معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست آموزش عالی، توسعه رشته محلهای مبتنی بر تقاضا است؛ چرا که به اشتغال ختم میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست آموزش عالی، توسعه رشته محلهای مبتنی بر تقاضا است؛ چرا که به اشتغال ختم میشود.
به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتینیاسر در نشست خبری در محل دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه طی چهار سال گذشته، گامهای مثبتی جهت بهبود وضعیت، اقتدارمراکز، ارتقای کیفی و کنترل وضعیت کمی دانشگاهها برداشته شده است، اظهارداشت: تا سال ۱۳۹۲ شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تعداد دانشجویان و افزایش تعداد مراکز دانشگاهی بودیم که بیرویه و خارج از کنترل بود و طی چهار سال گذشته، تعداد مراکز دانشگاهی از ۹۱۶ در سال ۱۳۸۴ به ۲۸۰۰ مورد در سال ۹۲ افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته دولت اهتمام ویژهای برای مهار افزایش نامتوازن و توجه به ماموریتهای اصلی مراکز دانشگاهی به کار گرفت، ادامه داد: تصویب طرح آمایش آموزش عالی در اسفند سال ۹۴ یکی از این موارد بهشمار میرود. علاوه بر این، منطقهای کردن آموزش عالی و تقسیم کشور به ۱۰ منطقه، تدوین طرح مدیریت منطقه و تفویض اختیار به دانشگاهها و همافزایی بین مراکز آموزش عالی، از دیگر مصادیق بارزفعالیت های دولت در بهبود وضعیت بهشمار میرود.
وی افزود: خوشبختانه طی چهار سال گذشته و با تکیه بر ماموریتگرایی مراکز آموزش عالی، دانشگاههایی که ماموریت خاصی برای آنها تعریف شده در مدار خود قرار گرفتند و یکی از مهمترین مصادیق تحقق این مهم دانشگاههای مهارتی هستند؛ چرا که برای رفع خلا وجود تکنسین و افراد ماهر در بازار کار، باید آموزش مهارت در دانشگاههای علمیکاربردی و فنی و حرفهای مورد توجه ویژه قرار بگیرد. البته جمعیت دانشجویی این دانشگاهها به راحتی وارد بازار کار میشوند.
شریعتینیاسر خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته، دانشگاه پیامنور در راستای ارائه آموزشهای غیرحضوری روی ریل خود قرار گرفته و در مجموع ۲۵۰ مجوز آموزشهای مجازی و الکترونیک دریافت کرده است. در دانشگاههای دیگر نیز ظرفیت را بر اساس نیاز دستگاههای تابعه محدود کردهایم.
وی با تاکید بر اینکه اتخاذ سیاستهایی از این دست، گامی در جهت رفع بیکاری فارغالتحصیلان بهشمار میرود، افزود: حتیالامکان سعی کردهایم که در دانشگاههای ماموریتگرا، ضمانت شغلی دانشآموختگان را پیشبینی کنیم. برای بهبود کیفی دانشگاهها نیز سعی بر این است که اعطای مجوز به رشته محلهای درخواست شده کنترل شده و تقاضامحور باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم، یادآور شد: همچنین به دلیل توجه نسل جوان به آرمانهای نظام و ویژگیهای دوران دفاعمقدس، درس ارزشهای دفاعمقدس به عنوان درس اختیاری و با تاکید بر تاثیرگذاری در معدل ابلاغ شد. مدیریت خانواده، محیط زیست، مهارتافزایی و استانداردسازی نیز دروسی هستند که به دانشگاهها ابلاغ شده تا به عنوان دروس اختیاری در چارچوب سنوات مصوب ارائه شود.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: سیاستهای ابلاغی زمینهای را فراهم کرده که جمعیت دانشجویان مازاد به طور طبیعی کسر شدهاند. اینکه تعبیر صندلیهای خالی دانشگاهها را به کار ببریم چندان درست نیست؛ چرا که تعبیر صندلی خالی به خاطر اصلاح جذب مازاد دانشجو شکل گرفته است.
وی افزود: موسسات غیردولتی به پنج سطح تقسیم میشوند و موسسات سطح پنج در هیچ رشته و مقطعی اجازه توسعه ندارند. ولی موسسات سطح یک در همه مقاطع و رشتهها حق توسعه داشته و شاخصهای تشویقی هم دریافت میکنند.
شریعتینیاسر در خصوص شرکتهای دانشبنیان، گفت: وزارتخانه ورود خوبی به شرکتهای دانشبنیان دارد. موسسات کارآفرینی نیز از رشد مطلوبی برخوردار بوده و با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط هدفمند و موثری دارند. این در حالی است که تعداد شغلهای ایجاد شده در پارک علم و فناوری ۵۰ درصد رشد داشته و در حال حاضر در این پارکها ۳۰ هزار شغل داریم.