در حال حاضر سطح‌بندی اعلام شده برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، نهایی و قطعی است، اما برای دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه شهید چمران فعلا در یک فاز آزمایشی اعلام شده و سطح‌بندی در این فاز، هیچ تأثیری ندارد؛ بنابراین در فاز آزمایشی اینکه یک دانشگاه در سطح یک، دو یا … قرار بگیرد، تفاوتی نمی‌کند.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر سطح‌بندی مراکز آموزش عالی دولتی در فاز آزمایشی اعلام شده و هیچ محدودیتی برای آن‌ها نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر سطح‌بندی اعلام شده برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، نهایی و قطعی است، اما برای دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه شهید چمران فعلا در یک فاز آزمایشی اعلام شده و سطح‌بندی در این فاز، هیچ تأثیری ندارد؛ بنابراین در فاز آزمایشی اینکه یک دانشگاه در سطح یک، دو یا … قرار بگیرد، تفاوتی نمی‌کند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اسفندماه سال ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش آموزش عالی را به تصویب رساند که بر اساس این مصوبه هشت تکلیف برای دستگاه‌های زیرمجموعه آموزش عالی تعیین شد که اولین تکلیف، منطقه‌ای کردن آموزش عالی بود و در این راستا گستره آموزش عالی به ۱۰ منطقه در کشور تقسیم شده که خوزستان منطقه دهم است.

وی افزود: در ادامه سیاست‌های هماهنگی، هم‌افزایی و هم‌فکری با دانشگاه‌های مناطق، نشست‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود که سفر امروز، در همین راستا و برای تبادل نظر انجام شده است تا سیاست‌های وزارتخانه را نیز در میان بگذاریم و سیاست مدیریت منطقه را تقویت کنیم؛ همچنین نقش دانشگاه‌های محور و دانشگاه‌های معین را به تصویر بکشیم و روی سیاست‌های جدید نیز تبادل‌نظر کنیم.

خوزستان به حد شایستگی خود نرسیده است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز رؤسای مراکز آموزشی منطقه ۱۰، در جلسه‌ای مشکلات و ابهامات خود را مطرح کردند. به اعتقاد من خوزستان علی‌رغم پتانسیل بالا، زمینه رشد بیشتری دارد که هنوز به آن حد شایستگی خود نرسیده است. یکی از رویکردهای ‌ما در آموزش عالی این است که استان‌های محروم از لحاظ آموزش عالی، مورد توجه ویژه قرار بگیرند. یکی از دلایل سفر امروز من این است که بررسی کنیم برای توسعه آموزش عالی منطقه‌ ۱۰ چه می‌توان کرد.

تفویض اختیار برنامه‌ریزی آموزشی به دانشگاه‌های کشور

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در مجموع سیاست‌هایی که در طرح آموزش عالی دنبال می‌شوند، یکی مدیریت منطقه‌ای است و بر این مبنا در مناطق مختلف آموزش عالی اختیاراتی تعریف شده است که در سطح منطقه قابل استفاده باشد و در برخی زمینه‌ها، مدیریت منطقه سیاست‌گذاری آموزش عالی منطقه خود را اعمال کند. روز گذشته آیین‌نامه تفویض اختیار در برنامه‌ریزی درسی را به کل دانشگاه‌های کشور ابلاغ کردیم که در قالب آن به همه دانشگاه‌های سطح یک و دو اختیار داده شد که نسبت به بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین برنامه‌های جدید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این تفویض اختیار که در این سطح انجام شده، در تاریخ بی‌سابقه بوده است، گفت: من معتقدم این آیین‌نامه منشأ یکی از تحولات خوب در دولت جدید و در ارتباط با سیاست تمرکززدایی از دستگاه‌های ستادی است. تا امروز تمام برنامه‌های درسی، با تمام محتوا به‌طور دقیق در ستاد تدوین و پرداخته می‌شد؛ آیین‌نامه ابلاغی این موضوع را از ستاد خارج و به دانشگاه‌ها واگذار می‌کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های کل کشور برخلاف سال‌های گذشته که در شهریورماه برگزار می‌شد، امسال در دهه اول مرداد برگزار می‌شود که ستادی برای برنامه‌ریزی این موضوع تشکیل شده است؛ قرار است محورهای مهمی که چالش‌های اصلی آموزش عالی محسوب می‌شوند در این همایش در کارگروه‌هایی بررسی شوند.

