: “ممکن است فکر کنید با چک کردن ایمیل یکی از کارهایتان را به انجام رساندهاید، اما خطرش این است که بر اساس اولویت پیش نمیروید و به دیگران اجازه میدهید برنامه ی کاری شما را تنظیم کنند.”
۵. بدون اینکه یک زمانبندی مبتنی بر تجربه در ذهن داشتهباشید، کارتان را شروع میکنید
تیلور توصیه میکند قبل از اینکه برای شروع کار مصمم شوید، مطمئن شوید میدانید هدفتان برای آن روز چیست. این شامل نوشتن مهمترین اولویتها و کارهایی که حتما باید همان روز انجام شوند، و مرور تقویمتان است.
تقویمتان را بررسی کنید تا ببینید چه رویدادهایی را برنامهریزی کردهاید و آیا لازم است برای تماسهای تلفنی یا همایشها آماده شوید یا نه. در غیر اینصورت، ممکن است هنگامی که ۱۰ دقیقه قبل از شروع جلسهی تیم پیام یادآوری را دریافت میکنید و دقیقا وسط نوشتن طرح پیشنهادی یک پروژه هستید، رشتهی امور از دستتان خارج شود.
۶. اول آسانترین وظایف را انجام میدهید
پژوهشها حاکی از این است که معمولا با سپری شدن روز، انرژی و انگیزهی شما کاهش مییابد. برای همین ضروری است در اسرع وقت مهمترین چیزها را انجام دهید و آنها را از سر راه وظایف دیگر بردارید.
بعضی آدمها این استراتژی را قورت دادن قورباغه مینامند، که بر گرفته از گفتاوردی از مارک تواین است: “اول صبح یک قورباغهی زنده بخورید و در باقی روز هیچ چیزی بدتر از آن برایتان اتفاق نخواهدافتاد.”
۷. چند وظیفهای هستید
چون صبحها انرژی خیلی زیادی دارید، ممکن است احساس کنید که میتوانید همزمان میلیونها کار مختلف را انجام دهید.
اما پژوهشها حاکی از آن است که چندوظیفهای بودن میتواند به عملکرد شما در وظیفهی اصلیتان آسیب بزند، و بهتر است در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید. اگر برای شروع روزتان همزمان به چند کار دست ببرید، ممکن است در باقی روز از کارهایتان عقب بمانید.
در عوض، با تمرکز روی یک وظیفه برای ۱۰ دقیقه اول روز کاری روحیهای مثبت در خودتان ایجاد کنید.
۸. روی افکار منفی تمرکز میکنید
ممکن است یک عابر در مسیر رفتن به محل کار با شدت مستقیما به شما تنه بزند. یا شاید شب گذشته با نامزدتان دعوا کردهباشید.
اجازه ندهید این تجربهها حواستان را از وظایفی که باید امروز انجام شود پرت کند.
تیلور توصیه میکند ذهنتان را تقسیمبندی کنید و هنگامی که هفتهتان را شروع میکنید آن افکار منفی را در “جعبهای جداگانه” قرار دهید. اگر لازم باشد میتوانید بعدا این افکار را بازبینی کنید.
۹. جلسه دارید
جلسههای صبحگاهی میتواند منابع شناختی شما را هدر دهد.
بر اساس گفتهی لورا وندرکم، نویسندهی “آنچه موفقترین آدمها قبل از صبحانه انجام میدهند”، باید صبح زود را به وظایفی مانند نوشتن اختصاص دهید که مستلزم تمرکز حواس و توجه زیاد است.
اگر در جلسات با رییس و همکارانتان حرفی برای گفتن دارید، مطمئن شوید آن را در زمانهایی برگزار میکنید که انرژیتان پایین است، مثل بعد از ظهر، مگر اینکه یقین دارید جلسهتان مستلزم انرژی ذهنی زیادی است.
منبع: فرادید