قرارداد ايجاد جوينت ونچر مشترك ميان رايزكو و مكاپلاست فرانسه در حالي در پاريس به امضا رسيد كه براي نخستين بار شرط صادرات ۳۰ درصدي براي يك قرارداد قطعه سازي به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش یوپنا، در اين مراسم كه با حضور علي آهني، سفير ايران در فرانسه برگزار شد، حميدرضا صمدي، رئيس هيئت مديره رايزكو گفت: قرارداد شكل گرفته ميان رايزكو و مكاپلاست براي توليد قطعات موتور و قطعات تزييني خودروست كه براي نخستين بار شرط ۳۰ درصد صادرات محصولات توليدي در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: مكاپلاست يكي از قطعه سازان بزرگ فرانسه و از تامين كنندگان تك سورس برخي از قطعات اين دو خودروساز است.
صمدي با بيان اينكه براي نخستين بار در متن يك قرارداد قطعه سازي به صادرات حداقل ۳۰ درصد از محصولات توليدي اشاره شده است گفت: قراردادن اين شرط خواسته ما بود چرا كه قرار نيست فعاليت ما در داخل مرزهاي ايران محدود شود. نگاه ما به دليل موقعيت جغرافيايي ايران، فرامرزي است.
رئيس هيئت مديره رايزكو در پاسخ به اينكه آيا با اين قرارداد قطعه سازان ايراني به طور مستقيم به زنجيره تامين رنو و پژو سيتروئن وصل خواهند شد، بيان كرد: در گردهمايي كوچكي كه امروز برگزار شد، مديران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اينكه با حضور مكاپلاست در ايران سرعت فعاليت اين رو شركت افزايش خواهد داشت، تاكيد داشتند. بنابراين ما به راحتي به زنجيره تامين پژو و رنو متصل خواهيم شد.
آهني سفير ايران در فرانسه نيز در اين مراسم با ابراز خوشحالي از اينكه روابط ايران و فرانسه در مسير خوبي قرار گرفته است، اظهار كرد: ما شاهد پيش رفت هاي خوبي در صنعت خودرو با مشاركت فرانسوي ها بوديم و مي توانيم بگوييم فرانسوي در پسابرجام در صنعت خودروي ايران پيشرو بوده اند.
او ادامه داد: نكته اي كه در قراردادهاي خودرويي امضا شده ميان خودروسازان ايراني و فرانسوي مطرح بوده، موضوع عمق بخشيدن به ساخت قطعات داخل و صادرات اين توليدات بوده است.
آهني با اشاره به ويژگي مثبت جوينت ونچر رازمكاپلاست، تصريح كرد: يكي از نقاط قوت قرارداد امروز كمك به توليد قطعات خودرو با استاندارهاي بالا در داخل كشور است. همچنين شرط صادرات ۳۰ درصدي در اين قرارداد، امكان استفاده از قطعات ساخت داخل ايران را در زنجيره تامين خودروسازان اروپايي فراهم مي كند.
سفير ايران در فرانسه تاكيد كرد: در قرارداد امروز موضوع صادرات قطعات به عنوان بندي از اين قرارداد در نظر گرفته شده كه بسيار حائز اهميت است و مي تواند به افزايش كيفيت قطعات توليد داخل بي انجامد.
پير بوله مديرعامل شركت مكاپلاست در مراسم امضاي اين قرارداد اعلام كرد: اين شركت در زمينه توليد قطعات پلاستيكي داخلي، خارجي و موتور خودرو فعاليت مي كند و در تلاش هستيم تا از طريق مشاركت با طرف ايراني حضور موثري در صنعت خودرو و قطعه سازي ايران داشته باشيم.
او با اشاره به زيرساخت هاي مناسب و قابل توجه صنعت قطعه سازي ايران در منطقه خاورميانه گفت: در سال هاي گذشته از طريق همكاري با شركت هاي پژو و رنو قطعات توليدي اين مجموعه به ايران صادر مي شد، اما در شرايط فعلي و با لغو تحريم ها تلاش كرده ايم تا از طريق سرمايه گذاري مستقيم، ايران را به يكي از پايگاههاي صادراتي خود تبديل كنيم.
پير بوله با بيان اينكه صنعت قطعه سازي ايران از منابع انساني بسيار توانمند نسبت به ديگر كشورهاي منطقه برخوردار است، افزود: با بررسي هاي تصميم گرفتيم از طريق همكاري با گروه رايزكو و سرمايه گذاري مشترك در زمينه توليد قطعات حضور گسترده اي در ايران داشته باشيم.
او گفت: بر اساس اين قرارداد علاوه بر انتقال دانش فني و تكنولوژي انحصاري ساخت، بالغ بر ۳۰ درصد از قطعات توليدي در ايران، از طريق شبكه جهاني تامين شركت هاي پژو، رنو و ديگر خودروسازان همكار با مكاپلاست به ديگر كشورها صادر خواهد شد.
اين قطعه ساز فرانسوي تصريح كرد: يكي از نكات مهم اين قرارداد سرعت اجراي آن است و در سال ۲۰۱۷ برنامه هاي توليد قطعات آغاز و همزمان هدفگذاري هاي صادراتي نيز دنبال خواهد شد.