“دهه سرآمدی آموزش” پس از چندسال وقفه برگزار می‌شود

شریعتی نیاسر عنوان کرد: پس از چند سال وقفه از سوم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۹۶ را به‌عنوان “دهه سرآمدی آموزش” اعلام کردیم و به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که در این ۱۰ روز برنامه‌هایی را اجرا کنند؛ کلیدواژه‌های کاری را در قالب بخشنامه‌هایی به تمام دانشگاه‌ها اعلام کردیم که مشتمل بر ۱۰ مورد هستند.

وی در خصوص این کلیدواژه‌ها، توضیح داد: ما در این ۱۰ روز از دانشگاه‌ها انتظار داریم که به اهمیت تعامل بین دستگاهی بپردازند؛ همچنین توجه ویژه‌ای به ضرورت رابطه هدفمند آموزش و پژوهش داشته باشند؛ چراکه باور داریم دفتر پژوهش را آموزش شکل می‌دهد. دانشگاه‌ها باید به شیوه‌های نوین آموزش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. باید روش‌های تدریس و آموزش را اصلاح و روش‌های نوین را از کشورهای پیشرفته اقتباس کنیم تا پویایی بیشتری در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی ایجاد شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مورد چهارم، اخلاق آموزشی است. بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها در عرصه آموزش مطلوب نیست. باید راهکارهایی پیدا کنیم که دانشجویان ضمن آموزش علوم نوین، یاد بگیرند که به اخلاق الهی پایبند باشند تا افرادی فرهیخته و فارغ‌التحصیلان مؤثری از لحاظ رفتار اجتماعی شوند.

ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی

شریعتی نیاسر گفت: همچنین ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی، مورد پنجم این کلیدواژه‌ها است؛ چراکه آموزش برای جامعه دانشجویی است و باید از علاقه مخاطب که دانشجویان هستند، نظرخواهی شود. یکی از مصادیق کرسی‌های آزاداندیشی نیز همین امر است. علی‌رغم اینکه نظرخواهی در خصوص اساتید از دانشجویان به‌طور رسمی انجام می‌شود، معتقدم باید نشست‌هایی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا دانشجویان مسائل را به بحث بگذارند و نقد کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کلیدواژه ششم، تجلیل از مقام علم و عالم است. این ایام مصادف با شهادت استاد مطهری است و ایجاب می‌کند که اساتید برجسته را از بُعد آموزشی و نه پژوهشی تکریم کنند؛ یعنی کسانی که در عرصه آموزشی به‌طور شاخص عمل کردند در جامعه مطرح شوند.

معرفی نمادین “دانشگاه بدون حصار”

وی کلیدواژه هفتم را معرفی نمادین دانشگاه در یک روز به‌عنوان دانشگاه بدون حصار عنوان و اظهار کرد: در واقع باید در این روز درِ دانشگاه به روی عموم باز شود و سه قشر یعنی خانواده‌ها، صنعتگران و مدیران منطقه از دانشگاه بازدید کنند. صنعتگران می‌توانند دانشگاه را ببینند و پی ببرند که چه‌قدر می‌توان از این محیط برای تحقق هدف خود استفاده کنند.

شریعتی نیاسر گفت: همچنین مدیران منطقه‌ای فکر می‌کنند که برای فعالیت آموزشی باید مؤسسه‌ای جداگانه تأسیس کنند، زیرا نمی‌دانند در محیط دانشگاه اوضاع از چه قرار است. این رویکرد می‌تواند نوعی اطلاع‌رسانی مثبت در جهت هم‌افزایی و تعامل در جامعه باشد و اگر این اتفاق بیافتد بارِ تقاضای بی‌رویه برای توسعه مؤسسه‌های آموزش عالی کم می‌شود.

