دامنه‌ی قیمتی سفرهای داخلی و خارجی در تعطیلات پیش رو تا ۵۰ درصد هم می‌رسد.

نیمه خردادماه آخرین تعطیلات طولانی فصل بهار است که نه تنها تداخل زمانی آن با ماه رمضان مانع سفر و اجرای تورها نشده، بلکه مثل هر پیکِ مسافرتی دیگر با افزایش قیمت روبرو شده است.

به گزارش یوپنا، دامنه‌ی قیمتی سفرهای داخلی و خارجی در تعطیلات پیش رو تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، مثلا تا همین چند روز پیش، تورهای گرجستان به پایین‌ترین حد نرخ خود، یعنی ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود که برای نیمه خرداد تا دو برابر فروخته می‌شود‍!

وضعیت برای تورهای ترکیه که این روزها به نسبت دیگر همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مشتریان کمتری دارد نیز به همین گونه است، هرچند قیمت سفرهای ترکیه در مقایسه با سایرین، نوسان کمتری دارد.

تورهای داخلی مثل اصفهان، شیراز و یزد که اتفاقا به خاطر همزمانی اجرای آنها با ماه رمضان با محدودیت در خدمات‌دهی بویژه در بخش پذیرایی مواجه شده نیز دست کمی از تورهای خارجی ندارد و آنها نیز برای تعطیلات پیش رو، افزایش نرخ را تجربه می‌کنند.

قیمت بعضی از این تورها درحال حاضر حدودا ۳۷۰ هزار تومان با اقامت در هتل سه ستاره و بلیت هواپیما است که همان تورها برای نیمه خردادماه بین ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که البته بخش زیاد این تغییر به شناور بودن نرخ بلیت پروازها مربوط می‌شود که برای روزهای آینده همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

اما تورهای طبیعت‌گردی که بررسی‌ها گویای افزایشی بیش از ۲۵ درصد در قیمت‌های تعطیلات نیمه خردادماه است، به دلیل محدودهای کمتر در خدمات‌دهی در دامان طبیعت، به نسبت تورهای فرهنگی، اجراهای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

هرچند به خاطر اعمال برخی قوانین سخت‌گیرانه در مناسبت‌های نیمه خردادماه که مطابق با ماه رمضان و اقبال کمتر مردم شده، بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی در این تعطیلات، برخلاف سال‌های قبل، تورهای کمتری را عرضه کرده‌اند و میدان به دست افراد فاقد مجوز افتاده است؛ همان هایی که دفاتر خدمات مسافرتی معتقدند بیشترین ناهنجاری را در میان جوامع محلی و طبیعت داشته‌اند، اما با کمترین برخورد قانونی روبرو شده‌اند. افرادی که به اعتقاد برخی مدیران دفاتر طبیعت گردی، تورهای ارزانِ کم کیفیتی را اجرا می‌کنند که مسافر را نسبت به خدمات و نرخ‌های واقعی گمراه کرده است.

مدیران این دفاتر، بالا بودن قیمت تورهایشان را به کیفیت بالای خدمات‌شان ربط می‌دهند و معتقدند خدماتی که در دل جنگل و یا در ارتفاعات کوه به گردشگران داده می‌شود، کار آسانی نیست و مردم هم عادت کرده‌اند فقط قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند، نه کیفیت خدمات را، برای همین فکر می‌کنند آژانس‌ها گران‌فروش هستند، درحالیکه نرخ و کیفیت خدمات آن ها متفاوت از تورهای بدون مجوز است.

اگرچه این افزایش قیمت در تورهای نیمه خردادماه به تعبیر دست اندرکاران گردشگری، محصول حجم تقاضا و گرانی های کفِ بازار است، اما با توجه به وعده هایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای کنترل قیمت و ارزان سازی سفر بویژه در داخل کشور داده، این انتظار می رود، سیاست گذاری در این زمینه جدی تری صورت گیرد تا دست کم افزایش نرخ سفر، همسو با نرخ تورم پیش برود، نه جلوتر از آن.

منبع: ایسنا