به گزارش یوپنا «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد، اگر کوبا به دنبال عادی سازی روابط با واشنگتن است، باید به نقض حقوق بشر پایان دهد.

به گزارش یوپنا «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد، اگر کوبا به دنبال عادی سازی روابط با واشنگتن است، باید به نقض حقوق بشر پایان دهد.

روزنامه آمریکایی نیویورک پست، تیلرسون روز گذشته به اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که «کوبا باید برخی از چالش های حقوق بشری در این کشور را در صورتی که به دنبال عادی سازی روابط دیپلماتیک با آمریکا است، برطرف کند.»
وی با اشاره به آغاز روند عادی سازی روابط دو کشور از زمان دولت قبلی آمریکا افزود، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا این هفته پس از بازنگری در سیاست «باراک اوباما» رئیس جمهوری قبلی درباره کوبا، برخی از فعالیت های تجاری دو کشور را حفظ خواهد کرد.
ترامپ ظاهرا در حال بررسی اصلاحاتی در سیاست آمریکا و کوبا است که در دو سال گذشته توسط دولت اوباما به منظور کاهش محدودیت های سفر و تجارت با کوبا اجرایی شد.
تیلرسون با اشاره به منافع حفظ روابط تجاری با کوبا برای مردم این کشور، خطاب به «باب کورکر» رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: رویکرد کلی حفظ فعالیت های بازرگانی تا حد ممکن است.
وی افزود: اما از سوی دیگر، ما فکر می کنیم که رویکرد کنونی آمریکا دستاورد چندانی در تغییر رفتار حکومت کوبا و نحوه رفتار آن با مردم خود نداشته است.
تیلرسون اظهار داشت که دولت ترامپ همچنان به سیاست آمریکا در قبال کوبا در دوران پس از اوباما ادامه می دهد و از تایید اعلام رسمی تغییر در چنین سیاستی در جریان سفر ترامپ به میامی خودداری کرد.
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در همین زمینه نوشت: انتظار می رود ترامپ روز جمعه در سفر به میامی بازنگری در بخش هایی از سیاست اوباما در قبال کوبا را اعلام کند؛ رویکردی که شامل بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، از سرگیری پروازهای مستقیم و فعالیت تجاری شرکت ها پس از نیم قرن خصومت ناشی از جنگ سرد در روابط دو کشور بوده است.
پنجاه و هفت زن کارآفرین کوبایی در نامه ای مشترک به «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس جمهوری آمریکا حمایت وی را از سیاست هایی خواستار شده اند که به گفته آنها به تقویت جایگاه زنان و خانواده هایشان در کوبا کمک کرده است.
تیلرسون در مقابل گفته است که دولت آمریکا بر این باور است که مشی جدید آمریکا به طور مستقیم از دولت هاوانا در نقض قوانین آمریکا حمایت کرده است.
یکی از مقام های کاخ سفید در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره تغییرات احتمالی در رویکرد آمریکا در قبال کوبا گفت: انتظار می رود ترامپ برخی اصلاحات را حفظ و برخی دیگر را کنار بگذارد. سفارت امریکا در هاوانا همچنان باز خواهد ماند اما تجارت با هر سازمان کوبایی مرتبط با نظامیان این کشور منع خواهد شد. دسترسی بیشتر به اینترنت، آزادی زندانیان و بازگردندان آمریکایی ها فراری در کوبا، از دیگر خواسته های واشنگتن است.
انتظار نمی رود امتیاز ویژه دولت اوباما به مهاجران کوبایی موسوم به «پای تر، پای خشک/ Dry Foot,Wet Foot) لغو شود.
اوباما به عنوان بخشی از رویکردش در عادی سازی روابط با کوبا چنین سیاستی را لغو کرد. بر اساس چنین سیاستی، هر مهاجر غیر قانونی به محض ورود به آمریکا می توانست حق شهروندی این کشور را کسب کند.
ترامپ در طول کمپین های انتخاباتی وعده داده بود تا در کنار برخی دیگر از تغییرات در سیاست ها و تصمیمات دولت قبلی در این رابطه نیز تجدید نظر کند.
به گزارش رویترز برخی از نمایندگان هم حزبی دونالد ترامپ، روز جمعه با ارسال نامه ای از وی خواستند در روابط با کوبا تجدید نظر نکند. آنها از این که رییس جمهوری آمریکا درصدد لغو سیاست های ‏اوباما است، عمیقا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده اند که این کار می تواند هاوانا را تشویق کند که به کشورهایی مانند روسیه ‏و چین وابسته شوند.‏
روابط کوبا و آمریکا به دنبال انقلاب ۱۹۵۹، قطع شد.‏
اوباما و رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا در دسامبر ۲۰۱۴ گرمی روابط دو کشور را اعلام کردند و از آن زمان واشنگتن و هاونا گام های ناباورانه ‏را برای ترمیم مناسبات خود پس از متجاوز از یک قرن برداشتند‎.
اوباما ضمن دیدار از کوبا بخش هایی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور از سال ۱۹۶۲ را کاهش داد.‏
همچنین پروازها بین دو کشور از سرگرفته شد و کشتی های تفریحی اکنون می توانند بین میامی و هاوانا رفت و آمد کنند.