برجسته‌ترین اساتید باید در مقاطع پایین‌تر درس دهند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: استفاده از مجرب‌ها برای امر آموزش عالی، کلید واژه هفتم است. باور ما این است که هر چه استاد مجرب‌تر باشد باید در مقاطع پایین‌تری درس دهد، زیرا شکل‌گیری تفکر دانشجو در این مقاطع اتفاق می‌افتد و اتفاقا باید برجسته‌ترین اساتید در این مقاطع درس بدهند. این امر نیاز به ترویج دارد. رابطه هدفمند آموزش و کارآفرینی، نهمین کلیدواژه است، بخشی از مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار به تفکر خود این افراد برمی‌گردد که چه‌قدر قدرت کارآفرینی دارند.

شریعتی نیاسر در خصوص کلیدواژه آخر، گفت: توجه به استانداردهای آموزشی و اینکه چه‌قدر آموزش‌های ما مطابق با استانداردهای جهانی است، از موارد دیگری است که در این دهه خوب است صاحب‌نظران این مسأله را تحلیل کنند که به‌طور مثال آیا این حجم درس برای این زمان مناسب است یا شیوه‌ای برای این تدریس کفایت می‌کند یا خیر. انتظار داریم دانشگاه‌ها با قدرت در این دهه به این موارد بپردازند.

تفویض اختیارات موجب تقویت دانشگاه‌ها خواهد شد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفویض اختیارات وزارت علوم به دانشگاه‌ها در رابطه با برنامه‌ریزی درسی موجب تضعیف برخی دانشگاه‌ها نخواهد شد، عنوان کرد: اصلاً موجب تضعیف دانشگاه‌ها نمی‌شود بلکه موجب تقویت این دانشگاه‌ها خواهد شد زیرا با این تفویض اختیارات، دانشگاه‌ها را نه بالا و نه پایین آوردیم، بلکه این تفویض اختیارات فقط به دانشگاه‌های قوی و در حوزه رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه‌ها، تصویب کردیم.

نهایی‌بودن سطح‌بندی برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره قرار گرفتن دانشگاه شهید چمران در سطح دو دانشگاه‌های کشور و تأثیر این موضوع بر وضعیت علمی این دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر این سطح‌بندی که اعلام شده برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، نهایی و قطعی است، اما برای دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه شهید چمران فعلا در یک فاز آزمایشی اعلام شده و سطح‌بندی در این فاز، هیچ تأثیری ندارد؛ بنابراین در فاز آزمایشی اینکه یک دانشگاه در سطح یک، دو یا … قرار بگیرد، تفاوتی نمی‌کند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در واقع زمانی که در فاز اول آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌ها، یک دانشگاه در سطح یک یا دو قرار بگیرد با وجود این سطح یک یا دو، همه در یک تراز دیده می‌شوند، اما اگر این فاز آزمایشی کنار گذاشته شود و جمع‌بندی نهایی صورت گیرد، آن‌گاه محدودیت‌های ناشی از سطح‌بندی‌ها نظیر محدودیت بودجه، محدودیت توسعه، محدویت رشته و محدودیت هیأت‌علمی اعمال خواهد شد.

سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در فاز آزمایشی اثری ندارد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح‌بندی مراکز دولتی در فاز آزمایشی اعلام شده و هیچ تأثیری نخواهد داشت و وضعیت دانشگاه شهید چمران یا هر دانشگاه دیگر فعلا به این سطح‌بندی ارتباطی ندارد؛ در آینده با جمع‌بندی نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌ها، ممکن است دانشگاه شهید چمران در سطح یک یا سطح دیگری قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره کاهش شدید جذب هیأت‌علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: این مشکل از وزارت علوم ناشی نمی‌شود؛ اعتقاد داریم ردیف استخدامی بسیاری از دانشگاه‌های کشور ازجمله دانشگاه شهید چمران اهواز کم است و برای جذب هیأت‌علمی پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع را باید سازمان مدیریت حل کند، گفت: انتظار داریم در راستای رفع نیازهای جذب هیأت‌علمی در دانشگاه‌های مناطق محروم، این سازمان کمک کند تا بتوانیم ردیف‌های استخدامی مورد نیاز جهت جذب در دانشگاه‌ها را تأمین کنیم؛ البته سازمان مدیریت قول داده است که در سال ۹۵ این مشکل دانشگاه‌ها را حل کند و برای سال ۹۶ نیز در این زمینه باید دوباره وارد مذاکره شویم.

