رئیس‌جمهور ترکیه خواهان اقدامات بیشتر از سوی آمریکا برای پایان بخشیدن به بحران سوریه شد.

رئیس‌جمهور ترکیه خواهان اقدامات بیشتر از سوی آمریکا برای پایان بخشیدن به بحران سوریه شد.

به گزارش یوپنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره حمایت روسیه از دولت سوریه و حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در این کشور گفت: ما امیدواریم که اقدامات آمریکا تنها به این اقدام ختم نشود و حتی روسیه نیز در این اقدامات شرکت کند و روس‌ها از حمایت اسد دست بردارند.

اردوغان در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود با استقبال از بیانیه اخیر مسکو مبنی بر اینکه روسیه نمی‌تواند حمایت بی قید و شرط از اسد داشته باشد گفت: بیایید به این مساله سرعت ببخشیم و از این “شر” نجات یابیم.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد: “بدون شک سوریه تسلیحات شیمیایی دارد و کاملا مشخص است که جنگنده‌های کدام طرف این بمب‌ها را بر روی شهروندان سوری می‌اندازد. رادارهای ما این اقدامات را ضبط می‌کند.”

وی در ادامه اظهاراتش بار دیگر بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد و گفت: اگر ما صحبت از “دموکراسی” می‌کنیم باید در برابر این روند بایستیم.

اردوغان با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: در این مذاکرات روند خوبی در پیش گرفته است اما متاسفانه این مذاکرات آنگونه که ما می‌خواستیم پیش نرفت.

وی در گفت‌وگوی تفصیلی خود با شبکه ۲۴ تی وی با رد اظهارات مقامات سوریه مبنی بر استفاده نکردن از تسلیحات شیمیایی مدعی شد: آنها می‌گویند این سلاح‌ها از سوی یک سازمان تروریستی استفاده شده است اما ما اطلاعات به دست آمده از سیستم راداری داریم که گزارشات مهمی در این باره ارائه کرده‌اند. برخی می‌گویند که سوریه تسلیحات شیمیایی ندارد “البته که دارد”. “کاملا آشکار است که سوریه برنامه پرتاب این سلاح‌ها را داشته است. همچنین ناتو گزارش‌های سیستم‌های راداری را در اختیار دارد.”/ایسنا