از آنجائی که دانشگاه پیام نور با توجه به رشد و گسترش در سطح ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای نسبت به سایر دانشگاه های کشور برخوردار است، توجه این دانشگاه به رویدادهای کارآفرینی برای بحث اشتغال در سطح ملی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

بزرگترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور در حوزه تولید محتوای دیجیتال، به همت دانشگاه پیام نور و همکاری ستاد توسعه فرهنگ، علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیست بوم تولید محتوای دیجیتال (ابر زندگی) از ششم تا هشتم شهریور ماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
در این استارتاپ حدود ۵۴۳ طرح به دبیرخانه این رویداد کارآفرینی ارائه شد، که از این میان تعداد ۳۴ طرح به مرحله بعدی راه یافتند و در طی دو روز و جلسات پیش رویداد، تیم های برگزیده شده با اصول کارآفرینی، کارگروهی و اصول کسب و کار آشنا شده و در روز هشتم شهریور ماه کارهای تکمیل شده خود را برای داوری نهائی ارائه کردند.
از آنجائی که دانشگاه پیام نور با توجه به رشد و گسترش در سطح ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای نسبت به سایر دانشگاه های کشور برخوردار است، توجه این دانشگاه به رویدادهای کارآفرینی برای بحث اشتغال در سطح ملی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
به این بهانه بر آن شدیم تا در خصوص کم و کیف این استارتاپ و طرح های ارائه شده، نظر برخی از منتورها (راهنمای تیم ها) را در خصوص بزرگترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور جویا شویم.
نگار خسروی؛ مدیر تحقیق و توسعه شرکت آینده پژوهان ابر زندگی
با توجه به تجربه هایی که در استارتاپ های دیگر داشتم، این رویداد کارآفرینی بسیار بهتری بود، چون ما ایده هایی در اختیارمون قرار گرفته بود که پس از یک فرآیند تخصصی و بهره گیری از داوران حرفه ای غربالگری شده بودند.
به جرأت می توانم بگویم ما در حال حاضر با ایده هایی رو به رو هستیم که همگی آن ها قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را دارند و برگزاری کلاس های آموزشی پیش از رویداد نهایی، باعث شد ما امروز با تیم های با کیفیت بهتری مواجه باشیم.
فاطمه صبری؛ مدیرعامل شرکت دانش بنیان آینده پژوهان ابر زندگی
من در میان طرح های ارائه شده  در استارتاپ دانشگاه پیام نور با ۵ ایده مواجه شدم، که نمونه ی داخلی نداشته و نمونه های خارجی بسیار کمی از آنها وجود دارد و در صورتی که روی این طرح ها کار شود، می توانیم آن ها را در بازارهای خارج از کشور هم ارائه دهیم.
در بین این طرح ها با طرح قابل توجهی از سوی دانشگاه پیام نور نیز مواجه شدم، که روی حسگرهایی کار کرده که در جنگلها کاربرد داشته و بر روی  درختان کاربرد دارد و با توجه به این که نمونه داخلی برای آن وجود ندارد، امکان پیشرفت خوبی را برای آن پیش بینی می کنم.

 

نسترن افشم؛ دانش آموخته ی دکترای کارآفرینی از دانشگاه تهران و مدرس کارآفرینی دانشگاه تهران
در بررسی های انجام شده به نظر می رسد تمامی طرح ها در یک سطح هستند ولی برخی از آن ها از لحاظ نوآوری قوی تر از بقیه هستند و نکته قابل توجهی که در این استارتاپ وجود دارد این است که این رویداد کارآفرینی به طور تخصصی به کار بر روی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای بازی پرداخته است.
اتفاق خوب دیگری که در استارتاپ کارآفرینی تولید محتوای دیجیتال دانشگاه پیام نور افتاده، این است که برگزاری دوره های آموزشی پیش رویداد باعث شده تا ما با ایده هایی مواجه باشیم که پخته تر بوده و از حالت ذهنی و انتزاعی خارج شده و بسیار کاربردی هستند.
به نظر آموزش های ارائه شده به نوعی ذهن شرکت کنندگان را در زمینه ی ایده پردازی و ارتباط آن با کسب و کار آماده کرده است.
محمد حسین ربیعی؛ مشاور مدیرعامل شرکت ابر زندگی
به نظر من افرادی که در رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور شرکت کرده بودند یک سر و گردن بالاتر از شرکت کننده های رویدادهای کارآفرینی مشابه قرار دارند، چون تقریباً همه ی شرکت کنندگان دارای یک تجربه ی کاری در حوزه کسب و کار بوده اند و با توجه به این که کسب و کارهای نوپا، راه پرفراز و نشیبی رو پیش رو دارند، رفع این موانع و مشکلات برای این افراد بسیار آسان تر است.
مورد دیگری که در ارتباط با این استارتاپ می توانم به آن اشاره کنم، این است که ارائه کلاس های آموزشی پیش از رویداد نهائی باعث شد شرکت کنندگان به جای پرسش سؤالات کلی به مباحث تخصصی تری بپردازند.
با توجه به این که تنها عده معدودی از طرح ها توسط مجموعه جذب خواهند شد و برای سرمایه گذاری بر روی اقدام می شود، به نظر من بیش از ۵۰ درصد این طرح ها قابلیت رشد و حضور موفق در حوزه کسب و کار خود را دارند.

 

تهیه و تنظیم: میثم خاکپور