اجرای چهار طرح کلان اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی و ترویج این فرهنگ، عنوان کرد: وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن گفته می‌شود، این موضوع در تمام عرصه‌ها و ارکان نظام‌های مدیریتی معنا پیدا می‌کند. معنای اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری بوده است، تقریباً موردتوجه جدی این وزارتخانه است. چهار طرح کلان اقتصاد مقاومتی بر عهده وزارت علوم قرار گرفته که از این تعداد مسئولیت دو طرح با معاونت آموزشی این وزارتخانه است.

وی موضوع یکی از این طرح‌ها را پیاده‌سازی نظام آموزش عالی عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و طرح دوم نیز رساندن پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور به تراز بین‌المللی تا افق ۱۴۰۴ است. به عبارت دیگر تا سال ۱۴۰۴، پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور باید در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد. در حال حاضر از کل دانشگاه‌های کشور، ۲ دانشگاه در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

شریعتی نیاسر افزود: امیدواریم در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری و مسئولان نظام بتوان با پیش‌بینی‌های انجام‌شده این پنج دانشگاه و پژوهشگاه را به تراز بین‌المللی برسانیم و خواهیم رساند.

وی بهینه کردن رشته‌مقطع‌های تحصیلی را یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی هر رشته در هر جای کشور به معنای بار مالی برای دولت و نظام است. هدفمندسازی و مأموریت‌گرا کردن این رشته‌ها می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. در سال‌های گذشته تعداد رشته‌مقطع‌های درسی را از ۴۶۰۰ عنوان به ۲۸۰۰ عنوان رسانده‌ایم و این کاهش قابل توجهی است که قطعا از موازی‌کاری‌ها، همپوشانی‌ها و توسعه‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کند.

اصلاح ۱۶ درصد شاخص نسبت دانشجو به استاد در کشور

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دیگر برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: در این راستا اصلاح شاخص نسبت دانشجو به استاد از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است. در سال‌های گذشته وضعیت این شاخص چندان محسوس نبود. امروز ۱۶ درصد شاخص نسبت دانشجو به استاد در کل کشور با کاهش جمعیت دانشجو و افزایش هیأت‌علمی اصلاح شده است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: اصلاح هرم هیأت‌علمی موضوع دیگری است که دنبال کرده‌ایم. اگر سال ۹۲، ۷۵ هزار عضو هیأت‌علمی داشتیم، اکنون بیش از ۸۱ هزار عضو هیأت‌علمی داریم که افزایش قابل توجهی داشته است و هرچه بتوانیم جذب هیأت‌علمی را افزایش دهیم قطعا بر ابعاد کیفی کار تأثیرگذار خواهد بود و هدفمندی آموزش عالی را بیشتر مورد توجه قرار خواهد داد که نتیجه آن ارتقاء کیفی و تحقق‌ بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

اجرای ۲ طرح کلان اقتصاد مقاومتی در برنامه ۱۰ ساله

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی به امسال منتهی نخواهد شد و ادامه خواهد یافت، ۲ طرح کلان اقتصاد مقاومتی که بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم قرار دارد، در یک برنامه ۱۰ ساله دیده شده است. امیدواریم مدیران آموزش عالی بتوانند این اهداف را دنبال کنند؛ چراکه جزو مصوبات بالادستی، تذکرات مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

