در دولت یازدهم ۸۰ رشته میان رشته‌ای در کشور ایجاد شد
در دولت یازدهم ۸۰ رشته میان رشته‌ای در کشور ایجاد شد

معاون آموزشی وزیرعلوم در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما گفت: نسبت به سال اول پیروزی انقلاب اسلامی در همه ابعاد آموزش عالی رشد فزآینده ای داشته ایم بطوری که تعداد کل دانشجویان ۲۵ برابر، تعداد دانشجویان دکترا ۹۲ برابر، تعداد اعضای هیئت علمی ۱۱ برابر و تعداد مراکز آموزش عالی کشور ۱۲ برابر شده است.

1487057487-mg-0241معاون آموزشی وزیرعلوم در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما گفت: نسبت به سال اول پیروزی انقلاب اسلامی در همه ابعاد آموزش عالی رشد فزآینده ای داشته ایم بطوری که تعداد کل دانشجویان ۲۵ برابر، تعداد دانشجویان دکترا ۹۲ برابر، تعداد اعضای هیئت علمی ۱۱ برابر و تعداد مراکز آموزش عالی کشور ۱۲ برابر شده است.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی نیاسر در تبیین روند بازنگری دروس دانشگاهی اظهار داشت: درراستای کیفی سازی آموزش عالی، تعداد رشته های تحصیلی از ۴۶۰۰ رشته در آغاز دولت یازدهم به ۳۰۰۰ رشته محل یعنی ۳۸ درصد کاهش یافته است تا وضعیت موجود را بهتر کنترل کنیم متناسب با استانداردهای جهانی پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه برخی از رشته های تحصیلی قدمتی بیش از ۳۰ سال دارند که متناسب با شرایط امروز نیستند گفت: در همین راستا در گام اول ۶۰۰ رشته با قدمت بیش از ۱۰ سال شناسایی شد و در فرآیند بازنگری قرار گرفتند که امروز ۸۵ درصد آنها مورد بازنگری قرار گرفته اند.

شریعتی نیاسر، اسلامی کردن، روز آمد کردن، بومی کردن و کارآمدی را چهار اصل مورد توجه در بازنگری برنامه های درسی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: رویکرد امروز وزارت علوم کارآمدی و کاربردی شدن دروس دانشگاهی است که در همین راستا اصلاح برنامه های درسی دانشگاهی با نظر صاحب نظران در حال انجام است.

شریعتی در خصوص پذیرش بدون آزمون دانشجویان در دانشگاهها گفت: اگر پذیرش دانشجویان به دانشگاهها واگذار شود در کیفیت آموزش عالی موثر خواهد بود زیرا دانشگاهها تمایل دارند بهترین متقاضیان را پذیرش کنند.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ نزدیک به ۶۰۰۰ نفر از طریق آیین نامه استعداد های درخشان و بدون آزمون در دانشگاهها پذیرش شدند که تقویت این برنامه ورود دانشجویان با استعدادتر را به آموزش عالی بیشتر می کند.

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص انتقال روان شناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت گفت: هنوز کمیته مربوطه به نتیجه ای نرسیده است و وزرای علوم و بهداشت توافقی را امضا نکرده اند.

وی تاکید کرد: باید عوامل موثر بر کیفیت یک رشته تحصیلی را بررسی کنیم و لزوماً تغییر مجری برگزاری یک رشته تحصیلی به معنی ایجاد تفاوت در کیفیت آن نخواهد بود.