شریعتی نیاسر در خصوص بازنگری شیوه‌های نوین آموزشی در وزارت علوم گفت: این موضوع مسأله‌ای نیست که به‌صورت حاکمیتی حل شود. اتخاذ شیوه‌های نوین آموزشی تا حدی می‌تواند با بخشنامه و تصمیمات ستادی پیگیری شود، اما بخش اعظمی از آن به خود دانشگاه‌ها بستگی دارد و دانشگاه‌ها باید از نیروهای جدید آموزشی استفاده کنند.
شیوه آموزش در کلاس‌های دانشگاه باید وارونه شود

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: آنچه امروز در کلاس‌های دانشگاه می‌بینیم، مانند کلاس سخنرانی است؛ گاهی استاد در کلاس درس حاضر می‌شود و مطالب درسی را از روی جزوه یا تخته برد و … به دانشجو ارائه می‌دهد و دانشجو هم بعد از آن به منزل خود بازمی‌گردد. این روند باید وارونه شود و دانشجو درس را در خانه بخواند و رفع اشکال، پرسش و تعامل و گفت‌وگو با استاد را به کلاس بیاورد. اگر اساتید بتوانند از چنین شیوه‌ای استفاده کنند، دانشجوها سرزنده می‌شوند.

وی افزود: شیوه آموزش امروز ما با شیوه ۵۰ سال قبل ازنظر ظاهری خیلی تفاوت ندارد؛ باید این روند را اصلاح کنیم. در دانشگاه‌های تراز اول، شیوه‌های بسیار خوب آموزشی اتخاذ شده است و به این علت افق روشنی را در آینده آموزش می‌بینیم و پیش‌بینی می‌کنیم؛ چراکه تمام توجه خردورزان به این مهم جلب شده و در حال بازنگری در شیوه‌های آموزشی هستند. این موضوع چراغ روشنی را در مسیر ما می‌گذارد تا به وضعیت مطلوب آینده امیدوار باشیم.

در برخورد با مؤسسات فاقد استاندارد هیچ تعارفی نداریم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سیاست این وزارت‌خانه در خصوص مؤسسات آموزشی، گفت: از ارتقاء مؤسسات آموزشی استقبال می‌کنیم؛ اینکه یک دانشکده به مرکز آموزشی یا مرکز آموزشی به مجتمع آموزشی و مجتمع آموزشی به دانشگاه بخواهد تبدیل شود، قطعا مورد استقبال ما قرار می‌گیرد اما شرط‌هایی هم دارد و این شروط این است که این مؤسسات شاخص‌های مدنظر ما را داشته باشد.

شریعتی نیاسر تأکید کرد: اصلاً قرار نیست که هیچ مرکزی بنا بر سفارش، توصیه یا رابطه‌بازی توسعه یابد؛ مؤسساتی هم که در سطح خود نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند، حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد و نمونه‌های برخورد مثبت و منفی هم داشته‌ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از مؤسسات غیردولتی که از استانداردهای لازم و کافی برخوردار نبودند و نتوانستند خود را بالا بکشند، منحل شدند که بارزترین آن پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان بود که دستور انحلال آن دو هفته پیش ابلاغ شد. بنابراین در برخورد با این‌گونه مؤسسات که از استانداردها خارج می‌شوند هیچ تعارفی نداریم.

حدود ۳۰ مرکز غیردولتی کشور در سطح دانشگاه هستند

وی افزود: مراکز و مؤسسات آموزشی را که مستعد رشد باشند و شاخص‌ها را نیز رعایت کنند قطعاً کمک می‌کنیم تا ارتقاء یابند. در طول این ۳٫۵ سال از عمر دولت تدبیر و امید، در حال حاضر نزدیک به ۳۰ مرکز غیردولتی کشور در سطح دانشگاه هستند؛ نمونه‌های موفقی از ارتقاء این مؤسسات آموزشی نظیر دانشگاه‌های علم و فرهنگ، شیخ بهایی، سجاد، خیام، خاتم و … هم داشتیم و قطعا به ارتقاء مؤسسات کمک خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: متولیان این مؤسسات و مراکز باید بدانند که در دوره فعلی اخذ شاخص‌ها و رعایت استانداردها ملاک است. شاخک‌ها و ابزارهای نظارتی ما بسیار قوی‌تر از گذشته عمل می‌کنند و در قالب مرکز نظارتی و ارزیابی وزارت علوم، شورای عالی نظارت ارزیابی، کمیسون ماده ۹ و …، دستگاه نظارتی دنبال خواهد شد.

سیاست وزارت علوم به هیج وجه حذف مؤسسات آموزشی نیست

وی با تأکید بر اینکه سیاست آموزش عالی در دولت فعلی بسیار شفاف و روشن است، گفت: ۱۸ اسفندماه ۹۴، طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی که روی آن کار کرده بودیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد. در این طرح، به هیچ‌وجه انحلال و حذف مؤسسات آموزشی مطرح نیست، مگر اینکه خود این مراکز سقوط کنند.

شریعتی نیاسر افزود: سیاست وزارتخانه به هیج صورت حذف مؤسسات آموزشی نیست. چون متأسفانه در دهه گذشته مراکز و مؤسسات آموزشی رشد بی‌رویه‌ای داشتند و تعداد مراکز دولتی از ۴۰ یا ۵۰ مرکز به‌طور ناگهانی به ۱۴۳ مرکز رسید و تعداد مراکز غیردولتی نیز از ۶۰ یا ۷۰ مرکز به ۱۵۰ مرکز افزایش پیدا کرد؛ ما اساس و بنا را بر ساماندهی این مراکز گذاشته‌ایم؛ البته خود این ارقام نیز نشانگر رشد بی‌رویه مراکز و مؤسسات آموزشی در یک بازه زمانی کوتاه است.

وی بیان کرد: تا زمانی که شرایط اقتضا کند، این مؤسسات نه‌تنها باید به حیات خود ادامه دهند بلکه باید ارتقا نیز پیدا کنند، اما راه‌های ارتقا نیز متفاوت است؛ در حال حاضر در این زمینه کارهایی را در دست انجام داریم و بهترین راه این است که این‌گونه مؤسسات از پتانسیل دانشگاه‌های بزرگ به‌عنوان دانشگاه معین استفاده کنند.

سازوکار واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سؤال که در مقابل سیاست واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها چه ابزارهای نظارتی دیده شده تا با سیاست‌های کلی کشور منطبق باشد، گفت: در این آیین‌نامه اولین موردی که دیده شد، این است که از دانشگاه‌ها خواسته شده تا شورای برنامه‌ریزی و نظارت را در دانشگاه تعریف و به ما اعلام کنند تا شورا بتواند در خصوص این اختیارات به‌درستی عمل کند زیرا بدون سازوکار انجام، اجرای این آیین‌نامه امکان‌پذیر نیست و یکی از مواد این آیین‌نامه به‌صراحت دانشگاه را موظف به فراهم کردن سازوکار لازم برای راه‌اندازی این شورا کرده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نکته دوم در این خصوص بحث مدیریت منطقه‌ای است و مدیریت منطقه آموزشی در این برنامه بر دانشگاه منطقه نظارت می‌کند و نکته سوم نیز اصل اعتماد به دانشگاه‌های خوب کشور است؛ یعنی باید به دانشگاهی که در رده دانشگاه خوب و سطح یک یا دو است، اعتماد کنیم.

بازنگری نزدیک به ۶۰۰ برنامه درسی از سال ۹۴ تاکنون

شریعتی نیاسر از بازنگری نزدیک به ۶۰۰ برنامه درسی با قدمت بیش از ۱۰ ساله از سال ۹۴ تاکنون خبر داد و افزود: این بازنگری با رویکرد کارآفرینی و تقویت جنبه‌های علمی و کاربردی و دروس مرتبط با کارآفرینی انجام شده است؛ همچنین به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شده تا بعضی از دروس را به‌صورت اختیاری با تأثیر نمره آن در معدل ارائه کنند. در بخشنامه این تفویض اختیار، ۶ درس در اولویت قرار گرفته شده است که یکی از این دروس درس کارآفرینی است.